ANNONS
Annons

vill lära mej manuella inst.

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
jag blir inte riktigt nöjd med en del bilder jag tar på auto, så jag vill fixa allt själv direkt i kameran.men har inte en aning om hur det ska gå till eller så.
jag är nybörjare inom foto och vet inte så mycket om alla inställningar som finnns i kameran.så nu vänder jag mej till er och hoppas på att någon kan vara snäll och hjälpa mej.
jag vill veta vad jag håller på med när jag ser ett motiv, typ veta att jag ska ställa in kameran si eller så för att uppnå det resultatet...förstår ni mej?
har en nikon d3000..

mvh

Senast ändrad:
Sök här på forumet så ser Du att många andra redan undrat samma sak.
Det finns många nybörjarsajter att kika på.

/Peter

Näst längst upp i det här forumet (Fototeknik), precis ovanför denna tråd, ligger det en klistrad tråd med titeln: Viktigt: Nybörjare: The Basics of Photography [länksamlingstråd], som jag startade för en tid sedan. I den tråden finns allt du behöver :)

Webben i alla ära, men en kväll i soffan tillsammans med sin kamera, handboken och en fotobok är inte att förakta! Fotteknikböcker finns på närmaste bibliotek!

Per.

PS. Det behöver inte står "digital" i titeln, ljuslagarna är desamma nu som förr. Det finns bara ISO, tid, brännvidd och bländare att ta hänsyn til, då som nu. DS

Webben i alla ära, men en kväll i soffan tillsammans med sin kamera, handboken och en fotobok är inte att förakta! Fotteknikböcker finns på närmaste bibliotek!

Per.

PS. Det behöver inte står "digital" i titeln, ljuslagarna är desamma nu som förr. Det finns bara ISO, tid, brännvidd och bländare att ta hänsyn til, då som nu. DS

Håller med!

Dock måste jag ändå säga att Bill Hubers förklaring i galleriet som jag länkar i mitt första inlägg i nybörjartråden som jag nämnde i mitt förra inlägg är det absolut mest pedagogiska sättet att förklara förhållandet mellan slutartid, bländare, iso och brännvidd, som jag någonsin har sett, de fotoböcker jag har läst inkluderade.

http://www.pbase.com/wlhuber/the_basics Det galleriet, altså :)

Sen är ju såklart alla olika! :) För mig var det bästa att först läsa om bländare, slutartid och ISO (i en fotobok), för att sedan (utan kamera) tänka och fundera tills det hela blev klart :) Men hade jag sett Bill Hubers förklaring från början så hade det nog gått ännu snabbare.

Enda skillnaden är att man inte längre behöver byta film för att påverka ISO-talet.

Detta får mig att tänka på en sak. På filmtiden gjorde man ju ingenting för att påverka vitbalansen. På sin höjd ett skylight filter. Men det satt ju på för jämnan. Var det inte lika viktigt då?

Detta får mig att tänka på en sak. På filmtiden gjorde man ju ingenting för att påverka vitbalansen. På sin höjd ett skylight filter. Men det satt ju på för jämnan. Var det inte lika viktigt då?

Johodå, det gjorde man i allra högsta grad om man var seriös!

Det finns en uppsjö olika filter för olika ljussituationer! T.ex. använde man 80A för glödljus och 80B för halogenljus, om man fotograferade med dagsljusfilm. Att plåta med dagsljusfilm i glödljus utan korrigeringsfilter ger mycket gulröda bilder. De flesta "familjefotografer" struntade säkerligen i det, men seriösa fotografer har givetvis även då varit tvungna att anpassa sig efter ljuset.

Edit: Här finns en lista med olika Wratten-nummer och vad varje filter användes för: http://en.wikipedia.org/wiki/Wratten_number

Senast ändrad:

Jodå, men som Walle skriver så använde man filter. Var man inte fullt så avancerad valde man olika film för olika situationer! Det var en tydlig skillnad mellan Kodachrome och Agfa CT18, för att nämna ett par jag själv använde.

Vartefetr tekniken har givit oss möjligheter har fler dykt ner i tekniken. En del kommer knappt upp...

Per.

Så var det ja.
Hade nästan glömt bort. Själv använde jag bara dagsljusfilm i alla möjliga ljusförhållanden och inga filter, men så blev det också lite konstiga färger då och då.
Rätt smidigt med vitbalans om man jämför med förr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar