Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill köpa min första systemkamera, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofie_H

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är ute efter en systemkamera men känner mig helt vilse! Jag vet inte ens var jag ska börja! Tycker att det verkar jättekrångligt och svårt. Först är det kamera och sedan objektiv. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig :). Jag känner inte ens till vad alla begrepp innebär. Jag vill lära mig men vet inte var jag ska börja.

Jag vill ha en kamera som passar en nybörjare men är den för lätt så är det ingen utmaning. Så gärna lite funktioner som man kan lära sig. Vill kunna använda annat än autoformat men kan vara skönt om den funkar bra. Eftersom det är min första systemkamera vill jag inte lägga en för stor peng på den. Jag vill ta foton på natur, stadsmilöer, på min katt och framtida barn. Men framförallt en kamera som kan ge mig det där lilla extra.

Vad säger ni? Finns det något med råd och var jag ska börja? Någon som har en kamera att rekommendera? Tacksam för alla svar jag kan få!
 
Frågan är vad du tänkt dig för prisklass, vad du vill "ha med" finns en uppsjö Nikon D300 på begagnat marknaden och det enligt mig är en superb kamera dock kanske ingen direkt instegskamera men om du vill ha lite mer utmaning så kan det kanske vara nåt att bita i då du klarar dig väldigt långt med den, det finns säkerligen en uppsjö i andra märken med, sen är det ju prisbilden som spelar in och det finns ju kita runt 3000kr att köpa i affär men då börjar man från "nybörjare" vilket inte alltid är fel beroende på hur mycket man tänkt fota och hur ivrig man är i lärande.

Jag kan bara tala från egen erfarenhet så försvann väldigt mycket pengar i just systembyte och märkesval och uppgraderingar av både objektiv och kameror i början då jag har fastnat, det är ingen billig hobby för alla utan har en tendens att skena iväg.

Riktigt kul dock.
 
Hej!

Jag är ute efter en systemkamera men känner mig helt vilse! Jag vet inte ens var jag ska börja! Tycker att det verkar jättekrångligt och svårt. Först är det kamera och sedan objektiv. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig :). Jag känner inte ens till vad alla begrepp innebär. Jag vill lära mig men vet inte var jag ska börja.

Jag vill ha en kamera som passar en nybörjare men är den för lätt så är det ingen utmaning. Så gärna lite funktioner som man kan lära sig. Vill kunna använda annat än autoformat men kan vara skönt om den funkar bra. Eftersom det är min första systemkamera vill jag inte lägga en för stor peng på den. Jag vill ta foton på natur, stadsmilöer, på min katt och framtida barn. Men framförallt en kamera som kan ge mig det där lilla extra.

Vad säger ni? Finns det något med råd och var jag ska börja? Någon som har en kamera att rekommendera? Tacksam för alla svar jag kan få!

Hej!

Med risk för att bli sågad av alla experter på Canon, Nikon mf.l. hävdar jag att Pentax K-30 är mest systemkamera för pengarna (Nypris: 4990 kr) just nu.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-301855ejwr

Finns det en bättre NY DSLR för samma pengar eller mindre så vore det ju kul att veta vilken!? Jag känner inte till någon iaf.
 
Börja med att låna eller köp en begagnad. Köp samma märke som vänner/familj har, då kan ni hjälpa varandra med kunskap och laddare etc...

Det finns mycket info på nätet om kameror och fotografering, men innan man kan grunderna så spelar det inte roll vad man köper för prylar!
Läs en bok eller gå en kurs. Moderskeppet har en tretimmars kurs för nybörjare - Kom igång med din systemkamera.

Finns i princip inga dåliga kameror att köpa idag, bara mer eller mindre bra.
 
Jag tror inte att en begagnad kamera är något för mig. Litar inte riktigt på hur andra har behandlat saker så köper dem gärna nya.

Jag hade tänkt en budget på runt 5000:- som maxgräns.

Sedan vill jag inte ha alltför mycket "att bita i" :).
 
Jag hade tänkt en budget på runt 5000:- som maxgräns. .

Canon EOS 600D i kit med 18-55/3,5-5,6 IS verkar trevlig i den prisklassen tycker jag. Alternativt Nikon D5100 + 18-105/3,5-5,6 VR om den känns bättre i handen. Om du är villig att gå upp några hundralappar till i pris så blev jag imponerad av touchskärmen och användvänligheten på Canon EOS 650D när jag fingrade på den tidigare i år.

Sen finns det väl en del som talar för att satsa på ett lite billigare hus och lägga krutet på bättre optik iofs, men då jag nyligen var i samma sits som du så var det ovanstående jag funderade på.
 
Jag köpte en d5100 som första systemkamera för snart 2 år sedan och har varit otroligt nöjd. Men Canon gör ju bra grejor också.

När det gäller objektiv kan man ju fundera lite på zoomomfånget. Har du bara ett 18-55 mm är risken/möjligheten att du kommer att vilja komplettera med teleobjektiv ganska snart, med 18-105 mm klarar du dig lite längre.
 
Objektivet är viktigast

Hej!
Jag köpte ny systemkamera för drygt 1.5 år sedan och har lärt mig ett antal läxor.. Jag köpte ett instegskit Canon 600D med 18-55 is objektiv. Helt okej, men jag blev ganska besviken på resultatet av mitt idoga fotograferande.
Kitobjektivet gav mig inte det lilla extra som jag var ute efter i jämförelse med en kompaktkamera. Enbart vid perfekt ljus utomhus kunde jag egentligen se skillnad från min föregående kompaktis.

Köpte därmed två ljusstakare objektiv, ett med fast zoom och ett normalzoom och först då kände jag att fotograferandet började nå dit jag ville. Min ursprungsönskan var att "ta bra bilder" och trodde att kitet skulle räcka. Det gjorde det inte för mig.

Därför är mitt råd att fundera mer på vad du vill få ut av din kamera. Vill du ta bra foton inomhus behöver du ett ljusstarkt objektiv. Ska du fota djur eller sport så behöver du antagligen zoom. Ska du fota barn behöver du öva mycket :)

Med facit i hand så hade jag tagit ett lite mer avancerat hus (typ canon 60D eller dess efterträdare) utan kitobjektiv och köpt till objektiv som passade mina tilltänkta motiv. För mig hade det troligen blivit billigare. 600D med kit låg på 6000 kr då....
 
"Fast zoom" finns inte. Antingen är det fast brännvidd eller så är den variabel, och i det senare fallet kallas det zoom.
 
Jag tror inte att en begagnad kamera är något för mig. Litar inte riktigt på hur andra har behandlat saker så köper dem gärna nya.

Jag hade tänkt en budget på runt 5000:- som maxgräns.

Sedan vill jag inte ha alltför mycket "att bita i" :).

Med den budgeten låter Pentax K-30 som redan föreslagits som ett väldigt bra val.

Tror inte du behöver oroa dig för att få för mycket att bita i oavsett vilken kamera du köper. Allt från billiga instegskameror till proffsens dyrare modeller är ungefär lika enkla att hantera. Det som skiljer är hållbarhet, snabbhet, bildkvalitet och vad det gäller nikon möjlighet att använda äldre objektiv med autoflkus. Ibland är det faktiskt så att instegskamerorna faktiskt är mer svårmanövrerade än de mer påkostade modellerna p.g.a. att tillverkarna sparat in på dedicerade reglage för ofta använda funktiioner och i stället gömt dem i någon meny, eller knappar och rattar med dubbelfunktioner.

Vad det gäller Pentax K-30, så har den de reglage man behöver och de sitter någorlunda rätt ställe, och menyerna rediga. Den är betydligt mera robust byggd, med inre stomme i metall och rejäl vädertätning, än vad t.ex. Nikon har att erbjuda i samma prisklass.
 
Och med det vill du säga att där försvann Pentax som ett alternativ. ;-/
Det måste vara en ren sensation att vi uddamärkesägare lyckas få något annat på sensorn än damm och olja. Jag kanske skulle börja sätta upp mina hus som fågelholkar.

Mickle.
 
Nej
Köper man bara en kit-zoom o kanske senare ett billigare tele eller ett macro så kan du välja vilket som helst.
Själv visste jag redan från start att jag ÄR intresserad av foto.
+ Att jag ville ha 2,8-zoomar
På den tiden det begav sig så var Nikon det billigaste alternativet mha 35-70/2,8 (tyvärr är den optiken inte den bästa i dagens jämförelser)

Kan man tänka sig att köpa 3djepartsobjektiv?
Hur vill man att ha det med separata blixtar?
Det är mer de stora dragen som man skall tänka igenom. Hur mycket pengar kommer jag att lägga på utrustning under 5-10 år? Vad vill man äga då? När är man nöjd?
Skall man fota fåglar->välj Canon.
Skall du filma mycket-> Då är inte Nikon är mitt första val.

The big picture liksom...

JAG kommer troligtvis aldrig att köpa ett macro. Grannen har ett som jag har lånat ett EN gg, jag tror jag är klar :)
För 2 år sedan var 300/2,8 helt OINTRESSANT men ett 200/2 skulle smaka(inom 10 år det är tyvärr dyrt?). Fast nu spelar grabben allt mer fotboll o då blir ett 120-300/2,8 allt mer lockande.
O skulle jag åka till Afrika så skulle jag köpa ett 120-300 på stört.
 
OCH det viktigaste: OBJEKTIVUTBUDET och dess priser.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nej
Köper man bara en kit-zoom o kanske senare ett billigare tele eller ett macro så kan du välja vilket som helst.
Själv visste jag redan från start att jag ÄR intresserad av foto.
+ Att jag ville ha 2,8-zoomar
På den tiden det begav sig så var Nikon det billigaste alternativet mha 35-70/2,8 (tyvärr är den optiken inte den bästa i dagens jämförelser)

Kan man tänka sig att köpa 3djepartsobjektiv?
Hur vill man att ha det med separata blixtar?
Det är mer de stora dragen som man skall tänka igenom. Hur mycket pengar kommer jag att lägga på utrustning under 5-10 år? Vad vill man äga då? När är man nöjd?
Skall man fota fåglar->välj Canon.
Skall du filma mycket-> Då är inte Nikon är mitt första val.

The big picture liksom...

JAG kommer troligtvis aldrig att köpa ett macro. Grannen har ett som jag har lånat ett EN gg, jag tror jag är klar :)
För 2 år sedan var 300/2,8 helt OINTRESSANT men ett 200/2 skulle smaka(inom 10 år det är tyvärr dyrt?). Fast nu spelar grabben allt mer fotboll o då blir ett 120-300/2,8 allt mer lockande.
O skulle jag åka till Afrika så skulle jag köpa ett 120-300 på stört.
Idag 08:13

Måste vara ett rekord i BULLSHIT på bara två inlägg.
 
Pentax K-30

Hej!

Jag är ute efter en systemkamera men känner mig helt vilse! Jag vet inte ens var jag ska börja! Tycker att det verkar jättekrångligt och svårt. Först är det kamera och sedan objektiv. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig :). Jag känner inte ens till vad alla begrepp innebär. Jag vill lära mig men vet inte var jag ska börja.

Jag vill ha en kamera som passar en nybörjare men är den för lätt så är det ingen utmaning. Så gärna lite funktioner som man kan lära sig. Vill kunna använda annat än autoformat men kan vara skönt om den funkar bra. Eftersom det är min första systemkamera vill jag inte lägga en för stor peng på den. Jag vill ta foton på natur, stadsmilöer, på min katt och framtida barn. Men framförallt en kamera som kan ge mig det där lilla extra.

Vad säger ni? Finns det något med råd och var jag ska börja? Någon som har en kamera att rekommendera? Tacksam för alla svar jag kan få!

Hej!

Jag har fotat med Canon i 40+ år, men jag rekommenderar ändå dig att titta noga på Pentax K-30. Varför? Den är vädertätad och kan komma med ut i alla väder. Det kan andra kameror också men då kostar de skjortan. Du kan köpa den med en kit-zoom till kampanjpris för 4990 kr på bl a Cyberphoto.
 
The big picture är att är du nybörjare spelar det inte stor roll vilket system du väljer.Du köper utrustning för 5000kr.
Skulle du efter några år inse att du har något specialintresse där utrustningen är begränsningen får du ändå kanske byta ut hela rasket.
Men jag misstänker att många av köparna stannar vid kitet och kanske något eller några objektiv till och då har det heller inte någon större betydelse.

Micke,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.