ANNONS
Annons

Vill köpa min första systemkamera, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkligen inte! Instegsmodeller är just det; En relativt enkel och billig systemkamera anpassad för nybörjade. Vad ska man ha inbyggd fokusmotor till och man inte redan sitter på en uppsättning gamla objektiv som kräver det? Alla moderna objektiv har ju inbyggd fokusmotor.

Jag sökte i Nikon-forumet på '+D3100 +dålig'. Det fanns ju en hel del trådar och poster att läsa där...
Jag tycker det här är ganska talande:

'vad skulle du göra om du var jag och hade en nikon d3100, 5000 kr och ett ruttet kitobjektiv? :D

Alltså, vilket objektiv skall jag satsa på nu när jag växt ifrån kitobjektivet? gillar att fota porträtt och macro men även all annan typ av fotografi.

tamron 90 2.8?
Jag skaffade ett begagnat "kitobjektiv" 18-55 nyligen och tycker det är fantastiskt prisvärt. Största bristen är ljusstyrkan. Annars är det lätt att bära och ingen katastrof om det går sönder (förutom eventuellt missade kanonbilder).

Med 5000 kr på handen och ett kamerahus utan fokusmotor kommer man inte långt ifrån från "kitobjektivnivån", tyvärr. Något skapligt tredjepartsobjektiv möjligen eller chansa på tradera.'


!?
 
Med 5000 kr på handen och ett kamerahus utan fokusmotor kommer man inte långt ifrån från "kitobjektivnivån", tyvärr. Något skapligt tredjepartsobjektiv möjligen eller chansa på tradera.

Kanske inte riktigt sant. Om man tittar på Cyberphotos webbsajt så har de 47 af-objektiv till Nikon under 5000 kr. Av dessa har de allra flesta, 34 stycken, inbyggd af-motor.
 
Kanske inte riktigt sant. Om man tittar på Cyberphotos webbsajt så har de 47 af-objektiv till Nikon under 5000 kr. Av dessa har de allra flesta, 34 stycken, inbyggd af-motor.

Kollar också på Cyberphoto:
Väljer man Nikon med AF-motor och VR också så är det totalt 15 st under 5000 kr. inkl. 3epartstillverkade.
Nikons egna objektiv med AF-motor, och VR och under 5000 kr: 8 st

Wow!
 
Jag har då aldrig saknat motor på min Nikon d5100, alla objektiv jag nånsin ens funderat på att köpa har haft inbyggd. Gäller Nikon såväl som Tamron och Sigma. (Men kan ju knappast å andra sidan räkna mig som erfaren.....) Varför krångla till det för TS.
 
... och till Pentax (som du vill rekommendera) finns det hela 10 st! Wow!

10 Pentax är mer än 8 Nikon! ;-)

Slår du på alla tillverkare till Pentax, så är det 33 AF objektiv under 5000 kr. Nikon har inkl. alla tillverkare 15 st. AF och VR objektiv under 5000 kr.

Jag säger som Ingemar Stenmark: 'Dä' int' lätt å förklar' för en som int' förstår....'
 
Slår du på alla tillverkare till Pentax, så är det ...'

Jag kanske helt missuppfattade dig, men i ett tidigare inlägg tyckte jag det lät som om du var, milt uttryckt, skeptisk till "tredjepartsobjektiv". Gäller det bara om de sitter på ett Nikonhus och inte om de sitter på ett Pentaxhus?

(För övrigt vill jag bara påpeka att jag nu varken använder Nikon eller Pentax. Men har varit nöjd ägare till kameror av båda märkena.)
 
Jag kanske helt missuppfattade dig, men i ett tidigare inlägg tyckte jag det lät som om du var, milt uttryckt, skeptisk till "tredjepartsobjektiv". Gäller det bara om de sitter på ett Nikonhus och inte om de sitter på ett Pentaxhus?

(För övrigt vill jag bara påpeka att jag nu varken använder Nikon eller Pentax. Men har varit nöjd ägare till kameror av båda märkena.)

Du har nog missuppfattat mig helt och hållet, jag tycker att det är positivt att det finns tredjepartsobjektiv att välja på till alla märken. Det bidrar till konkurrens och utveckling. Det gynnar oss konsumenter. Jag har ett antal tredjepartsobjektiv som jag är mycket nöjd med, precis som jag är lika nöjd med märkesobjektiven.

Jag skrev bl.a. så här tidigare i tråden:

'Kan man dessutom tänka sig att köpa tredjeparts-objektiv så ökar ju utbudet markant för vissa märken.'

'Jag vet inte hur du definierar 'mellanprisklass', men här är lite att välja på (nya objektiv passande Pentax). Sony har jag ingen koll på. Priser från prisjakt.nu

SMC Pentax-FA 77mm F1.8 Limited 8290 kr
SMC Pentax-DA* 60-250mm F4 ED [IF] SDM 12250 kr

Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM 6989 kr
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM 9319 kr

Samyang 85mm F1.4 Aspherical IF 2890 kr
Tamron 70-200mm F2.8 Di LD Macro 6690 kr'

Ovanstående texter kan du alltså se som ett försök från mig att förmedla det positiva med att kunna välja ett alternativ till märkesobjektiv.
 
Tycker du ska ta dig ner till din lokala butik och kika lite och prata med försäljarna där då de oftast kan sin sak fråga de frågor du ha känn på olika märken och prata om vad du vill få ut av din fotografering och vad du tänkt fota så kan du få råd och tips redan där, om det sen blir ett canon, nikon, pentax, eller sony eller vad det nu blir är egentligen skitsamma utan det är du som skall vara nöjd, och jag tror att om du senare utvecklar ett redigt intresse så kommer du kanske byta system både 1-2-3 eller fler ggr eller kanske inte alls, svårt att sia om, sen är det ju alltid så med elektronik som med allt annat man får lite vad man betalar för och gränsen för hur mycket du kan lägga ut är bottenlös, lycka till och hoppas du hittar nåt du trivs med och skriv gärna i tråden om vad det blir.
 
Jag har då aldrig saknat motor på min Nikon d5100, alla objektiv jag nånsin ens funderat på att köpa har haft inbyggd. Gäller Nikon såväl som Tamron och Sigma. (Men kan ju knappast å andra sidan räkna mig som erfaren.....) Varför krångla till det för TS.

Håller med. Jag har visserligen fokusmotor på mina nikonhus, men jag tror aldrig den kommer till användning någonsin, så jag tror inte man behöver låta bli Nikons instegshus på grund av just den anledningen, möjligtvis skulle det kunna vara bra om man vill spara pengar genom att köpa äldre begagnad optik. All ny modern nikonoptik har innbyggd motor. Därimot skulle jag verkligen sakna den bättre blixthanteringen som finns i bättre nikonhus, men jag tror inte heller detta är av större betydelse för TS, då flera blixtar, eller ens en extern blixt inte får plats i hennes budget. Jag tror inte heller att TS behöver oroa sig för dålig bildkvalitet med de här husen.

Det stora skälet att undvika de här modellern dem är den usla ergonomin. Sökarna är lämnar en hel del övrigt att önska, t.ex visar de inte 100% av motivet , avsaknad av dubbla inmatingsrattar, usel vädertätning. Vanligt använda funktioner ska kunna nås lätt utan onödigt pillande. Pentax K-30 är mycket bättre i de här avseendet och känns inte som en avskalad billighetsprodukt. Men hur de olika produkterna känns i TS hand bra kan bara hon avgöra.
 
Here we go again

En fotointresserad ber lite snällt om hjälp - och vips är märkeskriget igång, sida upp och sida ner. Som så många gånger förr

Nej, jag har inte läst alla sidor. Nej jag har inte betalt av något kameramärke. Men en åsikt har jag

För mig personligen funkar Pentax utmärkt. Enkla att hantera, vädertätade, alltid bildstabilisering (om jag inte väljer att stänga av den) och bra bildkvalitet - för det jag använder den till. Kort sagt många plus som, om jag skulle valt de två största tillverkarna, hade kostat mig åtskilliga många fler kronor för att nå samma mängd plus, om uttrycket ursäktas.
Att de stora drakarna har långa supertelen för 100 tusentals kronor som inte passar min Pentax rör mig inte i ryggen. Jag har ingen användning av sådana telen (och än mindre råd att köpa dem). Och jag skulle ärligt tro att vare sig trådskaparen eller majoriteten av användarna av på FS heller inte har behov av de där telena ni talar er så varma för.

Mitt livs hittills bästa (sett ur mest och störst publicerade) bild tog jag en kylig natt när ett lager invid järnvägsstationen här i Karlskrona brann så det dånade. Det var strax innan polisen spärrade av även den gatan. Jag var ensammen om bildvinkeln och trots att de båda lokaltidningarna hade alla sina fotografer (med en arsenal av ordentliga kameror och snordyra telen) sopade jag dagen efter banan med deras bilder. Jag använde en Pentax K-x och ett manuellt 135mm f2,8 som jag tror jag gav 300 kr för.

Jag såg någon som sade "köp samma märke som bekanta/familj har så kan ni låna kunskap och laddare av varandra". Har funderat en stund och frågar mig allt mer varför. Laddare må vara hänt - men kunskap?
För foto handlar i grund och botten om teknik, kreativitet, nyfikenhet och tålamod.
Rent tekniskt sett handlar det om fyra variabler som alla på ett eller annat sätt går ut på att styra ljuset. Bländare, slutartid, ISO och vitbalans. Det är samspelet mellan de fyra som ger dig just den där bilden du drömmer om. Det må ta tid att hitta samspelet - att få fingertoppskänslan. Men det är bara att testa sig fram - oavsett vad det än må stå på kameran. När du väl hittat den balansen (dvs lärt dig hantera tekniken) kan du börja öva på kompositionen.

Foto är kul - men låt inte tekniken styra! Testa dig fram - vad behöver just du för att få de bilder du vill ha med dig hem?

Lycka till!
 
Jag såg någon som sade "köp samma märke som bekanta/familj har så kan ni låna kunskap och laddare av varandra". Har funderat en stund och frågar mig allt mer varför. Laddare må vara hänt - men kunskap?
För foto handlar i grund och botten om teknik, kreativitet, nyfikenhet och tålamod.

I grund och botten handlar foto om "teknik, kreativitet, nyfikenhet och tålamod".

Det blir väldigt mycket enklare dock om man kan låna diverse objektiv av en bekant för att prova innan man kommer på vad det är man gillar, macro, tele osv.

Jag tycker verkligen att man ska se sig om inom familjen/bekanta och titta på vad de har för märke. ÄVEN kunskap om märket kommer ge en nybörjare mer på fötterna för att komma igång med att fota på allvar. SEN handlar det om de sakerna du skrev.

Jag köpte en instegskamera från Canon första gången BARA pga av att min mor hade Canon med diverse pryttlar och objektiv som jag kunde låna och testa. Att jag knappt efter 2 månader visste mer om tekniken i kameran än min mor som fotat i 7 år innan handlar om "nyfikenhet".

Så jag tycker verkligen INTE att man ska bortse från att köpa märke efter bekantskapskretsen. En väldigt bra resurs faktiskt. Sen spelar det ingen roll vilket märke det är...

/Staffan
 
'vad skulle du göra om du var jag och hade en nikon d3100, 5000 kr och ett ruttet kitobjektiv? :D

För de pengarna skulle jag köpa ett Nikon 16-85mm om jag inte var nöjd med kit-objektivet. Om kit-objektivet duger så skulle jag fundera på en Nikon 70-300mm eller Sigma 10-20mm i stället.

Jag har aldrig saknat fokusmotor i min D5100. Det enda objektiv utan fokusmotor som jag över huvud taget varit intresserad av är Nikon 80-400mm.

Därmed inte sagt att Nikon alltid är bäst. Det betyder bara att Nikon är det enda märke som jag har provat och därmed kan uttala mig om baserat på egna erfarenheter. Pentax instegsmodeller kostar ungefär lika mycket men ger mer för pengarna. Hade Pentax K-30 funnits när jag förra året bestände mig för att köpa min första DSRL så hade den antagligen varit en stark kandidat.
 
*host host* -Ni känner inte att ni glömt av TS och snott tråden från denne? Lite socialt hyfs tack mina gentlemen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.