Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill köpa min första systemkamera, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang. MF-objektiv, har du hört talas om Catch-in-focus/ Focustrap? Kameran exponerar när objektivet är i fokus. Mycket användbar finess! Även för snabba barnafötter!

Vad tror du om alternativ 1: Kort skärpedjup, gryning/skymning/ dåligt ljus och handhållet? Kan IS/VR vara till hjälp då?
Nej, tror inte jag har det heller. Fast jag har ju i princip det iom fokusprioritet är ställt i kameran.

Jo, Det var ju det jag skrev men också att det inte är min normala användning.

Nej, tror inte jag har det heller. Fast jag har ju i princip det iom fokusprioritet är ställt i kameran.

Jo, Det var ju det jag skrev men också att det inte är min normala användning.

Bra! Då sammanfattar jag vår diskussion så här:

1. IS/VR/bildstabilisering kan vara bra att ha i besvärliga situationer.
2. Objektiv med manuell fokus går att fotografera t.ex. barn med.

Tror jag inte.
Vad skall du ha det till?

Själv använder jag 85/1,8 i 2 fall.
1 när jag vill ha kort skärpedjup
2 När jag vill frysa rörelser i mörka miljöer.

I inget av fallen är jag betjänt av stabilisering.
Jo kanske om 1 är under gryning/skymning men då har jag normalt stativ o då skriver en del att det skall stängas av.

Om man har glädje av bildstabilisering eller inte beror på hur kort slutartid man använder.
Hur stort skärpedjuup man får beror bla. av hur stor bländaröppning man har. Bildstabilisering gör nytta för långa vid långa slutartider.
Är det riktigt mörkt kan man behöva både stor bländaröppning och lång tid.

Dvs bildstabilisering skulle mycket väl kunna vara användbart när du vill ha kort skärpedjup om det är så mörkt att man får långa tider trots stor bländaröppning. Tänk stämmningsfullt porträtt på mörk restaurang. När du väl hunnit sätta upp stativet, är nog bilden borta i det fallet. Nu tar du kanske inga sådana bilder, men att mer eller mindre hävda att bildstabilisering även för korta ljustarka objektiv inte är en fördel gör inte TS en tjänst, speciellt som ett inte allt för uselt stativ skulle kosta halva TS budget.

Jag skrev tydligt JAG.
O skulle jag behöva det så tar JAG dem ändå, 1/15 del brukar funka hyffsat.

Tränar man mycket kanske man ibland kan få bra bilder på 1/15 sekund med en 85:a på fri hand. Är man nybörjare är det dock mindre troligt, sedan beror det ju också på vad man menar med hyfsat.

På den gamla filmtiden fanns det en tumregel som sa att man kunde hålla stilla på tider som var 1/brännvidden sekund. Översätter vi det till aps-c format får vi 1/(1.5*brännvidden) dvs för en 85:a ca 1/125 sekund. Sedan kan man kanske komma undan med längre tider om man har något stabilt att ta stöd mot, men det är en annan sak vi kan inte alltid lita på att något sådant finns till hands. Har man bildstabilisering i kamerahuset finns det alltid där.

Jga har aldrig påstått att VR inte är bra.
Men om JAG måste välja mellan /4 med VR och /1,8 utan VR så väljer JAG 1,8.

Om man går tillbaka till TS ursprungliga fråga om nybörjarråd skulle mitt råd till Sofie för det första objektivet ändå vara:

- Autofokus - Abslolut, ett måste.
- Bildstabilisering (VR/IS) en klar fördel, särskillt för längre brännvidder.

Man kan själklart ta fantastiska bilder utan båda, men då krävs mycket mer av fotografen. Vill man ha skarpa bilder på sina barn innan dom har vuxit upp är det (enligt min personliga mening) bättre att utnyttja de moderna funktioner som finns.

Uffe

Enkla råd

Som så ofta har en ganska enkel fråga fått långa och komplicerade svar; långt över målet anser jag.
För en person som har liten erfarenhet av digitala systemkameror och inte vet riktigt hur fotointresset kommer att utveckla sig rekommenderar jag:
  • I första hand någon av instegsmodellerna från Canon eller Nikon (har ingen betydelse vilken) med ett zoom-objektiv med bildstabilisering. Detta ger en framtida flexibilitet som ingen av konkurrenterna kan erbjuda.
  • I andra hand kamera och objektiv från Olympus. De har ett komplett utbud av kamerahus och objektiv utan att vara beroende av tredjeparts leverantörer.
  • Pentax och Sony är säkert ett prisvärt alternativ om man vet exakt vad man vill ha idag och om tre år.

Som så ofta har en ganska enkel fråga fått långa och komplicerade svar; långt över målet anser jag.
För en person som har liten erfarenhet av digitala systemkameror och inte vet riktigt hur fotointresset kommer att utveckla sig rekommenderar jag:
  • I första hand någon av instegsmodellerna från Canon eller Nikon (har ingen betydelse vilken) med ett zoom-objektiv med bildstabilisering. Detta ger en framtida flexibilitet som ingen av konkurrenterna kan erbjuda.
  • I andra hand kamera och objektiv från Olympus. De har ett komplett utbud av kamerahus och objektiv utan att vara beroende av tredjeparts leverantörer.
  • Pentax och Sony är säkert ett prisvärt alternativ om man vet exakt vad man vill ha idag och om tre år.

Jag förstår inte hur 'erfarna' fotografer på fullaste allvar kan rekommendera Nikons instegsmodeller för en nybörjare.
De billigaste Nikonhusen har ju inte ens AF-motor! Att köpa ett sådant hus är ju verkligen att kasta pengarna i sjön...

'D5200 har (liksom D40, D60, D3000, D3100, D3200, D5000 & D5100) ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S- eller AF-I-motor då fokusmotor sitter inbyggt i dessa (Obs, nära nog samtliga DX-objektiv har AF-S-motor). Andra autofokusobjektiv avsedda för Nikon fungerar, men bara med manuell fokus. Anledningen till att AF-motorn är borttagen är pga vikt, storlek och kostnad. Dock finns inbyggd fokushjälp om man vill använda objektiv som saknar inbyggd AF-motor. Använder man Sigma-objektiv fungerar AF enbart med objektiv som har HSM-motor. Tamron och Tokina har begränsat antal objektiv med inbyggd AF-motor.'

Jag förstår inte hur 'erfarna' fotografer på fullaste allvar kan rekommendera Nikons instegsmodeller för en nybörjare.
De billigaste Nikonhusen har ju inte ens AF-motor! Att köpa ett sådant hus är ju verkligen att kasta pengarna i sjön...

De har inte de billigaste Canonhusen heller (eller de dyraste).

Det finns ett flertal kit med Nikons instegskameror och objektiv med bildstabilisering och autofokus inom den prisram som TS anger.
Antalet AF-S objektiv är också stort att det kanppast utgör någon praktisk begränsning.

Det finns ett flertal kit med Nikons instegskameror och objektiv med bildstabilisering och autofokus inom den prisram som TS anger.
Antalet AF-S objektiv är också stort att det kanppast utgör någon praktisk begränsning.

Okej, vad innebär detta då (som du skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd)?:
'Detta ger en framtida flexibilitet som ingen av konkurrenterna kan erbjuda.'

Jag tolkar det som att det bara är flexibilitet så länge du köper Nikon AF-S och IS objektiv. Det är inte framtida flexibilitet för mig. Därför gick Nikon fetbort när jag började köpa nya kameraprylar. Jag funderade länge på Canon, men tyckte husen kändes för 'plastiga'. Och idag är jag supernöjd med det jag har, och jag kommer att fortsätta att rekommendera nybörjare bra grejer till bra priser, t.ex. Pentax K-30.

Det är för mycket märkes- och prylfixering här på Fotosidan. Vi borde gå ut i vårsolen och ta bilder. Over and out for now!

Okej, vad innebär detta då (som du skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd)?:
'Detta ger en framtida flexibilitet som ingen av konkurrenterna kan erbjuda.'

Det är för mycket märkes- och prylfixering här på Fotosidan. Vi borde gå ut i vårsolen och ta bilder. Over and out for now!

Exakt! Mindre snack och mer verkstad.

Håller med de här husen är inte mycket att hänga i julgranen. Ska man Nikon eller Canon ska man nog satsa lite mer än vad TS är villig att/kan göra, som t.ex. Nikon D7100 eller Canon 7D. Att köpa instegshusen är lite som att gå till folktandvården som lagar tänder till lägsta godtagbara standard. De är främst till för dem som vill skryta med ett fint märke. Alternativet om man trots allt vill ha Nikon eller Canon och har låg budget är i så fall att köpa begagnat, men jag kan förstå att man är orolig för att göra detta om man är nybörjare.

Jag är väldigt nöjd med mina nikonhus, och min nikonoptik, men om jag bara hade kunnat avvara 5000 kr hade valet utan tvekan fallit på Pentax K-30 som ger en väldigt bra helhet till ett fördelaktigt pris där det inte känns så uppenbart att man snålat in på saker och ting. De är dessutom oömma till en grad som till och med kameror i proffsklass kan ha svårt att mäta sig med, vilket gör att de kan hänga med överallt utan att man behöver vara orolig att något ska hända. Dessutom har den ju bildstabilisering för all optik vilket kan rädda en del bilder om man inte har råd att lägga ett par tusen på ett stativ.

Verkligen inte! Instegsmodeller är just det; En relativt enkel och billig systemkamera anpassad för nybörjade. Vad ska man ha inbyggd fokusmotor till och man inte redan sitter på en uppsättning gamla objektiv som kräver det? Alla moderna objektiv har ju inbyggd fokusmotor.

Jag tycker det är viktigt att man får tag i en DSLR-kamera som passar ens motiv och händer samt har de "rätta" knapparna och kontrollerna utanpå huset så man slipper gräva i menyer.
exempelvis Vitbalans, Exponeringskompensation, ISO och Självutlösare, att man kan låsa fokus och exponering varför sig, Har kameran skärpedjupsknapp är det ett plus. För det fotografiska skulle jag välja att komplettera med ljusstarkare objektiv senare. Förutsätter att kameran har avtryckare och bra kontroller för att titta på och kasta bilder, liveview, trevligt menysystem etc även en inbyggd nödblixt.

Om man faller för en kamera utan sökare så kanske det är vettigast att även skaffa en keps samt närsynthet ;-) För kamerans del är en bra pekskärm med möjlighet till histogram visning i realtid rätt så vettigt samt korta vägar till de kontroller som jag nämnde ovan, exponeringskomp samt bländar/tidinställning är fint att ha på rattar som känns bra.

Vilket fabrikat man köper är en andrahandsfråga. Många blir besvikna över att man inte lyckas med sitt foto med sin fina(instegs)systemkamera men det är mest en utbildningsfråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar