Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill hissa en varnande flagg

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika.N

Aktiv medlem
för NIKONs verkstad i Stockholm. Lämnade in min D50 v 32 för lagning av blixten. Efter ca 11/2 vecka kom den tillbaka. Blixten var lagad men glaset var ej bytt. Antagligen hade de inte läst följesedeln ordentligt. Skickade tillbaka kameran. Efter ytterligare ca 2 veckor hade vi inget hört. Killen på expert ringde och svaret var att kameran var skickad till Tyskland för byte av blixtglaset. Tiden gick och ingen kamera på gång. Nästa bud var att det var beställt delar från Tyskland och att de väntade på dom.
Nu började mitt tålamod att tryta. I förra veckan sa dom att kameran skulle tas med expressfart. Vad det nu innebär??? Och att kameran skulle vara i expertbutiken senast som idag ons 13/9 v.37. Det har fortfarande inte kommit någon kamera. Pratat med Nikon idag. Den ligger i deras externa verkstad utanför Stockholm och skall först skickas till Nikon för vidare transport till Kinna där jag bor. Jag vågar inte tro på det. Nästa kamera är ingen NIKON det kan jag lova./Annika.N
 
Grejen är att detta har inte med märke att göra. Alla sk kamerabutiker utan verkstad skickar iväg till någon verkstad låååångt borta som har usla rutiner.

Så du hade råkat ut för exakt samma sak med en Canon kamera.

Gå till en lokal kameraverkstad, så får du betydligt bättre service.

I stockholm finns flera som servar både Nikon och Canon.
 
Alltid tråkigt med sådant dravel..oavsett märke... dock är ju faktiskt servicen av oerhörd vikt som man inte tänker på vid köp av kamera. Vem f**n vill sitta o vänta flea månader på en service istället för att vara ute o knäppa kort.

Själv har jag Canon och jag har turen att ha tydligen en av sveriges bästa Canon servic i Mölndal och eftersom jag bor på västkusten så är det perfekt! Min första kontakt var när min 350D var paj vid leverans, felfokus och allmänt kass skärpa. lämnade in den och 2 dagar senare lekte jag med min kamera. Ett objektiv som felfokuserade och lämnades in och även där fick jag tillbaka det nästan omgående. Nu är jag ingen flitig service kund men canons otroliga servicekänsla ialla fall här är ett skäl till att jag kommer fortsätta med Canon.
 
De gånger jag har varit i kontakt med Nikon i Upplands-Väsby har servicen varit förstklassig. Man kan även läsa i olika hyllningstrådar hur bra Nikon sköter sina kundkontakter.

Jag tror det inte spelar någon roll vilket fabrikat du köper. Det är samma sak för alla. Jag tycker det är lite töntigt att döma ut ett helt kameramärke bara för att du har råkat ut för att någon i en lång kedja har gjort en miss.
 
Svar till Per

Jag tror att det är skillnad om man kan sköta kontakten själv. Det har varit för många "kockar"
inblandade. Ringer man kommer man till kundtjänst och dom läser bara på dataskärmen och lämnar de uppgifter som dom kan se. Det bästa vore om man kunde få prata med dem i verkstaden direkt. Jag tror inte att du själv hade varit så glad över att vara utan kamera i 6 veckor. Kalla det töntigt eller vad du vill./Annika.N
 
Intressant att höra! När jag körde Nikon hade jag mycket goda erfarenheter av deras service. Canon däremot har jag ett och annat att säga om... Det är nog så att det kvittar vilket märke man har, det gäller att hitta rätt verkstad.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Intressant att höra! När jag körde Nikon hade jag mycket goda erfarenheter av deras service. Canon däremot har jag ett och annat att säga om... Det är nog så att det kvittar vilket märke man har, det gäller att hitta rätt verkstad.

/Pontus

En jäkla tur att Canon aldrig går sönder då(C;? JANNE
 
Nej det har jag inte. Det är först idag som jag själv har pratat med Nikon. Kontakten har varit med expert och dom har i sin tur förmedlat info till mig. Jag frågade faktiskt när jag lämnade in kameran första gången om jag kunde få en lånekamera. Men det gick inte. Det tycker jag är dålig service. Till slut lämnade de ut telefonnr till Nikon. Men det var först idag 13/9. Han på kundtjänst skulle skicka ett mejl till verstaden. Jag skall höra av mig imorgon igen. Får väl se vad dom hittar på för bortförklaring.
/Annika.N
 
Annika.N skrev:
Till slut lämnade de ut telefonnr till Nikon. Men det var först idag 13/9. Han på kundtjänst skulle skicka ett mejl till verstaden. Jag skall höra av mig imorgon igen. Får väl se vad dom hittar på för bortförklaring.
/Annika.N

Höörmm... www.nikon.se Där har du telefonnummer och där kunde du ha hittat nummret själv från dag 1.
Om du tidigare bara har kommunicerat med Nikon via expert tycker jag faktiskt att det är lite magstarkt att kritisera Nikon på det sättet du gör... Expert är enligt min erfarenhet rätt bra på att slingra sig..

Har bara bra erfarenheter av Nikons service och deras bemötande i UpplandsVäsby har varit perfekt.

Självklart förstår jag att det är tråkigt att vara utan kamera i 6 veckor,

/malin
 
cw-op skrev:
En jäkla tur att Canon aldrig går sönder då(C;? JANNE
Som när Canon bygger ett batterigrepp som inte fungerar från början, uppmanar användarna att göra allt i rätt ordning och vrida åt ratten hårt för att det inte ska glappa och sedan tar en evighet på sig att fixa greppet när ratten gått sönder av åtvridning med fingerkraft... ;-)

/Pontus
 
Ja det kan man väl säga med facit i hand. Att jag själv skulle tagit kontakt. Men eftersom att killen på expert inte ville lämna ut telefonnr till Nikon. Så trodde jag att det inte går som privatkund att ringa dit. Men så var det ju inte./Annika.N
 
SmurfMolly skrev:
Höörmm... www.nikon.se Där har du telefonnummer och där kunde du ha hittat nummret själv från dag 1.
Om du tidigare bara har kommunicerat med Nikon via expert tycker jag faktiskt att det är lite magstarkt att kritisera Nikon på det sättet du gör... Expert är enligt min erfarenhet rätt bra på att slingra sig..

Har bara bra erfarenheter av Nikons service och deras bemötande i UpplandsVäsby har varit perfekt.

Självklart förstår jag att det är tråkigt att vara utan kamera i 6 veckor,

/malin

Tycker o andra sidan att det borde ligga i Nikons största intresse att hålal efter sina återförsäljare och kräva smärtfria service åtaganden. Visst kan man ta kontakt med Nikon själva, visst kan man göra si och så, men jag anser att konsumenten har rätt till ett bra kundbemötande efter att kamean är köpt. Denna tråd är ju ett praktexempel på hur en irriterande sak återfaller negtivt på Nikons som märke. Fel att klaga över Nikon som företag? nej det tycker ajg inte. Nikons skyldighet att se efter sina återförsäljare och sätta krav på dessa.

Detta gäller givetvis även förCanon, Sony eller vilket som.
 
Tycker detta visar varför man inte skall köpa kameran på typ El-varuhus eller likande icke "proffs-affärer".

Det är ju Expert som varit boven i dramat låter det som. Dessutom är det ju de som nekade en låne kamera, inte Nikon.

Gick på en fotokurs där två av deltagarna hade fått låna kameror från sin respektive kamerabutiker, den en deltagarna hade fått låna en D2X medans hans D1 var på lagning. Åter igen inte Nikon som var justa utan butiken där han köpt den.

Sedan har ju oftast kamerföretagen olika sätt att behandla konsumenter och yreksfotografer.
Frågade om jag fick ett låneobjektiv när mitt Nikon 70-300mm f/4-5.6D ED AF gick sönder, men nej det fick jag inte. Fast hade jag haft ett "proffs objektiv" så hade det varit ok.
 
Så är det nog. Jag hade ju bara en futtig D50. Expert förklarade att de inte hade någon D50 att låna ut. Jag kunde väl fått låna en dyrare då? Då kanske jag hade köpt en sådan kamera nästa gång. Ångrar att jag inte stod på mig mera.Men man är ju amatörfotograf./Annika.N
 
Åh jösses! 5 veckor bara än så länge?
Min Canon var borta drygt 3 månader (skulle bara ta ca 2-3 veckor) innan den kom tillbaks. Då i ny skepnad dessutom som en nyare modell eftersom de inte kunde åtgärda felet på den gamla (de hade dessutom själva tappat den i golvet en sväng. En person försa sig när jag ringde och efterlyste den...). Totalt gjorde den 3 turer mellan Stockholm och Göteborg tror jag.
Både jag och min återförsäljare hade kontakt med Canon, flera gånger varje vecka och till slut tror jag säljaren hotade med nåt för därefter gick det snabbt.

Min säljare är en privat liten firma, ingen varuhuskedja som Expert, och jag hade själv kontakt med Canon också, även den första kontakten tog jag, innan jag bad säljaren om hjälp. Hjälpte inte stort.
Ibland tror jag att man har riktigt otur bara och hamnar mellan stolarna.
 
Jag hade sönder min 350d för en tid sedan

Jag skickade den till Canon RCC i mölndal.

Dom skötte servicen utmärkt trots att det inte var en proffskamera. Jag sa ett datum jag behövde den senast och dom levererade kameran en vecka tidigare. Dom hade även bytt andra delar som var slitna som jag slapp betala samt att jag fick huset rengjort. Jag har haft med att göra tidigare då ett av mina objektiv var inne på garantiservice. Även denna gång skötte dom detta bra. Kan verkligen rek. dem om din Canon går sönder.
 
Expert är väl ingen varuhuskedja utan enskilda ägare så en del kan inget om foto men en del har specialliserat sig på fotoprodukter. (om dom har nått mer än det som annonseras hemma typ ovanligt objektiv kan vara det vara en ledtråd)
Så jag tror det är onödigt att dra alla butiker i smutsen.

Om jag hade haft samma problem som du skulle jag kontaktat allmännareklamationsnämnen. Tycker det låter orilmligt länge, kanske du kan begära att dom köper tillbaka kameran eller att du ska få en annan motsvarande.

/André
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.