Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha tips ifrån Sony F-828 ägare

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicks

Aktiv medlem
Jag äger en Sony f-828 kamera som jag är mycket nöjd med. Jag vill ha tips på tillbehör som passar F828 ex Blixt och filter.

Tycker att Sonys tillbehör kostar allför mycket.
 
jag skulle också vara intresserad av att veta detsamma, även gällande dykhus.

såvit jag kan förstå så borde du kunna leta efter begagnade 58 mm filter. lite svårt att hitta kanske, men det borde funka.

en bekant till mig som har en massa gammal fotoutrustning tesdade att fästa en av sina gamla blixtar ovanpå min kamera och det gick hur bra som helst.
Det var nästan löjligt lätt också. och blixtar är ju lättare att få tag på än just 58 mm filter kanske.


förövrigt blir jag glad att höra att du är nöjd med din kamera. jag tycker att den får ta oförtjänt mycket kritik.
Fast det skulle ju ha varit bra om den hade utbytbara objektiv såklart....
Men i övrigt är det nog mitt absolut bästa köp!
 
Jag så att det fanns undervattens påsar som skulle passa i 58 mm filtergänga kommer tyvärr inte ihåg vad märket heter.
Men ett riktigt undervattens hus är självklart bättre men dom brukar kosta en hel del + om du skall dyka i sverige så måste du ha riktig uv blixt alt belysning,

Jag har nog bestämt mig för att investera i en Sony F32X blixt med tiden det verkar vara den blixt som har dom vettigaste funktionerna.
 
Jag ska också gå (!) till Scandinavian Photo här i Mölndal och köpa ett polfilter.
Något som jag gärna använder till min F828 är ett stabilt och bra stativ. Nu är ju kameran i sig relativt tung, vilket minskar skakningarna en del, men stativet har givit mig bra bilder i mörka stunder.
Jag använder sällan inställningen 8MP, utan har sänkt till 5 MP. Det ger bättre bilder som jag ändå inte vill göra särskilt stora.
Fina bilder i inlägget ovan. Just så mättade och naturtrogna färger kan man få fram med kameran. På jobbet har jag en Minolta A2 att leka med och den ger inte alls samma briljans och färgmättnad i bilderna som min F828.
 
Exposure bracket

Jag måste även få fråga er F828 ägare om det är någon som har testat Auto Exposure bracket. Där skall man få en över exponerad och en underexponerad bild samt en bild som kameran exponerar själv.

När jag gör detta så får jag två bilder med samma exponering och den tredje blir -1ev varför får jag inte tre olika exponeringar?
 
larsselin skrev:
Jag använder sällan inställningen 8MP, utan har sänkt till 5 MP. Det ger bättre bilder som jag ändå inte vill göra särskilt stora.

Lite fundersam blir de verkligen skillnad på bildkvaliteten ifall man drar ner upplösningen.?
Komprimeras inte bara bildens rådata mer?

Kamerans begränsningar kommer kanske inte fram på samma sätt när bilden blir mindre men blir det skillnad på bilden?
Och finns det eventuellt någon kamera som istället för att som tanken ovan; istället använder större delar av censorn per pixel?
På så sätt borde man väl kunna få kameran mer ljuskänslig?

Eller är jag helt ute å cyklar?
 
Tyvärr har ju kameran lite problem med mycket brus på höga ISO-tal vid 8 MP. Detta försvinner när man använder 5MP. Det var det jag menade.
Sedan vet jag inte om bildkvalitén i övrigt blir bättre. Vi får väl testa...
 
Ifall du kan använda lägre iso-tal vid 5-mpxl
måste det ju betyda att du använder hela ytan till en mindra bild inte att bara bilden
minskas..

Dvs. att du då kan använda fler sensorer per pixel...

Eller verkar det bara vara en bättre bild eftersom detaljerna synns sämre i lägre upplösning?
 
meLf skrev:
Ifall du kan använda lägre iso-tal vid 5-mpxl
måste det ju betyda att du använder hela ytan till en mindra bild inte att bara bilden
minskas..

Dvs. att du då kan använda fler sensorer per pixel...

Eller verkar det bara vara en bättre bild eftersom detaljerna synns sämre i lägre upplösning?

Det där är ju en mycket intressant diskussion som jag inte vet svaret på. Men eftersom antalet sensorer är detsamma så borde de rimligtvis producera ett bättre resultat med en mindre bild? Eller är jag ute och cyklar??
Å andra sidan, om upplösningen är lägre så borde det bli färre detaljer. Om man då utgår från två till ytan lika stora bilder så blir 8MP mer detaljerad.
Ju mer jag tänker desto svårare blir det...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.