Annons

Vill ha mer än 72 dpi

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte nödvändigtvis, det beror på vilken teknik skrivaren använder sig av. Dagens bläckstråleskrivare kan sätta ut flera droppar i samma position, även mängden bläck per droppe kan variera, och då behöver du inte rastrera bilden på samma sätt som tidigare.

Men sedan är skrivartillverkarna i allmänhet glada i att visa höga siffror så de skriver gärna ut hur många bläckpunkter de kan skriva ut, utan hänsyn tagen till om punkterna överlappar. Så det är nog svårt att hitta en skrivare som inte skryter med väldigt höga dpi-värden, vare sig de behövs eller inte.

(Jag har skrivit lite om det i en artikel här: http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion10b.html)

Tack Sara! Jag har faktiskt läst de du skrev tidigare en gång...nångång :)

Då har du fått lära dig fel.

En bild har inget DPI alls när du tar den. DPI är något du bestämmer själv efteråt.

Det där med att man ska ha 72 DPI på webben är också fel. DPI har inget med webb att göra, utan enbart med tryck.

Begreppet DPI är dessutom missvisande. PPI (Pixels Per Inch) är bättre eftersom det är pixlar per tum som avses.

Va? DPI (dots per inch) är förvirrande likt PPI (pixels per inch). Vad kan det bero på, är det rent av samma måhända... I själva verket är det ett alldeles utmärkt mått på bilder för webbanvändning. När Mac kom på slutet av 80-talet låg Microsoft som vanligt hopplöst efter och Apple satte någon slags std på 72 DPI. Idag har den ökat (20 år senare surprise) Idag ligger de flesta skärmar närmare 100DPI, täta skärmar uppåt 130DPI.

DPI påverkar jättemycket för både den slarvige och den som är pedant om han/hon vill visa sina bilder på webben. Olika pixeltätheter på två skärmar kan avgöra om en bild ser överskärpt eller soft ut. Lätt. Alla är nog ense om vikten av ljus- och färgkalibrering appropå skärmar, men detta med DPI verkar få ha fattat rent ut sagt.

DPI är ju annars ett mått som fanns långt innan datorer och digitalkameror. Då handlade (och gör fortfarande) det om hur fint raster man kunde använda i repron för att göra en bild tryckbar. Ju finare papper pch bättre tryckpress ju högre DPI-värde kan man använda sig av utan att bilden smetar ihop. Tabloidpress på dasspapper rastrerar alltså sina bilder med ett lägre DPI-värde än lyxiga 4-färgsmagasin för att uppnå bästa resultat med givna förutsättningar.

Bara för att kanske öka förvirringen lite... :)

Va? DPI (dots per inch) är förvirrande likt PPI (pixels per inch). Vad kan det bero på, är det rent av samma måhända... I själva verket är det ett alldeles utmärkt mått på bilder för webbanvändning. När Mac kom på slutet av 80-talet låg Microsoft som vanligt hopplöst efter och Apple satte någon slags std på 72 DPI. Idag har den ökat (20 år senare surprise) Idag ligger de flesta skärmar närmare 100DPI, täta skärmar uppåt 130DPI.

DPI påverkar jättemycket för både den slarvige och den som är pedant om han/hon vill visa sina bilder på webben. Olika pixeltätheter på två skärmar kan avgöra om en bild ser överskärpt eller soft ut. Lätt. Alla är nog ense om vikten av ljus- och färgkalibrering appropå skärmar, men detta med DPI verkar få ha fattat rent ut sagt.

Innan Apple fick sitt genombrott i den grafiska branschen hade vi system som gjorde samma saker, dvs blidredigering och layout. Då scannades bilderna in i 300 dpi och i sin rätta storlek. De bilderna kunde inte persondatorerna hantera och inte heller vår layoutkonsol. (Det blev tungjobbat pga storleken). Därför skapades per automatik en kopia av den högupplösta bilden i 72 dpi som användes för layout. Fortfarande lika stor i mm räknat, men mycket lättare att hantera. När så småningom sidan blev klar och skickades till rippning byttes den lågupplösta "layfilen" ut till den högupplösta. Det kallades APR (Automatic Picture Replacement).
'
300 Dpi kommer antagligen att gälla som en slags standard för lång tid framöver i tryck och printsammanhang. Standarden 72 dpi, har knappast någon praktisk användning idag. Alla datorer kan hantera stora bilder och dpi saknar ju som sagt betydelse vid skärmvisning.

Kanske det, men det ställer ju också till resonemangaet lite om anväder ordet upplösning i fel sammanhang;

"En bild med upplösningen 1024*728 pixlar kan skrivas ut både i ????? 200dpi och i ????? 300dpi"

mer begripilgt med

"En bild med pixeldimensionerna 1024*728 kan skrivas både i upplösningen 200dpi och upplösningen 300dpi"?

Ordmärkeri så klart, men språkbruket kanske är en del av förklaringen till förvirringen?

Det jag skrev är att begreppet upplösning har använts på det sätt jag skriver så länge jag kan minnas. Visst kan man fundera kring att upplösning är fel ord men att ändra vedertagna begrepp är alltid onödigt och skapar förvirring.

Det viktiga i PPI-diskussionen är att få bort myten om att PPI är något fast värde som ska fastställas redan när man tar bilden.

Jag vet inte varför du väljer att sprida myter och förvirra dem som läser tråden, men det du skriver är nonsens.

Jag vet inte varför du väljer att sprida myter och förvirra dem som läser tråden, men det du skriver är nonsens.

Du inser nog att en bild du gör för "webben" uppfattas olika om du 1) tittar på den i en iPhone 4 (DPI = 326) eller 2) en standardskärm (DPI ca 100). Om du slutskärper en färdig bild med upplösningen 1024x768 (som exempel) så kommer det uppfattas olika redan om du jämför den på skärmar där den ena har 100 och den andra 125DPI. Det är inte så märkvärdigt som det låter.

Senast ändrad:
Nej, abolut inte - bara för att du är okunnig betyder inte att andra är det - öppna dina ögon lite innan du börjar gråta över att du inte förstår vad som sägs.

Eftersom du är så kunnig kan du väl berätta för mig på vilket sätt PPI påverkar en bild som är 1024 x 768 pixlar när den visas på en skärm.

Du inser nog att en bild du gör för "webben" uppfattas olika om du 1) tittar på den i en iPhone 4 (DPI = 326) eller 2) en standardskärm (DPI ca 100). Om du slutskärper en färdig bild med upplösningen 1024x768 (som exempel) så kommer det uppfattas olika redan om du jämför den på skärmar där den ena har 100 och den andra 125DPI. Det är inte så märkvärdigt som det låter.

PPI har fortfarande ingen som helst betydelse. Jag gör bilden i de dimensioner mediet kräver. PPI bryr jag mig inte ett smack om. En bild som är 1024 x 768 pixlar är det oavsett om den är i 72 PPI eller 300 PPI.

PPI har fortfarande ingen som helst betydelse. Jag gör bilden i de dimensioner mediet kräver. PPI bryr jag mig inte ett smack om. En bild som är 1024 x 768 pixlar är det oavsett om den är i 72 PPI eller 300 PPI.

Det tänker nog ingen invända mot. Men nu klyver du hår. Du har nog insett att DPI är relevant då du gör bilder för webben. Vilket var - om jag inte missuppfattat dig - det du påstod var betydelselöst.

Det tänker nog ingen invända mot. Men nu klyver du hår. Du har nog insett att DPI är relevant då du gör bilder för webben. Vilket var - om jag inte missuppfattat dig - det du påstod var betydelselöst.

Nej, PPI har ingen som helst betydelse när jag gör bilder för webben eller andra digitala medier. Det som är intressant då är bildens storlek i pixlar.

Bildfilens lagrade ppi-värde (det förinstälda värdet för hur stor varje enskild pixel skulle bli vid en utskrift med angivet värde) har ingen betydelse för hur en fil visas på skärmen, däremot kommer en och samma fil att få olika fysika mått, och därmed "upplösning" när den visas på skärmar med olika upplösning - viket i sin tur skulle kunna påverka t.ex. hur man slutskärper om man vill anpassa en bild maximalt.

Eller hur?

ANNONS