J O Härnström
Aktiv medlem
DPI är "dots per inch" oavsett färg.
Bästa upplösningen i bilden för bläckstråleutskrift brukar vara ca 180-240 ppi.
Bästa upplösningen i bilden för bläckstråleutskrift brukar vara ca 180-240 ppi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte nödvändigtvis, det beror på vilken teknik skrivaren använder sig av. Dagens bläckstråleskrivare kan sätta ut flera droppar i samma position, även mängden bläck per droppe kan variera, och då behöver du inte rastrera bilden på samma sätt som tidigare.
Men sedan är skrivartillverkarna i allmänhet glada i att visa höga siffror så de skriver gärna ut hur många bläckpunkter de kan skriva ut, utan hänsyn tagen till om punkterna överlappar. Så det är nog svårt att hitta en skrivare som inte skryter med väldigt höga dpi-värden, vare sig de behövs eller inte.
(Jag har skrivit lite om det i en artikel här: http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion10b.html)
Då har du fått lära dig fel.
En bild har inget DPI alls när du tar den. DPI är något du bestämmer själv efteråt.
Det där med att man ska ha 72 DPI på webben är också fel. DPI har inget med webb att göra, utan enbart med tryck.
Begreppet DPI är dessutom missvisande. PPI (Pixels Per Inch) är bättre eftersom det är pixlar per tum som avses.
Och så börjar vi om från början igen......
Hade det här varit facebook hade jag tryckt på Like
Va? DPI (dots per inch) är förvirrande likt PPI (pixels per inch). Vad kan det bero på, är det rent av samma måhända... I själva verket är det ett alldeles utmärkt mått på bilder för webbanvändning. När Mac kom på slutet av 80-talet låg Microsoft som vanligt hopplöst efter och Apple satte någon slags std på 72 DPI. Idag har den ökat (20 år senare surprise) Idag ligger de flesta skärmar närmare 100DPI, täta skärmar uppåt 130DPI.
DPI påverkar jättemycket för både den slarvige och den som är pedant om han/hon vill visa sina bilder på webben. Olika pixeltätheter på två skärmar kan avgöra om en bild ser överskärpt eller soft ut. Lätt. Alla är nog ense om vikten av ljus- och färgkalibrering appropå skärmar, men detta med DPI verkar få ha fattat rent ut sagt.
PPI?
Nej, det är vectorbaserat och har möjligen en vinkelupplösning och vectorupplösningen är beroende av pulslängden kontra radiella svephastighet (med andra ord avståndsskalan). PPI är motsatsen till rasterscannskärmar såklart!
Så där ser ett PPI Plan position indicator på engelska)
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spoon_rest_B.jpg
Kanske det, men det ställer ju också till resonemangaet lite om anväder ordet upplösning i fel sammanhang;
"En bild med upplösningen 1024*728 pixlar kan skrivas ut både i ????? 200dpi och i ????? 300dpi"
mer begripilgt med
"En bild med pixeldimensionerna 1024*728 kan skrivas både i upplösningen 200dpi och upplösningen 300dpi"?
Ordmärkeri så klart, men språkbruket kanske är en del av förklaringen till förvirringen?
Va? DPI (dots per inch) är förvirrande likt PPI (pixels per inch). Vad kan det bero på, är det rent av samma måhända... I själva verket är det ett alldeles utmärkt mått på bilder för webbanvändning. När Mac kom på slutet av 80-talet låg Microsoft som vanligt hopplöst efter och Apple satte någon slags std på 72 DPI. Idag har den ökat (20 år senare surprise) Idag ligger de flesta skärmar närmare 100DPI, täta skärmar uppåt 130DPI.
DPI påverkar jättemycket för både den slarvige och den som är pedant om han/hon vill visa sina bilder på webben. Olika pixeltätheter på två skärmar kan avgöra om en bild ser överskärpt eller soft ut. Lätt. Alla är nog ense om vikten av ljus- och färgkalibrering appropå skärmar, men detta med DPI verkar få ha fattat rent ut sagt.
Jag vet inte varför du väljer att sprida myter och förvirra dem som läser tråden, men det du skriver är nonsens.
Jag vet inte varför du väljer att sprida myter och förvirra dem som läser tråden, men det du skriver är nonsens.
Nej, abolut inte - bara för att du är okunnig betyder inte att andra är det - öppna dina ögon lite innan du börjar gråta över att du inte förstår vad som sägs.
Du inser nog att en bild du gör för "webben" uppfattas olika om du 1) tittar på den i en iPhone 4 (DPI = 326) eller 2) en standardskärm (DPI ca 100). Om du slutskärper en färdig bild med upplösningen 1024x768 (som exempel) så kommer det uppfattas olika redan om du jämför den på skärmar där den ena har 100 och den andra 125DPI. Det är inte så märkvärdigt som det låter.
PPI har fortfarande ingen som helst betydelse. Jag gör bilden i de dimensioner mediet kräver. PPI bryr jag mig inte ett smack om. En bild som är 1024 x 768 pixlar är det oavsett om den är i 72 PPI eller 300 PPI.
Det tänker nog ingen invända mot. Men nu klyver du hår. Du har nog insett att DPI är relevant då du gör bilder för webben. Vilket var - om jag inte missuppfattat dig - det du påstod var betydelselöst.