Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha en kompaktkamera som jag ändå kan ställa in en del på själv

Produkter
(logga in för att koppla)

gavagai

Aktiv medlem
Vill ha en kompaktkamera som jag ändå kan ställa in en del på själv

Jag har just blivit av med min Canon Powershot A720 IS, som jag gillade för att det ändå gick att experimentera lite själv med olika inställningar. Nu måste jag alltså köpa en ny kamera och A720 säljs inte längre. Min budget är begränsda. Högst ca 2000kr, tänkte jag mig. Jag är inte beroende av någon superbra kamera, men jag vill kunna leka lite med den, och fotografera på nära håll.

Så här står det om A2000, efterföljare till A720:

"A glance at the new camera's mode dial suggests that somewhere along the way, the A720's manual exposure control modes have been excised. While aperture and shutter priority modes on previous PowerShot A models have always been a bit clunky in use, it's a shame that those interested in exploring photography in greater depth will no longer be able to control aperture and shutter speed directly with Canon's latest A model."

...vilket jag antar innebär att powershot-serien inte längre går att leka med på samma sätt.

Det är så svårt att jämföra kameror när man är ganska nybörjare på området, speciellt när samma sak kan uttryckas väldigt olika på olika ställen. Har någon någon idé om vad som skulle kunna passa mig? Tycker ni att budgeten är för liten, så kan ni ju försöka tänka er att jag hade frågat för två år sedan istället t.ex. Har alltså inget behov av det senaste, eftersom jag ju var nöjd med A720 som har lite tid på nacken.
 
Varför inte ta dig en tur till en fotohandlare, eller kanske Media Markt om du har det i närheten, och kläm och känn och fråga där. Jag tror säkert de kan svara på dina frågor.....
Lycka till!
 
En sak det inte så ofta pratas om när det gäller manuella möjligheter, på kompaktkameror. Är omfattningen, ofta bara två bländarlägen. typ 2,8-8,0. Förvånvärt ofta berättar inte testarna vad kameran igentligen kan. Många av Canons även billigare modeller brukar ha den möjligheten. Men det verkar finnas varianter på detta manuella, ganska enkla som sagt, och mer avancerade möjligheter. Jag personligen tycker inte att man skall underskatta dom ofta påtalade Motivlägena, som kan vara upp till ett 20:tal och mera. Det har förekommit lite trevligt tjebbel om motivlägen tidigare i någon tråd. Det anses som lite skämmit att använda sådana. viket kan vara synd. Vänl.Bengt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.