Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill du leva på foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag går omkring med en möjligen utopisk tanke/dröm att jag en dag skall kunna tjäna in mitt levebröd på foto.

Naturligvis är jag medveten om svårigheterna i detta, men tänker samtidigt att om jag en dag skall lyckas, så måste jag ju åtminstone vänja mig vid tanken ;)

Har ni andra - ni som idag är rena amatörer - sådana tankar?
 
Jag tror drömmar om att kunna leva på en seriös hobby är vanliga. Nästan alla musiker jag känner drömmer (och hoppas/tror) på att kunna leva på det. Tror det är samma sak...

Jag är väl lite sån själv (fast om musik istället för foto). Om jag blir lite bättre fotograf senare så kommer garanterat drömmen till mig med...

Vet till och med folk som drömmer att kunna leva som professionella datorspelare =)
 
Definitivt! Men just som fotograf vet jag inte. För mig är önskan om att få jobba med bilder på något sätt, störst.

Just nu går jag och läser Bild, Fotografisk bild A+B och Grafisk Kommunikation A+B på komvux för att få en någorlunda bra grund att stå på och papper på mina kunskaper, för fortsatta studier. Framtiden får utvisa vad jag väljer att gå vidare med.

Trist bara att man är 38 år =I Men det är ju aldrig försent har jag hört ;)

mvh
 
arleklint skrev:
Har ni andra - ni som idag är rena amatörer - sådana tankar?
Mitt svar är nu ett stort NEJ. Jag har arbetat nästan hela mitt liv med mina stora intressen, gyminstruktör/aerobicinstruktör och ridlärare. Att arbeta med det som varit mina intressen har för mig inte enbart varit positivt, det kändes för mycket som att vara på jobbet på fritiden med. Fotograferar ju lite som arbete men skulle inte vilja att det överstiger 20%. Denna hobbyn ska jag vara rädd om och njuta av för att kunna utöva just som hobby..
 
Självklart drömmer man och jag ska i alla fall göra ett försök efter jag gått ut gymnasiet. Går det åt skogen kan man väll alltid bli något annat.
Men försöka -det ska jag!

mvh
Jonas
 
Strävar efter att kunna försöja mig till 100% på min fotografering, måste oxå säga att mina försök har förändrat sig genom åren.

Det är inte dödligt viktigt att göra pengar på bilderna, utan jag har blivit lugnare med åren (Inte så last gammal men man är ju inte 18 längre)... ;)

Tror att allt för många koncentrerar sig mer på att göra pengar än på bilderna som skall komma istället...

Varma Malmö hälsningar
 
Har funderat lite på det där och kommit fram till att jag fortsättningsvis vill ha foto som en hobby eller som sidosyssla, jag är en humörsfotograf och vill jag inte fota så gör jag inte det. Tveksamt om det skulle fungera om jag hade det som huvudsyssla :)

Att åldern skulle sätta käppar i hjulet har jag svårt att se, spelar väl ingen roll hur gammal/ung man är. Tar man säljbara bilder och vill har foto som leverbröd så är det bara att tuta och köra.
 
Det som bl.a. Lotta och Dan mfl. skriver tycker jag är tänkvärt. Har man en sysselsättning som hobby så inbillar jag mig att friheten är betydligt större än om man har det som levebröd.

Men en och annan bild hade inte varit dumt att kunna sälja, för det är ju ingen billig hobby man har valt.
 
Jag har många intressen och flera gånger haft dessa som jobb, som bla datorer, DJ. Tyvärr så hämmar det ofta kreativiteten, även som DJ på klubbar fick jag sällan utlopp för det man ville spela plus att jag i fick så mycket jobb att jag ibland inte ville se en skiva eller lyssna på musik men var ändå tvungen. Vill inte att mitt fotograferande ska bli så, vill hålla det "oskyldigt".

Fotar iofs en del via jobb och ibland för klubbarna jag har spelat för men jag kommer att hålla det där, för då är det fortfarande kul + att jag får in lite extra pengar till utrustning.

Det är mycket roligare att ta dom bilder man vill än att hela tiden behöva tänka på ekonomiska konsekvenser och därför hålla sig mainstream.

Så jag måste hålla med Christel. Men det är klart hade man varit så känd så allting man gjorde sålde oavsett om folk tycker det är bra eller dåligt så hade det varit kul, men hur många kan säga det. Oftast måste man ju vara död för att tjäna pengar på sin konst :)

Sedan är jag nog för prylgalen för att leva på en taskig lön som räcker till mat, film och bensin tills nästa bild säljer.

Då jobbar jag hellre på ett bra betalt jobb så jag har råd att välja min hobby och föremål för mitt objektiv :)

Men ibland så drömmer man ju... Det är ju kul att drömma :)
 
Senast ändrad:
Mina stora intressen är Mode och Plåtning! Och hoppas såklart att kunna leva på dem...Jag tror att man kan balansera jobben med egna projekt för att hela tiden kunna göra egna givande projekt/utställningar vid sidan om...

Rille som hoppas kunna bli fotograf!
 
*viskar* oooh. jaaa.. <:eek:O

jag skulle vilja tjäna pengar på det jag gör. just nu är jag mest fattig även om roliga jobb trillar in titt som tätt.
vad gör man åt sånt? skaffar mer självförtroende och mer ledig tid åt jobben (är föräldraledig nu och kommer behöva mer tid åt barnet på helgerna/kvällarna sen), vilket kan vara svårt då det oftast är just helgerna och kvällarna man kan jobba (iaf när man gör det jag gör).

psst, patrik.. jag tror det är christer du håller med, inte mig. jag skrev ju inget förns nu.. men kanske är du telepatisk? *ler*
 
jaaa...

För mig är det inget val utan helt enkelt ett måste... jag måste få arbeta med detta...
Vet inte hur jag skulle stå ut med nåtgot annat arbete? Även om det finns träliga fotojobb oxå..
 
Jag säger som fler andra här NEJ.
Jag har också varit i situationen med att en hobby övergått till ett jobb, och då är det slut med det roliga. Det finns alltid en massa tråkiga saker som skall göras i ett jobb, i en hobby kan man välja bort det.
Som jag ser det är jobb per definition tråkigt :)
 
Jodu...

Ända sedan jag blev klar med gymnasiet på tidigt 90-tal har drömmen/tanken av att starta egen firma eller bli anlitad i en för att plåta varit mycket stor. Att jag idag dessutom börjat bli så erfaren och skapat mig en personlig stil gör ju inte tanken mindre befogad. Alla som har något på gång av något slag, hör av er till mig.
 
Jo det kan nog stämma

att man har känt så en hel del gånger..
Saken är den att det är ingeting som
jag räknar med, jag ser det som en sak
som jag skulle vilja jobba med mest av
allt, men samtidigt så vet jag att det
är en svår bransch att komma fram i, och
drömmer därför inte för mycket och går en utbildning som jag vet att jag har någon
nytta av den, plus att det är ett annat intresse..

Fast samtidigt även om man skulle vilja
vara det så är man rädd för att det
skulle förstöra ens hobby, att det som
innan var någon sorts terapi vilket fotandet
är för mig blir till något tvång. Det är väl detta som jag är mest rädd för..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.