** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill du lära dig något nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag har tänkt att dra igång en serie med kurstillfällen för fotosidans medlemmar och andra. Just nu har jag lagt upp kurs nr 1 som är en nybörjarkurs med de allra mest grundläggande kunnskaperna.

Nästa kurs kommer att bli steget mer avancerad. Återkommer senare med information.

Vad skulle du vara intresserad av att lära dig? Kanske är det så att det är fler som är intresserade av samma sak och då kan jag fixa en kurs och lärare i ämnet.

Jag hade tänkt att det ska kosta självkostnad kr därför att alla ska få chansen att komma. Lokalerna finns i Kallhäll. Det tar 25 minuter att åka pendeltåg dit från centralen.

Ge mig förslag på framtida kurser!
/Per

Hej!

Jag är ju utomsocknes (Gotland), men skulle LÄTT ta mig till fastlandet om du anordnade nåt jag är intresserad av!! Att det är under helg är förstås förutsättningen...;)

Idéer:

* komposition/bildseende
* S/v-fotografering
* Barnfotografering
* Avancerad mörkrumsteknik
* Att skapa bildeffekter med kameran o tillbehör.

osv...finns massor.....

//Liza

Vad roligt!

Barnfotografering och svartvita material är något jag kan. :) Det kan jag ordna en kurs i.

Något annat än Lizas förslag?

Avancerad svartvitteknik vore kul.
Jag tänker återgå till sv/v, höll på mycket för drygt 10 år sedan, och har numera tillgång till ett mörkrum, men jag kan bara det grundläggande.

Jag har en bok som kanske kan användas:
Avancerad svartvitteknik 1 av Lars Kjellberg.

Distanskurs?

Skulle man inte kunna tänka sig att på sikt lägga upp en eller flera webbaserade kurser på Fotosidan.se? För alla de som inte bor i närheten av Sthlm eller annan större ort.

Jag menar inte kurser helt oberoende av tid - de drivs som vanliga kurser med hemuppgifter etc under en särskild tidsperiod och med diskussioner och kontakt mellan kursansvarig-kursdeltagare via nätet. Håller själv på med sådana frågor på högskolan där jag arbetar och rätt planerade funkar "distanskurser" utmärkt.

Karl: nätbaserade kurser är för mig otänkbart. Jag har inte den tid som krävs för något sådant. Sen är ju en annan finess med kurserna att man lär känna nya människor.

När blir mörkrumsteknik avancerad?

Monica: Har du mörkrum i Jakobsberg?

Per: Det var ett allmänt förslag och inte riktat enbart till dig. Kanske borde jag skapat en egen tråd för det.

Visst är det bra att träffas i verkliga livet om möjligt. Men för många är det helt enkelt inte ett alternativ att åka till Kallhäll. Jag tror att nätbaserade kurser kan vara ett bra komplement till initiativ som ditt eget. Kanske finns det någon/några andra som kan ta tag i det så småningom.

Lycka till med din kurs!

S/V låter intressant, eftersom jag nyss tagit upp fotograferandet igen och dessförinnan egentligen varig självlärd skulle det inta vara så dumt att få sig en genomkörare. 08:e-land är helt klart tänkbart om det sker på helger.

Nej, jag är medlem i Knepp på KTH (igen) och använder deras mörkrum.

Men jag har en gammal förstoringsapparat längst in i en garderob. Jag har fått den men aldrig använt den så jag vet inte om den funkar (längre).
Den kanske man kan använda för demonstration, förutsatt att den funkar förståss ;-)
Dessutom har jag dosa och skålar så det skulle kunna gå att framkalla film och kopiera.
Skölja kan man ju göra i en hink. Hur man torkar filmen är ju lite knepigt förståss. Och mörkrumsbelysningen under kopieringen.

Re: Distanskurs?

Kasch skrev:
Skulle man inte kunna tänka sig att på sikt lägga upp en eller flera webbaserade kurser på Fotosidan.se? För alla de som inte bor i närheten av Sthlm eller annan större ort.

Jag menar inte kurser helt oberoende av tid - de drivs som vanliga kurser med hemuppgifter etc under en särskild tidsperiod och med diskussioner och kontakt mellan kursansvarig-kursdeltagare via nätet. Håller själv på med sådana frågor på högskolan där jag arbetar och rätt planerade funkar "distanskurser" utmärkt.

Det är ju en bra idé!
Jag har läst på distans på Uppsala univ. Då var det webbföreläsningar och insändningsuppgifter. Dessutom några träffar på lördagar i Uppsala.

jag hade just sålt av hela min gamla utrustning när jag fick en ny "på halsen". ;o)
funderade ett tag på att göra mörkrum i källaren men inser att jag aldrig kommer gå tillbaka till det analoga (särskilt då min analoga kamera dött).
jag har alltså en gammal förstoringsapparat och skålar och lite smått att erbjuda om det skulle behövas.

Christel: Vad är det för apparat du har?

Monica: Jag har varit i knepps mörkrum. kommer inte riktigt ihåg vad det är för utrustning där.

Svartvitt verkar populärt
Det är nästan så att man borde sätta ihop en kurs i ämnet. Hur svår ska den vara?

Det finns två förstoringsapparater, ett med färghuvud. Torkskåp, bänk med först.app och en bänk för våtslabberiet.
Jag var där på mörkrumsintrokurs, då var vi 6 personer inkl. "läraren" men det fungerade. Ett par till kanske går att klämma in.

http://www.e.kth.se/org/knepp/

Det kanske går att hyra mörkrummet en dag eller en helg. Problemet blir väl när sektionstidn. Emissionen ska ha företräde. Men med lite planering så...

Mailadress till styrelsen finns på Knepps hemsida.

Monica: Knepps lokal kan vara ett alternativ. Det finns ju många föreläsningssalar runt omkring.

Vad jag har förstått så har Emissionens medlem (det kanske finns flera) köpt en Nikon D70. Du vet ju hur det blir med mörkrumsarbetet när man köper digitalkamera. :)

Ehh, nej. Jag kör analogt.
Nu blir det desutom Nikon-fritt eftersom jag inte har objektiv till 801:an längre.

Men det låter ju bra med Emmissionen.
Jag har passerkort till labbet och borde ha ett passerkort till ytterentrén att hämta på kortexp.
Jag pluggar ju inte på KTH längre men ska få ett kort ändå tydligen så att jag kan komma in på kvällar och helger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar