Sumpen
Aktiv medlem
jpersson skrev:
Jag fortsätter att tragla i tråden så att den rör på sig.
Jo... fotografen får en mer framskjuten plats men visst nämns kopisten på många utställningar. Tidning Black & White Photography har under lång tid kört en intressant serie om kopister. Det ger en helt annan syn på Fotografin än den man brukar få.
Jag har upptäckt den tidningen och läser den med intresse. Det verkar som om de svart/vita labben fortfarande lever i England, men gör de det i Sverige, finns det några? Dvs labb som åtar sig att kopiera klienters negativ? Inte för att jag efterfråga dylika tjänster, vill snarare tillförskaffa mig kompetensen själv. Kanske skulle vi "mörkrumsnissar" på Fotosidan ordna en workshop där vi lär av oss varandra? Bla vore det skoj om varje person i en grupp fick ett och samma negativ för att se alla olika tolkningar av det. Vore skoj att boka och hyra in sig i ett bra mörkrum någonstans i Sverige och samla en skara förklädeförsedda fixluktande människor ala Arleklints fotoresor.
Jag har sett och läst mörkrumsböckerna på bibblan, har för mig att det var en sjön post-70-tals känsla i boken.