Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vill bli bättre på att kopiera s/v

Produkter
(logga in för att koppla)
jpersson skrev:
Jag fortsätter att tragla i tråden så att den rör på sig.

Jo... fotografen får en mer framskjuten plats men visst nämns kopisten på många utställningar. Tidning Black & White Photography har under lång tid kört en intressant serie om kopister. Det ger en helt annan syn på Fotografin än den man brukar få.

Jag har upptäckt den tidningen och läser den med intresse. Det verkar som om de svart/vita labben fortfarande lever i England, men gör de det i Sverige, finns det några? Dvs labb som åtar sig att kopiera klienters negativ? Inte för att jag efterfråga dylika tjänster, vill snarare tillförskaffa mig kompetensen själv. Kanske skulle vi "mörkrumsnissar" på Fotosidan ordna en workshop där vi lär av oss varandra? Bla vore det skoj om varje person i en grupp fick ett och samma negativ för att se alla olika tolkningar av det. Vore skoj att boka och hyra in sig i ett bra mörkrum någonstans i Sverige och samla en skara förklädeförsedda fixluktande människor ala Arleklints fotoresor.

Jag har sett och läst mörkrumsböckerna på bibblan, har för mig att det var en sjön post-70-tals känsla i boken.
 
Sumpen skrev:
Kanske skulle vi "mörkrumsnissar" på Fotosidan ordna en workshop där vi lär av oss varandra? Bla vore det skoj om varje person i en grupp fick ett och samma negativ för att se alla olika tolkningar av det. Vore skoj att boka och hyra in sig i ett bra mörkrum någonstans i Sverige och samla en skara förklädeförsedda fixluktande människor ala Arleklints fotoresor.
Snacka om skön atttyd :) En workshop kräver lite planering men det behöver inte vara så svårt att cirkulera några negativ till att börja med.
 
mipert skrev:
De finns i originalversion under namnet Darkroom här i Malmö. Jag har lånat de två böckerna säkert trettio gånger.
...och det biblioteket i sig själv är värt ett besök (Henning Larsen i högform). Jag ska se om de har Darkroom inne nästa gång jag passerar. Du har väl sett bilderna av Oddner som hänger uppe i musikavdelningen?

Ska vi gå vidare med Eriks förslag? Då borde vi kanske skapa en ny tråd för det.
 
Ansel Adams "trilogi" The Camera, The Negative och The Print är det rea på hos Akademibokhandeln för 139:-/st såg jag igår på deras sida.

mvh/Fredric
 
jpersson skrev:
Det här blir väl mitt sista försök :)

På tal om RH Designs så tycker jag att det är lättare att få en känsla för mörkrumsarbetet om man jobbar med belysningstider som är baserade på exponeringsvärden istället för att jobba med jämna intervall.
Nu vet jag inte om jag förstår vad du menar?
RH design har flera modeller av exponeringsur, stopclock som baseras på exponeringssteg, inte fasta tidsintervaller.
Du finner mer om du läser hur dom fungerar på hans hemsida.
 
hasse lundberg skrev:
Nu vet jag inte om jag förstår vad du menar?
Det var inte menat som en fråga utan som ett tips till Maja Kristin. RH Designs är kända för sina produkter som är baserade på exponeringssteg och det var därför jag fortsatte den tanken. Det går givetvis bra att göra samma sak med ''vanliga'' ur.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.