Annons

vilket zoom objektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

lingah

Medlem
jag hade ett zoom objektiv på 18-105…tyckte inte det vart så bra bilder med den..så nu undrar jag vilket jag ska köpa för att det ska bli bra kvalite på bilderna? gärna med en liknande brännvid eftersom jag ska fota människor.
och vill inte lägga ner för mycket pengar hittat en begagnad Tamron AF 16-300/3,5-6,3 Di II VC PZD till Nikon

och en Tamron AF 18-200/3,5-6,3 Di II VC till Nikon F

någon som har en erfarenhet av dom här hur pass bra bild kvaliten blir..eller nått annat tips?
 
jag hade ett zoom objektiv på 18-105…tyckte inte det vart så bra bilder med den..så nu undrar jag vilket jag ska köpa för att det ska bli bra kvalite på bilderna? gärna med en liknande brännvid eftersom jag ska fota människor.
och vill inte lägga ner för mycket pengar hittat en begagnad Tamron AF 16-300/3,5-6,3 Di II VC PZD till Nikon

och en Tamron AF 18-200/3,5-6,3 Di II VC till Nikon F

någon som har en erfarenhet av dom här hur pass bra bild kvaliten blir..eller nått annat tips?

Jag har också en Nikon D7100 och kan rekommendera AF-S Nikkor 16-85 1:3,5-,6 G ED.
På Rajala kostar den 6.190:- , men finns naturligtvis beg också.
Enl mig ett mycket användbart allroundobjektiv med mycket bra skärpa som sitter på för jämnan.
Googla på testbilder och allt du kommer över.
 
Om du tror att Tamron 16-300 mm kommer att vara bättre än Nikon 18-105 mm så kommer du att bli besviken.

Jag instämmer med Kent och rekommenderar också Nikon 16-85 mm
 
finns det inge billigare alternativ?…och med lite mer zoom än till 85 helst? får kolla upp om det finns nå begagnade i närheten..men bor i sundsvall så är inte sugen på att köpa ett begagnat som måste skickas:p
 
jag hade ett zoom objektiv på 18-105…tyckte inte det vart så bra bilder med den..så nu undrar jag vilket jag ska köpa för att det ska bli bra kvalite på bilderna? gärna med en liknande brännvid eftersom jag ska fota människor.
och vill inte lägga ner för mycket pengar hittat en begagnad Tamron AF 16-300/3,5-6,3 Di II VC PZD till Nikon

och en Tamron AF 18-200/3,5-6,3 Di II VC till Nikon F

någon som har en erfarenhet av dom här hur pass bra bild kvaliten blir..eller nått annat tips?

Om man har Nikon som funkar med objektiv utan motor

Och

Om man vill ha bra kvalitet

Och

Om man har låg budget

Då rekommenderar jag
35-79/2,8
80-200/2,8

Båda slkjutzoom
Båda utmärktblvalitet
Max 6000 kronor, borde snarare blinunder 5000

Rekommenderas
 
Rent generellt gäller att zoomobjektiv med lång räckvidd och hög bildkvalité kostar pengar. Räkna med femsiffriga belopp för sådana.

Fundera på ett zoomobjektiv med kortare spann och komplettera med ett fast lite längre objektiv istället. Fasta objektiv är lättare att tillverka, och kan därför få hög kvalité på bilderna utan att priset springer iväg på samma sätt.
 
jag hade ett zoom objektiv på 18-105…tyckte inte det vart så bra bilder med den..så nu undrar jag vilket jag ska köpa för att det ska bli bra kvalite på bilderna?

Vad är det för kvalitetsbrist du ser? Dålig skärpa? Färgfel? Något annat?

Beroende på vad det är för fel på bilderna behöver tipsen se olika ut.

Per.

PS. Jag har själv 18-105 till min D7100 och tycker att det är helt OK, men jag har kanske inte så stora krav som du.
 
Vad är det för kvalitetsbrist du ser? Dålig skärpa? Färgfel? Något annat?

Beroende på vad det är för fel på bilderna behöver tipsen se olika ut.

Per.

PS. Jag har själv 18-105 till min D7100 och tycker att det är helt OK, men jag har kanske inte så stora krav som du.

Jag hade själv en 18-105 mm som första objektiv till min D5100. Jag tyckte att det var helt okej tills jag provade 16-85mm. Jag skaffade den för att jag ville ha ett objektiv med metallbajonett och avståndsskala. Den bättre skärpan kom som en positiv överraskning.
 
finns det inge billigare alternativ?…och med lite mer zoom än till 85 helst? får kolla upp om det finns nå begagnade i närheten..men bor i sundsvall så är inte sugen på att köpa ett begagnat som måste skickas:p

Jodå, visst finns det billigare alternativ, men inte med mer zoom.

Nikon 18-140 kostar ungefär lika mycket som 16-86 om du vill ha mer zoom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.