ANNONS
Annons

Vilket stativ ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
De nya Gitzo stativen är helt annorlunda och har inte samma "skruvar" som ni pratar om på era gamla stativ. Det är ganska länge sen Gitzo ändrade dem. Nu har de G-lock och ALR och man kan fälla ut benen och sätta upp stativet på några sekunder. Du gör det lätt med en hand och håller stativet i den andra. Mycket bättre, lättare och snabbare än Manfrotto och andra märke.
Stativen har även blivit ännu stabilare sen de fick G-lock och ALR

Senast ändrad:
Jag märkte då ingen större skillnad på skruvfunktionen på nya mountainer serien.Tror att en del har en övertro på Gitzos stativ.
Testa o se själv vilket du fäller ihop/tar upp snabbast mellan tex manfrotto o gitzo.
Det Gitzo har som är bra är stadigheten samt hållbarheten.
Handhavandet upplever jag att ett billigt manfrotto stativ som bättre.
Använder ett billigt manfrotto med ett tungt 303sph huvud o har aldrig fått en enda bild med skakningsoskärpa på någon av alla 360 bilder jag satt samman med den kombon dessutom har manfrotton ett vatten pass inbyggt.

snap01 skrev:
Jag märkte då ingen större skillnad på skruvfunktionen på nya mountainer serien.Tror att en del har en övertro på Gitzos stativ.
Testa o se själv vilket du fäller ihop/tar upp snabbast mellan tex manfrotto o gitzo.
Det Gitzo har som är bra är stadigheten samt hållbarheten.
Handhavandet upplever jag att ett billigt manfrotto stativ som bättre.
Använder ett billigt manfrotto med ett tungt 303sph huvud o har aldrig fått en enda bild med skakningsoskärpa på någon av alla 360 bilder jag satt samman med den kombon dessutom har manfrotton ett vatten pass inbyggt.

Om du inte märker någon skillnad, då har du inte använt de nyaste Gitzo stativen. På de nya kan du ju skruva upp alla tre benen samtidigt med en hand.
Och du behöver inte dra åt det övre för att kunna lossa det undre. Om du provat de nyaste med G-lock och ALR och inte säger det är någon skillnad mot ditt gamla kvittar det nog vad Gitzo ändrar på :)

Tycker du ett billigt Manfrotto är bättre så är det säkert många här på Fotosidan som vill byta sitt billiga Manfrotto mot ditt Gitzo
Jag har testat bägge, och Gitzo är mycket snabbare och enklare att fälla upp

För mig spelar inte snabbheten i upp/nedfällandet någon som helst roll. Det som däremot spelar roll för mig är kvalitét, hållbarhet och stabilitet. Det jag dock menar är att G-lock är riktigt bra benlås och en klar förbättring över de tidigare, men å andra sidan tyckte jag inte att de var så jobbiga heller. Jag har en gång i tiden ägt ett Manfrotto 055 och det var ett av mina sämsta köp någonsin, visserligen användes stativet till tubkikaren (och är därigenom hårdare använt än vid fotografering) och bara efter något år lossanade bensektoner i fält. Kvalitén har sedan dess säkerligen blivit bättre, men jag vågar helt enkelt inte lita på Manfrottos stativ. Köpte ett alu-Gitzo efter det och har sedan dess inte tittat tillbaka, men någon övertro tror jag inte mig ha.

// Daniel

När tycker ni man ska gå från 190 till 055

Köpt i dagarna en Pentax K200D med kitt gluggen 18-55 Tänkt mig 3 objektiv till den så småningom. Inga tunga dyra telen. Jag står mellan 190 xprob och 055 xprob men lutar åt 190 vill ha flipp bar mitt pelare. Andra stativet utan huvud får kosta 1600

dvs hur tungt objektiv på 300mm för över 300mm antar jag 055 som gäller
eller ge andra exempel på när 190 inte räcker till

Re: När tycker ni man ska gå från 190 till 055

ckghagen skrev:
Köpt i dagarna en Pentax K200D med kitt gluggen 18-55 Tänkt mig 3 objektiv till den så småningom. Inga tunga dyra telen. Jag står mellan 190 xprob och 055 xprob men lutar åt 190 vill ha flipp bar mitt pelare. Andra stativet utan huvud får kosta 1600

dvs hur tungt objektiv på 300mm för över 300mm antar jag 055 som gäller
eller ge andra exempel på när 190 inte räcker till

Det skiljer ju inte mycket i pris mellan dem, så ta det större med en gång.
Dessa två stativen är ju inte jätte-stabila jämfört med lite dyrare stativ. Ska de vara någorlunda bra och stabila så ska du inte använda mittpelaren. och i alla fall inte fullt uppdragen för då blir det ostabilt. 190 modellen är mycket kort och du kommer att vara tvungen att använda mittpelaren fullt uppdragen. 055 är klart bättre för endast lite mer pengar

Jag har hört goda ord om stativ från Feisol. Relativt billiga kolfiberstativ som verkar bra. Någon som har några erfarenheter?

En fråga till: Om man skulle satsa på ett Velbon 630, vilket huvud rekommenderas då till normalanvändaren? Manfrotto 486? 488? Något helt annat? Kan tillägga att min största objektiv är ett 70-200/4L.

Mvh/Pär

Feisol kolfiber är mycket bättre än t.ex. Benro kolfiber stativ som det skrevs om tidigare i tråden. Du kan beställa dem direkt från tillverkaren över internet utan problem.

En mycket bra kulled om du vill lägga något mer pengar är Markins minsta Q3. Den kostar 269 dollar.

Re: Re: När tycker ni man ska gå från 190 till 055

Lars Johnsson skrev:
Det skiljer ju inte mycket i pris mellan dem, så ta det större med en gång.
Dessa två stativen är ju inte jätte-stabila jämfört med lite dyrare stativ. Ska de vara någorlunda bra och stabila så ska du inte använda mittpelaren. och i alla fall inte fullt uppdragen för då blir det ostabilt. 190 modellen är mycket kort och du kommer att vara tvungen att använda mittpelaren fullt uppdragen. 055 är klart bättre för endast lite mer pengar

va bara för vikten ja tittade på 190
hade de kostat lika mycket hade ja fotfarande inte kunnat bestämma mig
och kolfiber har jag inte råd med

Men vill du ha ett stativ som är 122 cm högt? Och när du tar upp mittpelaren i högsta läget helt utfälld 146cm. Och då är stativet inte stabilt heller.

Lars Johnsson skrev:
Men vill du ha ett stativ som är 122 cm högt? Och när du tar upp mittpelaren i högsta läget helt utfälld 146cm. Och då är stativet inte stabilt heller.

Nä i äntligen inte det skiljer ju inte fruktans värt mycket på vikten i för sig
055 XPROB + 486RC2 går att få ny för 1811kr med frakt nu

Har följt denna tråden ett tag nu eftersom även jag håller på att köpa stativ. Jag fastnade för Velbon Sherpa Pro CF-630 som så många andra också verkar ha gjort, men när jag kollade med min fotohandlare så verkar det som om den modellen inte längre finns att få tag på. Nåväl, det blev till att fundera på nån annan modell, för jag ville inte ha den modellen med snäpplås som heter 635. Det kanske var tur att 630 inte fanns längre för jag beslutade mig för att gå upp en modell till Velbon Sherpa Pro CF-730 (alla råder ju att köpa dyrare än vad man egentligen hade tänkt).
En liten varning här är på sin plats: på Cyberphotos hemsida står det att CF-730 tål 14kg, men på Velbons hemsida och även på andra sidor är maxvikten satt till 8kg.
Kulled blev en Manfrotto 490 Maxi Ball.
Jag tror och hoppas att jag blir nöjd

Måste ha ett nytt stativ, senast jag fotade lossnade hela kameran plötsligt och hade dunsat i backen ifall jag inte lyckats få tag i remmen. Funderar på ett 055 XPROB alt. 190 XPROB. Har endast skummat igenom tråden, men går det att vända mittenpelaren uppochner på båda två?

Stern skrev:
Måste ha ett nytt stativ, senast jag fotade lossnade hela kameran plötsligt och hade dunsat i backen ifall jag inte lyckats få tag i remmen. Funderar på ett 055 XPROB alt. 190 XPROB. Har endast skummat igenom tråden, men går det att vända mittenpelaren uppochner på båda två?
På 055XPROB kan man fälla mittpelaren till horisontellt läge och det går väldigt smidigt. Tror inte att man kan vända den upp och ner. Även om det skulle gå så är det inte smidigt.

Lars Johnsson skrev:
Jag sålde mitt 3530 LSV för ett par dagar sen. Men bara för att byta till ett 5541 LS :)

Lars, jag håller precis på och tittar på de två modellerna, vad var det som gjorde att du bytte "upp" dig? (tacksam för all feedback innan köp).

cakon skrev:
På 055XPROB kan man fälla mittpelaren till horisontellt läge och det går väldigt smidigt. Tror inte att man kan vända den upp och ner. Även om det skulle gå så är det inte smidigt.
Jo, den går att vända upp och ner. Har gjort det själv många gånger. I början var det lite "knökigt", men när man gjort det några gånger är det inga problem. Tycker i alla fall jag!

Tänkte mig inte riktigt för, med en kulled kommer man ju ha massa ny möjligheter.Tycker ni man ska satsa på 190 XPROB eller 055 XPROB? Fotar mest från lägre vinklar

Akerstrom skrev:
Lars, jag håller precis på och tittar på de två modellerna, vad var det som gjorde att du bytte "upp" dig? (tacksam för all feedback innan köp).

Jag ska köpa Canons nya 800mm objektiv. Därför ville jag ha ett serie 5 stativ. Det gamla stativet var också mycket bra. Jag använde det till 500/4 IS med extender nästan hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar