Lars Johnsson
Aktiv medlem
alf109 skrev:
Nej, jag har helt rätt när det gäller viktens inverkan på stativets stabilitet och förmåga att släcka ut vibrationer, under förutsättning givetvis att det tyngre stativet håller någotsånär hög kvalitet. Att ett lättare stativ kan klara av tyngre last är en helt annan sak som inte behöver ha något med stabiliteten att göra.
Nej du har fel. Ett tyngre stativ måste inte vara mer stabilt och ha mindre vibrationer.
Ta som exempel, de kända Gitzo Systematic stativen. De mest kända och kanske bästa stativen bland fågel/djur och sport-fotografer med långa och tunga tele objektiv. Gitzo gör ungefär 15 systematic stativ. En del i CF material och en del i metall. De som är gjorda i kolfiber väger mindre givetvis. Men de är ändå stabilare och är mindre känsliga för vibrationer ändå. Gitzo säger också att de håller för en högre vikt och belastning. Och att det stämmer vet jag efter som jag äger flera av de stativen.
Du kan ju läsa vilken katalog från vilken stativ tillverkare som så ser du att det tyngsta stativet inte automatiskt är rankat för den högsta vikten och stabiliteten också. Det finns ju tio andra saker som inverkar på stabiliteten förutom vikt...........