Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket stativ ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
bjorso skrev:
Den vikt som kommer från kulled, kamera, objektiv och tillbehör kommer också trästativet till del, det är samma förutsättninger på den punkten. Den större vikten ute i fält glömmer jag när jag kommer hem och ser resultatet!

//bjorso

I ditt förra inlägg så sa du att det inte var bra att tynga ner stativet med vikt för då var man tillbaka på ruta ett !!! Nu säger du att man ska göra det även med ditt trä-stativ som redan är tungt ????
Om du tror att ju tyngre stativen är ju stadigare är de också, då får du nog tänka om lite. Där finns fullt av andra saker som också påverkar stabiliteten. Trä dämpar vibrationer ganska bra. Men inte alls lika bra som kolfiber t.ex.
 
Lars Johnsson skrev:
I ditt förra inlägg så sa du att det inte var bra att tynga ner stativet med vikt för då var man tillbaka på ruta ett !!! Nu säger du att man ska göra det även med ditt trä-stativ som redan är tungt ????
Om du tror att ju tyngre stativen är ju stadigare är de också, då får du nog tänka om lite. Där finns fullt av andra saker som också påverkar stabiliteten. Trä dämpar vibrationer ganska bra. Men inte alls lika bra som kolfiber t.ex.

Du missförstår min text. Det är visst bra att tynga ner stativet men om man måste göra det känns det fel, det är faktiskt något helt annat.

Jag har inte alls tänkt fel när det gäller tyngd, saker som väger mer står stadigare. Vibrationer är en annan sak och det har jag aldrig haft några problem med.

//bjorso
 
eller man kanske inte ska ha kula alls utan satsa på ett vanligt trevägshuvud? Gissar att de är stabilare? MEN också klumpigare och jobbigare att manövrera? Mitt enkla expertstativ modell Vanguard 432 med efternamnet instabil har ju ett vanligt videohuvud men det har jag aldrig trivts med. Men det kan ju också bara vara en kvalitetsfråga?... Ingen som vill hjälpa mig i huvudfrågan? ;-)
 
bjorso skrev:
Du missförstår min text. Det är visst bra att tynga ner stativet men om man måste göra det känns det fel, det är faktiskt något helt annat.

Jag har inte alls tänkt fel när det gäller tyngd, saker som väger mer står stadigare. Vibrationer är en annan sak och det har jag aldrig haft några problem med.

//bjorso

Ibland står saker som väger mer stadigare :)

Men det är inte så att ett stativ som väger 4kg automatiskt är stadigare än ett som väger 3kg. Ofta kan det som väger mindre vara stadigare. Vikt ät bara en av många faktorer som påverkar hur stadigt och bra ett stativ är.
Ta t.ex. Gitzo som är den kanske mest kända stativ-tillverkaren. De flesta stativen finns i 3 serier.Aluminium, basalt (composite fiber tube) och kolfiber.
I de allra flesta fallen så är det lättaste stativet också det stadigaste hos Gitzo. Och aluminium som är tyngst är nästan alltid minst stadigt och håller för minst vikt också.
 
Gutta skrev:
Har nu bestämt mig för ett cf630 men velar lite angående kula. Tittar bla på velbons egna 71kula. Men den finns i en version som heter 72 också och den enda skillnaden jag kan se är att den ena har vred och den andra ratt för att spänna kulan. Fördelar/nackdelar? Vilket ska man välja?

Jag kör en CF631EL (snäpplås) med 71-kulan. Gillar helt klart stativet. Kulleden är trevlig men har lite brister. Det positiva är att den är lätt och har två vattenpass för att underlätta inställningen. Nackdelarna är att den inte är jättestabil (sjunker något efter åtdrag med mitt 70-200 4L IS monterat utan stativfäste). Måste även trycka till låstningen av snabbplattan ordentligt för att den ska sitta utan att glappa.

Köpte allt i paket för straxt över 3000:-, dvs. kulleden kostade bara några hundringar extra och för den pengen så är det ett mycket bra köp.
 
Tack för svaret. Vad finns det för alternativ då...eller rättare sagt, vid vilken prisklass börjar det bli riktigt stabilt då? Vilka är de prisvärda kullederna? Som jag skrivit ovan så kommer stativet och kulleden huvudsakligen att användas med ca 200 mm(ff) brännvidd som max. Idag är det längsta en 135:a på crophus... Jag funderar tom på att gå ner till velbons 61/62 leder. Men det är kanske rent vansinne då? Prisskillnaden är marginell mellan 70 och 60 lederna men 60 är lite nättare...
 
Jag har kollat lite på Benros kolfiber stativ som har vändbar mittenpelare på hemsidan http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2589&art=356410
Är den bra tro? Jag hittade endast 1 recension här på fotosidan, och han/hon hade gett 5+.
Men 1 betyg räcker nog inte för mig

Jag var lite inne på Velbon Sherpa 630 stativet. Men eftersom den inte har vändbar mittenpelare så lutar det faktist mer mot Benros variant som har det.

Det står t.o.m. att benros variant grejar 8kg medans Velbon grejar 6kg. Men Benros är 4 delad. Hmmmm, hur stadigt står den då egentligen?

Nån som har testat Benro kolfiber stativ förut?
Beslutsångest?!?!?!?
 
Zimsson_1 skrev:
Alltså ni som kan, vad är det för skillnad på Manfrotto 055 och XPROB 055.
Jag har ett XPROB055 och tycker det funkar bra, Iaf är det en barnlek att fälla mittpelarni horisontellt läge!

God Jul!
Jag har också ett 055 XPROB och det funkar även utomförträffligt att ta ut och vända mittpelaren och använda den "uppochner" och på så sätt komma ner i marknivå med kameran! Har själv gjort så många gånger.
 
Stefan Sievola skrev:
Jag har kollat lite på Benros kolfiber stativ som har vändbar mittenpelare på hemsidan http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2589&art=356410
Är den bra tro? Jag hittade endast 1 recension här på fotosidan, och han/hon hade gett 5+.
Men 1 betyg räcker nog inte för mig

Jag var lite inne på Velbon Sherpa 630 stativet. Men eftersom den inte har vändbar mittenpelare så lutar det faktist mer mot Benros variant som har det.

Det står t.o.m. att benros variant grejar 8kg medans Velbon grejar 6kg. Men Benros är 4 delad. Hmmmm, hur stadigt står den då egentligen?

Nån som har testat Benro kolfiber stativ förut?
Beslutsångest?!?!?!?

Lite förenklat så kan man säga att Benro stativen är billiga kopior av Gitzo stativen. De kommer från Kina. Inte speciellt bra, men de kostar ju inte så mycket heller.
 
Lars Johnsson skrev:
Lite förenklat så kan man säga att Benro stativen är billiga kopior av Gitzo stativen. De kommer från Kina. Inte speciellt bra, men de kostar ju inte så mycket heller.

Hur vet du att dom inte är bra?
Jag har läst en hel del om Benrostativen både på nätet och frågat dom här på fotosidan som äger en sån och alla verkar vara positiva till Benro stativet.
 
Eftersom jag provat flera olika modeller av Benros stativ. Det är det vanligaste stativet i Bangkoks fotoaffärer, där jag bor på vintern. De kostar nästan ingenting i Bangkok heller. (jämfört med mer etablerade märke)
De flesta är exakta kopior av Gitzo modeller, men tyvärr håller de en mycket sämre standard är originalet. Och då menar jag mycket sämre. Och Benros kulleder är ännu värre.
Jag har även läst och sett bilder på de stativen och kullederna som gått sönder i flera olika forum. I t.ex. forumen hos Fred Miranda och NaturScapes har där varit minst 20 trådar om det här tidigare.
 
FlyerOne skrev:


Basdata för Velbon Sherpa Pro CF-630:

Maxhöjd med 3 ben .... 167 cm
Maxhöjd med pelare ... 200 cm
Vikt ........................... 1,6 kg
Max belastning ........... 6 kg

Är du säker att stativet är 200cm med pelaren höjd? Jag kan inte få fram detta någonstans och jag har sökt efter fakta om detta påstående.

Jag har läst överallt att det är 167 MAX längd och det bör inkludera även pelarn när den är höjd, jag kan inte se två värden om detta, inte ens på velbons sida om att så skulle vara fallet.

Jag är själv ute efter antagligen detta stativ om det skulle vara så att det är 200cm med pelarn höjd, men jag skulle nog inte ta det om det bara var 167cm.
 
Nja, höjden 167 cm är nog utan att räkna in mittpelaren. Eftersom stativet är 60 cm i hopfällt skick och benen är tredelade låter det rimligt att höjden skulle bli 3x56 cm.
 
Gitzo

Är du beredd på att satsa på kvalité och ett stativ som håller i många år ska du köpa Gitzo stativ. Dom är dyra, men du får vad du betalar för. Jag har ett Gitzo Reporter som jag har haft i säkert 15 år, det är fortfarande nästan i nyskick, inget glapp eller något som har gått sönder.

Som sagt, dom är dyra, men Gitzo spelar i en egen division när det gäller stativ. Det finns för mycket skit när det gäller stativ, smäckra plastdetaljer etc. detta gäller inte Gitzo.
 
Re: Gitzo

bikeman skrev:
Är du beredd på att satsa på kvalité och ett stativ som håller i många år ska du köpa Gitzo stativ. Dom är dyra, men du får vad du betalar för. Jag har ett Gitzo Reporter som jag har haft i säkert 15 år, det är fortfarande nästan i nyskick, inget glapp eller något som har gått sönder.

Som sagt, dom är dyra, men Gitzo spelar i en egen division när det gäller stativ. Det finns för mycket skit när det gäller stativ, smäckra plastdetaljer etc. detta gäller inte Gitzo.

Kan bara hålla med dig. Dyra stativ men så är Gitzo också klart bäst.
 
ErlandH skrev:
Nja, höjden 167 cm är nog utan att räkna in mittpelaren. Eftersom stativet är 60 cm i hopfällt skick och benen är tredelade låter det rimligt att höjden skulle bli 3x56 cm.
Ett tredelat stativ som är 60 cm hopfällt blir knappast 167 cm utfällt utan mittpelare. Du måste ha glömt att startivbenen lutar. Här är exempel på Manfrottostativ med ca 60 cm hopfälld längd:
http://www.manfrotto.com/Jahia/site...Key=BRAND:MN:MAIN:AA:SUB1:AA:SUB2:AA&livid=68|69&lsf=69&child=2

Olle
 
Jag har använt Gitzos kolfiber stativ i 4 år nu o visst det väger endast 1,6 kg grymt stadigt har kört allt från tunga mellanformatskameror till canons 1ds m2 utan problem.
Det som verkligen suger med Gitzos stativ är skruvringarna dom är svåra att få grepp om o har du inte dragit åt benet över tillräckligt hårt så kan du inte lossa den undre.
Jobbar du tex i varma miljöer (beacher utomlands) så är det ännu svårare pga svettiga händer.
Om man då jämför med ett billigt stativ som manfrottos 190xbo så är det betydligt enklare att fälla ut benen på den.Det stativet använder jag till manfrottos 360 huvud 303 sph som väger 2 kg.
Manfrottos stativ väger 1,8 kg o kostar en tusenlapp jämfört med 7000 för mitt gitzo.
Visst det är inte lika stadigt men att fälla ihop,ut benen på den är betydligt enklare än med gitzos dåliga skruvfästen.
 
Jag hade ett "gammalt" (från 2001) gitzo med dessa "hopplösa" skruvar och det var främsta anledningen till att inte köpa gitzo igen. Men för 2 (?) år sedan blev det det ändå (Bassalt) och deras nya modell av skruvar funkar kanon. Benen roterar inte längre, så det spelar ingen roll i vilken ordning man lossar/drar åt samt att man kan lossa alla med ett handgrepp när man drar ut stativet. För att dra åt behöver jag bara skruva lite och det sitter rejält men är alltid lätt att lossa. Tycker numera dessa är bättre än manfrottos variant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.