Annons

Vilket stativ ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jayzee

Avslutat medlemskap
Hej, jag är en lycklig ägare av en Canon EOS 20D kamera. Senast då jag var hos en kund och tog lite kort märkte jag hur bra det skulle vara att ha ett stativ till den också.
Vilket är det absolut bästa stativet (den skall vara lätt och ju mer den kan höjas desto bättre!) i prisklassen upp till 800kr?

Skall stativet vara lättare och högre än det där måste du ha ett kolfiberstativ som kostar flera tusen kronor.

Man får tyvärr inte så mycket stativ för dom pengarna, men jag hade från början ett Manfrotto 728B som jag upplevde dugligt! Kostar lite mer än 800 dock. Cirka 1000 kronor!

Jayzee skrev:
Den verkar vara lite tung samt 165cm är inte så långt upp.

Räkna med att kameran bygger ytterligare ca en decimeter. Då är man uppe i runt 175cm, och för att inte behöva stå på tå när man kollar i okularet skall man vara en sisådär 180cm lång.

\h

Varför ska det vara lätt?

Ett så lätt stativ som möjligt är inte alltid att föredra. Ett tyngre stativ blir ju stadigare.

Hej Jasmin!

Inget av dem skulle jag vilja säga!
Om du skulle vara tvingad att ta ett av dem så är Manfrotto den minst dåliga (men inte för att den är dyrast)

Ettan vet jag inte mycket om, men av det lilla jag kan läsa ut så verkar det inte så stabilt. Dessutom är det inget snabbfäste på den, så det är omständigt att skruva på och av med kameran varje gång.

Tvåan har visserligen snabbfäste, men stativet är ganska rangligt och svåranvänt. Passar bäst för små kompaktkameror och videokameror, Kan inte fällas ner i spagat.

Trean är ett relativt stabilt stativ som håller för din kamera om du inte har allt för stora objektiv monterade. Snabbfästet är bra men huvudet som följer med är avsett för videokameror.

Så jag skulle säga att trean är bra om du sätter på ett annat huvud som Manfrottos 484rc2 (kulhuvud) eller 141RC (trevägshuvud).

mvh Mattias

Så exakt vilket stativ ska jag köpa till min kamera? Då vill jag ha med kulhuvud samt väska. Betalar högst 1500kr.

Vill du ha ståhöjd utan att behöva hissa upp mittpelaren så blir stativen dyra. Det enda alternativ jag kan se som skulle platsa i budgeten är det här: http://www.scandinavianphoto.se/?44681

455 Triminor är i princip samma stativ som 055, men av någon anledning billigare. Det är ett bra och stabilt stativ som du inte växer ur i första taget.

Då har du en femhundring över vilket bör räcka till en enklare kulled. Väska får du nog dessvärre sy själv med den budgeten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar