Annons

Vilket stativ, eos1d mk3 + 70-200/2,8 II + 580 exII

Produkter
(logga in för att koppla)

emool

Medlem
ja det blir ju lite vikt, så behöver tips om vilket som skulle passa. Det som ska fotas är väl mest porträtt men det kan ju hända att man tar sig en tripp ut i naturen för lite bilder. Skulle behöva tips om stativ + kulled

går det att hitta beg för under 2000:- så är det bra men går det inte så går det inte

alla tips uppskattas!
 
Det bästa du kan få för de pengarna är nog ett beg Manfrotto 055 och en 488-kula eller liknande. Jag sålde nyss en sådan kombo för 1500kr då jag inte tyckte det var riktigt så stabilt som jag önskar. Nu har jag ett Gitzo i kolfiber istället men det kostar 3-4ggr så mycket.

Bra stativ (och kulleder!) är dyra, det går inte att komma ifrån. Det blir alltid en avvägning mellan lågt pris, låg vikt och hög stabilitet; välj max två av tre.
 
Jag har ett manfoto 055 pro till salu. Inte eftersom jag har det som jag rekommenderar det. Jag har haft min 1Ds mII och 70-200mm på det utan problem. Men ska nu byta upp mig till ett rent studiostativ.

Slatten
 
ja det blir ju lite vikt, så behöver tips om vilket som skulle passa. Det som ska fotas är väl mest porträtt men det kan ju hända att man tar sig en tripp ut i naturen för lite bilder. Skulle behöva tips om stativ + kulled

går det att hitta beg för under 2000:- så är det bra men går det inte så går det inte

alla tips uppskattas!

Nu ska jag ge lite besservisser råd ;-)
Ska du plåta porträtt gör du det absolut bäst på frihand, både för innehållet i bilderna och för den supereffektiva IS du har i 70-200 Gluggen.
Samma sak gäller nog även ute i naturen, om det inte är rena landskap du plåtar... Då är alltid ett tungt o stabilt stativ bra för max skärpa men även för att fotograferingen blir långsammare och därmed kompositionerna bätttre.

Plåta på!

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Det bästa du kan få för de pengarna är nog ett beg Manfrotto 055 och en 488-kula eller liknande. Jag sålde nyss en sådan kombo för 1500kr då jag inte tyckte det var riktigt så stabilt som jag önskar. Nu har jag ett Gitzo i kolfiber istället men det kostar 3-4ggr så mycket.

Bra stativ (och kulleder!) är dyra, det går inte att komma ifrån. Det blir alltid en avvägning mellan lågt pris, låg vikt och hög stabilitet; välj max två av tre.


åfan av dom 3 så måste jag nog välja hög stabilitet och halv lågt pris, har inte allt för många planer på att vara ute och konka på det.

blir till att hänga lite i begagnat delen nu då en tid framöver =)

tack för alla råd!
 
Jag har också ett 055xProB med en 498RC2.. Det är ett bra stativ. Dock märks en del droop med tunga och framförallt obalanserade kombinationer.

Tycker dock att det är prisvärt, och det klarar av din utrustning, men man får räkna med lite droop, jag märker av det på 400+mm och i början var det störande, man kan vänja sig och kompensera någorlunda, men det blir aldrig lika bra som om det hade suttit direkt känns det som.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.