ANNONS
Annons

Vilket "paket" ska jag välja ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Idun

Ny medlem
Hej ! Jag ska köpa en Canon EOS 300d, nu finns det två "paket" att välja på, jag är nybörjare på systemkameror & inte så haj på vilket jag ska använda. Vill ha en bra kamera som tar bra bilder, fotar mest djur & mina barn, har stort fotointresse som jag nu vill utveckla !

De två "paketen"
*Med Tokina 19-35, Sandisk 512 MB minne samt en passande kameraväska från Soligor, Modell 42.

eller

*Med EF-S 18-55/3,5-5,6

Alltså, vilket obejktiv e bäst ?

Tacksam för svar "Nybörjar-Idun"

Tokina vet jag inget om, men EF-S 18-55mm har jag till min 300D och jag tycker det är helt ok. Det ÄR ett billigt objektiv, vilket även jag som nybörjare märker (har haft kameran i en dryg vecka), men det är inget som stör mig i mitt fotograferande än så länge (har tagit drygt 200 bilder). Dock kommer väl det göra det så småningom när jag börjar bli lite mer varm i skorna.

18-55:an har ju fördelen med lite mer zoom än Tokina 19-35, vilket kan vara trevligt vid djurfotografering eftersom alla krabater oavsett sort har en tendens att springa iväg när man kommer allt för nära. :)
EF-S 18-55 är ju dessutom specialutvecklad för 300D. Nackdelen är ju att EF-S inte passar på någon annan EOS kamera, vilket jag antar att Tokina gör.

Hur mycket priskillnad är det på paketen?

Det beror ju på om Tokina är bättre än 18-55 eller inte :) Och det vet jag som sagt inget om (tyvärr).

En tredje variant är ju att du enbart köper huset och sedan väljer ett helt annat objektiv.

systemkamera?

Anna- med risk att jag blir påhoppad av både dej och andra här på fotosidan.men ärligt talat om du ska fotografera endast det du säger,skjuter du över målet.En kompakt digital Canon G3 eller senare modell d:eek: klarar allt detta med glans och superb kvalite.En systemkamera tycker jag nog förutsätter att du kan en hel del om grundläggande värden såsom bländare,tider och objektivval för olika ändamål.

Min sambo har en 300D med 18-55. Jag gillar objektivet och använder det en hel del. Det är faktiskt ruggigt prisvärt. Ger ju också ett bra zoomomfång.

Eftersom merkostnaden är så liten kan du ju komplettera med en 17-35 eller 19-35 eller 17-40 senare.

Re: systemkamera?

walter-g skrev:
Anna- med risk att jag blir påhoppad av både dej och andra här på fotosidan.men ärligt talat om du ska fotografera endast det du säger,skjuter du över målet.En kompakt digital Canon G3 eller senare modell d:eek: klarar allt detta med glans och superb kvalite.En systemkamera tycker jag nog förutsätter att du kan en hel del om grundläggande värden såsom bländare,tider och objektivval för olika ändamål.

Men jag har ju intresset att lära mig hantera en sådan här kamera, en vanlig kompaktkamera har jag redan & vill ta steget till nästa "nivå".
Någonstans måste man väll börja ? Har jag ingen sådan kan jag väll inte lära mig mer om olika bländare osv...Som sagt, är glad amatör, men intresset är stort likaså viljan att lära.
Valet är ligger på den här kameran efter rekomendationer av vänner & försäljare som tyckt att kameran passar våra ändamål.

Hej Anna !

Det är klart som korvspad att du ska utvecklas som fotograf och skaffa dig en systemkamera.
Här kommer lite generella regler utifrån mina erfarenheter gällande optik val utan aspekt på vilken av dom två typerna som du har nämnt finns i paketet.
Fotar jag på fester och familjen ser jag till at använda ett vidvinkel objektiv.
Är det frågan om landskapsfoto använder jag ett vidvinkel objektiv
Handlar det om vilda djur i skogen eller vart du nu hittar dom brukar det vara teleoptik som gäller är det små kryp är det makro.
Den optiken jag minst använder är den så kallade normaloptiken 50mm (analogt) digital någonstans runt 32-55 mm.
Jag använder 17-35 zoom (analogt) som en normaloptik och det funkar för mig i dom flesta situationer. Det beror ju också på hur nära du vill eller kan komma det du fotograferar.

Smaken är ju delad om vad som är en bra bild och vad som är en mindre lyckad bild som bekant, huvudsaken är att det känns rätt för dig.
Ett bra tipps är att skaffa en bra blixt i varje fall om du ska fota inomhus. Skillnaden mellan en bra bild och en dålig bild är allt för oftast ljuset oavsett optiklängd.

Lycka till med din nya kamera

Jag tycker du ska välja det billigaste paketet. Tidningen FOTO:s test visade att 18-55mm optiken är mycket prisvärd, även om den i vidvinkelläget på 18mm och största bländaröppning hade en del brister vad gäller skärpan i kanten samt vinjettering (mörkare hörn). Nedbländad till 8 var dessa brister eliminerade. På övriga brännvidder ansåg FOTO att optiken var jämbördig med motsvarande fasta brännvidder hos Canon och det vill inte säga lite. De bilder jag sett av 300D med 18-55mm optiken på nätet verkar inte motsäga FOTOS omdömen. Visserligen hade en del nya 300D-ägare lite problem med skärpan (enligt foruminlägg här) med 18-55mm men det tror jag mera berodde på handhavande/fotokunskapsproblem än fel på optiken. Vad gäller Tokina-optiken så finns det säkert tester och bilder någonstans på nätet som man kan titta på. Men skulle jag köpa en ny digital systemkamera i dag kring 10 000 kr skulle det definitivt bli en 300D med Canons 18-55mm.
Hälsn, Nils.

Köpa en DSLR

Jag är en fullständig amatör och har hållit på med ditigala kompaktkameror sedan 1999. Senaste kompaktkameran var en Olympus C50. När Canon kom ut med 300D köpte jag den direkt från www.technikdirekt.de.

Med i paketet kom denna 3,5-5,6/18-55 och dessutom köpte jag EF 4.5-5.6/55-200 samt Canon Speedlite 550 EX. Det var som knappt jag trodde mina ögon när jag så resultaten vad detta paket åstadkom.

En expert kan säkert göra under med en billig kamera, men en amatör behöver hjälp från apparaturen. Jag rekommenderar Anna från hjärtat att ta sitt steg när det finns ett intresse.

Tack alla för infon ! Det blir iallafall en 300d + EF-S 18-55/3,5-5,6 jag börjar så. Sen får vi se om jag köper ngt annat senare. E ju nybörjare men ska genast kasta mig över allt som har med en systemkamera att göra & det ska bli jättekul ! Får återkomma med bilder hit sen när jag e lite varmare i kläderna =)
Ha en bra dag ! Anna "idun"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar