Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilket objektiv?
- Trådstartare mrosdahl
- Start datum
vaktis100
Aktiv medlem
Eftersom jag inte är så erfaren så tänkte jag fråga er, vad som är bäst... Att köpa Sony a200 + 18-50/3,5-5,6 eller 18-70/3,5-5,6? Kanske en dum fråga, jag vet inte... Fast man måste ju lära sig...
Sonys 18-70m har fått bäst betyg av dom två + det har mer brännvidd så valet blir ganska lätt!!!
MVH Christer
PS Grattis till valet av kamera DS
hybrid3
Aktiv medlem
Jag har haft bägge men sålde 18-70-objektivet då det gav alldeles för mycket kromatisk abberation vid 18mm och det hjälpte inte att blända ner.
18-50'n verkar ha något sämre skärpa men det går åtminstone att "blända bort" problemen till stor del vilket duger alldeles utmärkt för mig som bara använder dessa objektiv för landskap.
Bägge dessa objektiv är testade på Photozone.de:
http://photozone.de/reviews
Överlag så använder jag hellre något annat objektiv än de övriga såvida jag inte behöver rejäl vidvinkel. Jag kan rekommendera ett begagnat Minolta 35-70/4, 35-105 eller ett 28-85 som komplement, de kostar inte många hundralappar och är betydligt trevligare än kitobjektiven.
En av fördelarna med ditt kameraval är att det finns en mycket stor tillgång på begagnade objektiv med bra kvalitet. Alla Minolta-objektiv med autofokus passar perfekt.
För mer information om gamla objektiv, titta gärna på fotosidans recensioner och på www.dyxum.com .
18-50'n verkar ha något sämre skärpa men det går åtminstone att "blända bort" problemen till stor del vilket duger alldeles utmärkt för mig som bara använder dessa objektiv för landskap.
Bägge dessa objektiv är testade på Photozone.de:
http://photozone.de/reviews
Överlag så använder jag hellre något annat objektiv än de övriga såvida jag inte behöver rejäl vidvinkel. Jag kan rekommendera ett begagnat Minolta 35-70/4, 35-105 eller ett 28-85 som komplement, de kostar inte många hundralappar och är betydligt trevligare än kitobjektiven.
En av fördelarna med ditt kameraval är att det finns en mycket stor tillgång på begagnade objektiv med bra kvalitet. Alla Minolta-objektiv med autofokus passar perfekt.
För mer information om gamla objektiv, titta gärna på fotosidans recensioner och på www.dyxum.com .