ANNONS
Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Disclosure

Ny medlem
Tjenare!
Jag är ute efter att köpa ett nytt, bättre, normalzoom objektiv till min Canon EOS 550 D då jag gillar att ofta porträtt och landskap men endast har canons kitobjektiv 17-55is ||. Jag har kollat runt och tycker dessa fyra verkar bra, någon som kan hjälpa mig med för- nackdelar os.v.?

Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM
Sigma 17-50mm f.2.8 EX DC OS HSM
Canon EF 16-35mm f2.8 L MKII USM
Sigma 18-35mm f1.8 DC HSM

Vet du vad du gör nu?
Vad menar du med "bättre"? Större bländare, hoppas jag? För det är i princip det ända du får mer för pengarna (än det du redan har). Även om 17-55'an också är skarpare i långa änden, alltså bortåt 55mm.
Jag är rimligt övertygad att Canon 17-55 är bästa valet isåfall. Vad de andra kostar har jag inte koll på så jag kan inte uttala mig om hur prisvärt.

OM du vet att du en dag skall skaffa dig en fullformatskamera så kan givetvis 16-35an vara intressant.
Skall du inte göra det så är nog det bästa valet att hålla sig till EF-S.

Vad är du ute efter egentligen?
Det bästa enligt mig är troligtvis att du köper ett Canon 50/1,8 och ett stativ.
50an för att det ger dig det korta skärpedjupet o är ett optiskt mycket bra objektiv, dessutom billigt o troligtvis passar det dig perfekt till porträtt.
Stativ till Landskapsfotograferingen.
I princip vilket objektiv som helst blir bra om man bländar ner till 8 eller 11. Men det gäller att kunna hålla still, ÄVEN om man så har gett 100 tusen för objektivet.

OM du vet att du en dag skall skaffa dig en fullformatskamera så kan givetvis 16-35an vara intressant.
Skall du inte göra det så är nog det bästa valet att hålla sig till EF-S.

Vad är du ute efter egentligen?
Det bästa enligt mig är troligtvis att du köper ett Canon 50/1,8 och ett stativ.
50an för att det ger dig det korta skärpedjupet o är ett optiskt mycket bra objektiv, dessutom billigt o troligtvis passar det dig perfekt till porträtt.
Stativ till Landskapsfotograferingen.

Fast 50/1.8 har sjukt långsam autofokus, och det är inte roligt vid porträtt när AF jagar fram och tillbaks för att hitta fokus.

Sigmas zoom har visserligen 1.8 men blir inte mycket tele för porträtt.

Jag skulle också välja Canons 17-55/2.8 IS. Riktigt bra objektiv..

Eller så kompletterar du istället med ett lite längre objektiv som kanske passar porträtt bättre, tex Tamron 24-70/2.8 som ska vara riktigt skarpt.

Långsam - ok
men varför skall den jaga fram o tillbaka?

Kommer inte ihåg på vilken kamera jag hade den på, men den hade så svårt att alls hitta fokus, så den jagade många gånger förbi rätt fokus.

Men jag håller med om att den är skarp, liten, lätt, ljusstark och billig, så mycket objektiv för pengarna, absolut.

Jag skulle föreslå 2 objektiv:

Antingen Sigma 18-35/1,8 eller Canon 17-55/2,8 IS för allmänt bruk och natur

Ett fast 50 - antingen f/1,8 eller f/1,4 eller Sigma 50/1,4 för porträtt. Bäst sv dessa för porträtt är Sigma.

Normalzoomar hamnar på antingen för kort brännvidd (18-35) eller för liten bländare vid 50mm (f/2,8) för att vara riktigt bra till porträtt.

Canons 50mm fokuserar inte så snabbt även om USM finns då de är planar objektiv där hela linspaketet rör sig - men raskt nog för porträtt är de allt. Sigmas har snabbare AF då det har en annan konstruktion då bara ett fåtal linser behöver röra sig men i gengälld är AF inte helt pålitligt. Det har däremot den lugnaste och mjukaste oskärpan.

Andra alternativ för porträtt på hyffsat låg budget är beg Canon 85/1,8 eller någon 70-200/2,8 zoom om man vill ha mer ansiktsporträtt på kortare avstånd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar