Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Internet

Medlem
Jag är intresserad utav att köpa ett nytt objektiv till min kamera.
Jag är lite "allround-fotograf". Jag har även ett kit-objektiv och ett telezoom objektiv. Jag ska även fotografera ett bröllop i sommar,
så jag vet inte riktigt vilket som är bäst att välja.

Har inte jätte stor budget för tillfället, då jag börjat studera.
Så objektiven jag kollat lite efter är dessa två, men har ni något
annat förslag får ni gärna komma med det!

Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS med uvfilter och microfiberduk.
eller
Canon EF 50/1,8 II med uvfilter och microfiberduk.

Tack så mycket för ni tog er tid!
 
Eftersom du redan har en telezoom hade jag satsat på 50/1.8. Den är framför allt väldigt användbar inomhus och i kyrkor. Och ett kanonobjektiv till porträtt.
 
Hjälp

Självklart!
Men det finns ingen chans att det finns ett sånt "vågigt" som passar till de objektivet?
 
Självklart!
Men det finns ingen chans att det finns ett sånt "vågigt" som passar till de objektivet?
Varför måste det vara vågigt? Det behövs bara på zoomobjektiv då bildvinkeln förändras och då måste motljusskyddet klara samtliga vinklar. På ett fast så ju just bildvinkeln konstant och ett vågigt tillför ingenting.

/Fredrik

PS Om jag har fel, rätta mig gärna.
 
Det fungerar bra det där skyddet - dock! Om du kör på crop sensor så kan du använda ett motljusskydd som täcker mer och därmed få ännu bättre effekt. Ett känt exempel på detta är till Canon EF 17-40 f/4L där orinalskyddet är kass på APS-C, men där canon har ett annat skydd som täcker mer och som fungerar perfekt!

Jag har tejpat gummiduk runt en del av mina motljusskydd för att få dem att fungera bättre på APS-C hus. Fult är det, men fungerar bra gör det. Är man noggrann så skall man givetvis ha över och underdelarna kortare än sidostyckena då senorn inte är kvadratiskt.

Finns också billiare piratskydd - det är motljusskydd så spelar inte någon roll vad det står på dem - de fungerar ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.