Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

DACA

Ny medlem
Tja, är inte helt inne i millimeter och siffror inom fotografin, men är ett intresse jag har.
Ska resa till Turkiet i sommar, har en Nikon D80 med orginalobjektivet på (18-55) och funderar på ett nytt o bättre, mnen vilken? Nikon 50mm för bra närbiler och allmänt? eller annat?

tack

Vad är det för fel på kitobjektivet? Vore det inte roligare med ett 80-300 mm zoom tillsammans kitobjektivet?

Om du vill kunna ta lite häftiga kvälls/nattbilder--
nikons 50/f1,4(ca 2700kr)Det är det gamla men är skitbra!
För lite längre håll sigmas 120-400 hsm(6500kr)
Sigmas 50-150(tror ca 6000)
eller ett fast 85/1,8 (ca 3800)
Finns även 50/f1,8 för ca 1300

Så vad vill du fota?

Om du vill ersätta din normalzoom med ett bättre, som jag tolkar det:
Läs på om Sigma 18-50 2,8, Tamron 17-50 2,8, Sigma 17-70 2,8-4,5 och Nikon 16-85 3.5-5,6.

Hört att Nikkor 50mm AF 1,4 är bra, riktigt skarpa bilder. vill fota allmänt behöver inte zooma mycket alls. kan det bli bra?

läst lite om den, den verkar grymt bra, kostar mellan 2-3000

Hört att Nikkor 50mm AF 1,4 är bra, riktigt skarpa bilder. vill fota allmänt behöver inte zooma mycket alls. kan det bli bra?

läst lite om den, den verkar grymt bra, kostar mellan 2-3000

Hej!

Säg att du tar bilder ute i dagsljus, på dagen. Då är ljuset så starkt att objektivet bländar ned, till exempel till bländare 8 eller 11. I det läget är det mycket liten skillnad i skärpa mellan att fotografera med en 50/1,4 och din 18-55. Där vinner du inte mycket.

Men skall du istället ta bilder inomhus eller på kvällen, då ljuset är svagt. Då kan kameran behöva använda större bländare än vad din 18-55 klarar - den kan ju inte öppna upp större än bländare 3,5 - 5.6 medan 50/1,4 kan öppna upp till just 1,4. Men på den bländaren är den inte så där oerhört skarp.

Så det en 50/1,4 ger dig är mest förmågan att ta bilder i riktigt svagt ljus. Tänkte du ta mycket bilder inomhus, på kvällar och så, då är det ett klokt val.

Jag skulle nog som någon annan föreslog tidigare, satsa på en 70-300 eller en 55-200 eller så. Med ett sådant objektiv kan du ta bra bilder på saker som är en bit bort, hitta fina detaljer och så. Eller så gör du tvärtom och siktar på en kraftigare vidvinkel, som en Sigma 10-20.

Tack för svaret, riktigt sjysst :)

Jag tar foton för att det är kul på alla sätt, inget jag vill satsa allt för stort på och gillar för det mesta närbilder, och vill inte heller satsa allt för mycket.

Jag tror jag köper en Nikkor 50mm 1,8 (ca 1200kr).

tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar