Annons

Vilket objektiv skulle du vilja att Canon lanserar nästa vecka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu när Canon haft sin press realese så undrar jag vilka objektiv som blev presenterade. Har själv bara hört om att en 18-55 3.5-5.6 IS har kommit.

Ngt annat?
 
Allemyr skrev:
Nu när Canon haft sin press realese så undrar jag vilka objektiv som blev presenterade. Har själv bara hört om att en 18-55 3.5-5.6 IS har kommit.

Ngt annat?

Enda andra jag hört om är en uppgradering av 14/2.8L till 14/2.8L II....

Trodde nog Canon skulle släppa fler objektiv.
 
Tre stycken nya objektiv är väl en ganska normal skörd:

EF 14/2,8 L II USM
EF-S 18-55/3.5-5.6 IS
EF-S 55-200/4-5.6 IS

Förra sommaren kom det två nya objektiv. Samma sak i vintras.
 
Robin Gyllander skrev:
Är det olagligt att tilverka motljuskydds kopior?
För någon borde väl ha gjort det om man fick kopiera dom?
Hur lagligt det är vet jag inte, men på ebay finns det massor av pirat-motljusskydd, till en betydligt mindre kostnad än originalen.
 
Ett 17-40 är ett ganska inte extremt men mer avancerat objektiv pga brännvidden från 17 till 28, likadant för 16-35 varianterna.

Det skall nog inte jämföras med ett EF-s objektiv så som Sigma's 17-70 utan mer med ett EF-s 10-55. Väldigt svårt å dyrt att få det skarpt tror jag.

Sen att få vidvinkel över hela zoomomfånget är inte möjligt med en EF fattning på kamerahuset.

Angående 200 2.0 IS så är jag inte särskilt insatt i varför dom valt att göra det ett snäpp ljussvagare bara sett på många ställen från rykten.
 
Men om man nu vill har riktigt skarpt, då kan man ju köpa en fast brännvidd. Det är det många som glömmer nuförtiden.. Bara för att det heter "zoom" så är det inte bättre.. ja, det är faktiskt sant :)
 
Danlo skrev:
Men om man nu vill har riktigt skarpt, då kan man ju köpa en fast brännvidd. Det är det många som glömmer nuförtiden.. Bara för att det heter "zoom" så är det inte bättre.. ja, det är faktiskt sant :)

Jo men det blir ju så himla dyrt om man inte klarar sig med ett mer begränsat omfång med stora glapp. Som jag själv ser det så tycker jag att man skall satsa på zoom optik å sen satsa på fasta vid sina favorit brännvidder eller i glapp kan komplettera med fasta. Men det är ju nästan bara fast L optik som är skarptyp som 24 1.4 och 35 1.4.

När kommer Canon med en EF-s 8.75 F/2.0 L?

Om man nu skall satsa på 1.6 kamerorna så får man satsa på bra fasta ljusstarka vidvinklar o ultra vidvinklar.
 
Allemyr skrev:
Sen att få vidvinkel över hela zoomomfånget är inte möjligt med en EF fattning på kamerahuset.
Det är nog inte möjligt överhuvudtaget ...

Annars undrar jag vad som menas med "vidvinkel över hela zoomomfånget".
 
"Det är nog inte möjligt överhuvudtaget ...

Annars undrar jag vad som menas med "vidvinkel över hela zoomomfånget"."

Vad är zoom för ngt? Ändring av omfång på objektivet? Ändring av bildvinkel på den slutliga bilden? Men zoomen sitter ju i objektivet när vi pratar om detta fall.

Min lilla teori är att man bygger en stor sensor större en Mamyias o Hasselblads där man kan använda ett 45 mm objektiv å få cirka 30 mm i förhållande till 24x36. När man skall använda 70 mm för att få 30 mm någonting så händer följande, vid 24 mm (på objektivet) så är sensorn som en 1.6 kamera å sedan allt eftersom man närmar sig normal å korttele så blir sensorn större för att kompensera den längre brännvidden.

Vet inte hur långt objektivet skulle visa godkända färger o sen någonstans så blir det väl svarta kanter också när man förstorat sensorn lite. Med EF objektiv är inte detta möjligt.

Det finns med andra ord ingen 24-70 med vidvinkel över hela zoomomfånget...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.