Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv skall jag ha om jag vill ta närbilder på småsaker?

Produkter
(logga in för att koppla)

skribenten

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en canon eos 20D och vill ta närbilder på småsaker som tex till dockskåp.
Vilket objektiv skall jag välja. Vad kostar objektiven på ett ungefär och vad kallas de?

Macro heter dem. Och Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO är ett bra val med lämpig brännvidd. Ett stativ eller macroblixt behöver du också. Då din kamera saknar liveview så kan en annan focusskiva vara till nytta också.

Priserna går upp med dollarn, så 5000 pix ungefär nytt.

Hej!
Jag har en canon eos 20D och vill ta närbilder på småsaker som tex till dockskåp.
Vilket objektiv skall jag välja. Vad kostar objektiven på ett ungefär och vad kallas de?

Vad du är ute efter är ett macro-objektiv. De billigaste går på mellan 3-4000kr.
Vill du ha ett fast eller ett med zoom? Canon har bara fasta macron om jag fattat det rätt. Sigma har ett par zoom-objektiv med macro.

Titta på www.cyberphoto.se eller www.scandinavianphoto.se till exempel, dom har bra utbud.

"macro" med zoom är sällan eller aldrig riktiga macro - det brukar vara normalzoomar med lite kortare närgräns bara.

Bra fråga. Jag vet inte riktigt skillnaden mellan fast och zoom objektiv.
jag hade föresten en canon EOS 30D inte 20D.
Jag tänkte fotografera handarbeten som smycken och små föremål till dockskåp.
Så det blir nog mycket inomhusmiljö.

Vad har du för objektiv idag?

Hur skall bilderna användas, läggas ut på nätet i låg upplösning eller tryckas i katalog?

Hur höga krav på bildkvalitén är det?

Ibland kan det faktiskt funka med de prylar man har - t o m en hyfsad kompakt kan funka till "produktfoto".

Det är för att publicera på internet. Så det är inte högupplösning.
Och det jag strävar efter är att komma mina objekt nära.
innan hade jag en nikon coolpix 3100 med närgräns 1 cm den var perfekt.
Nu har jag 28-90 mm objektiv.
jag är inte bra på dessa siffror så jag har ingen aning om vad jag skall köpa för att få en bättre närgräns.

Vill rätta Göran lite.

Alla macroobjektiv är fasta. Däremot brukar tredjepartstillverkarna gärna lägga till beteckningen "macro", för att visa att objektivet har en ovanligt (jämfört med vad som är normalt för sådan optik) kort närgräns. Avbildningsskalan brukar ligga kring 1:3, jämfört med ett riktigt macro som alltid har 1:1.
Det enda undantag från 1:1 jag känner till är canons MP-E65 som går ända till 5:1.

Till trådskaparen:
Det finns en uppsjö av olika macroobjektiv.
Generellt för all macrooptik är att dom har väldigt bra optiska prestanda, så det spelar ingen större roll vad du väljer där.
Det som skiljer är i huvudsak autofokusmotor och brännvidd. Till brännvidd kommer också närgräns.

Autofokusen kan vara av två typer i princip. Den som är tyst och snabb, och den som inte är det =)
Den tysta och snabba är en ultraljudsmotor, som kallas USM av canon och HSM av sigma.
Den är att föredra om du har stora krav på autofokusen.
Till dockskåp och liknande saker har de mindre betydelse. Oftast fokuserar man manuellt om motivet är stilla.

Sen är det brännvidden som sagt.
Längre brännvidd (tex 180mm) ger en lång närgräns. Det vill man gärna ha om man fotar skygga insekter.
Lång brännvidd ger också suddigare bakgrund.
Lång brännvidd är tyvärr dyrt.

Kortare brännvidd (tex90mm) ger kortare närgräns.
Kortare brännvidd är billigare.

Kolla efter macrooptik som ligger kring 60-90mm.
Tamron har ett fint som heter 90/2.8. Autofokusmotorn låter hemskt mycket, men kan du leva med det är det en bra optik.Det är det enda jag har testat, så jag ska inte göra något utlåtande om några andra.

Sen behöver du ha ett stativ. Du BÖR iaf ha det. När man fotar med en avbildningsskala på 1:1 blir skärpedjupet så pass kort att minsta vingel får dig att sätta fokus helt fel.

tack skall titta på det. Om objektivet låter gör det inte mycket eftersom mina handarbeten inte springer bort :)

Däremot bör du ta dig en funderare. Oftast vill man helt plötsligt ha optiken till något helt annat.
Just macrooptik är suverän till porträtt. Lagom brännvidd och en stor bländare som ger fin bakgrundsoskärpa (bokeh).

Har själv ett tamron90, och ibland ångrar jag att jag inte köpte ett med USM/HSM.
Det är det enda ljusstarka objektiv jag har, och då blir det automatiskt det jag använder i dåligt ljus.
I dåligt ljus ställs högre krav på fokusmotorn, och det är här som USM/HSM är riktigt bra. Dessa kan ändra sin hastighet och krypa fram tills fokus hittas, jämfört med vanliga motorer som susar förbi och missar stället där fokus ligger.

Det är svårt att veta om man kommer ställas inför dessa problem. Själv trodde jag inte att jag skulle det, men det gjorde jag.
Å andra sidan köpte jag mitt begagnat för 2500kr, så jag är ändå nöjd.

En liten tankeställare bara, och glöm inte bort att det går att fynda på annonsmarknaden.

Låter bra. Måste bara veta exakt vad de heter. Tittad på lite av ovannämnda objektiv. Såg att det fanns från ca 35-90mm osv. Skall jag ta en renodlad 90 mm eller skall jag ta ett objektiv med lite olika siffror. Tittade också på sigma 105 men kom inte riktigt fram till rätt produkt.
Vad heter objektiven med HSM/USM då?

Låter bra. Måste bara veta exakt vad de heter. Tittad på lite av ovannämnda objektiv. Såg att det fanns från ca 35-90mm osv. Skall jag ta en renodlad 90 mm eller skall jag ta ett objektiv med lite olika siffror. Tittade också på sigma 105 men kom inte riktigt fram till rätt produkt.
Vad heter objektiven med HSM/USM då?

http://www.cyberphoto.se

Klicka på objektiv och sedan kryssar du i "canon" och sedan "macro".
Då får du fram alla riktiga macro. Sen är det bara välja och vraka.
Undantaget är Canon EF 50/2,5 Macro 1:2. Detta ger endast skala 1:2, och sedan måste man köpa till en konverter för att få 1:1. Kostar ytterligare 3000kr.
Fråga mig inte varför, men det finns säkert en anledning =)

HSM (Hyper Sonic Motor) är Sigmas benämning på den snabba motorn (ultraljudsmotor som det egentligen heter).

USM (Ultra Sonic Motor) är canons benämning.

EF-s betyder att dom bara passar på kameror som har en liten sensor (modellerna xxxxD, xxxD, och xxD), dvs 20D mfl.
EF passar till alla.
Sigma och Tamron har andra benämningar.
Du behöver inte bry dig om det så länge du inte ska köpa en fullformatskamera i framtiden.

Jättetack skall titta på cyberphoto och tack för att du förklarade förkortningarna i ord så att jag äntligen får grepp om det hela.

Hej!
Jag var inne i en fotoaffär och pratade med dem.
De anser inte att jag skall köpa ett makroobjektiv utan en kompaktkamera eller mellanring. För tydligen skall makroobjektiv bara visa en skarp del och den en suddig bakgrund. Det jag vill ha är ju alla dela skarpa för att kunna visa upp mina arbeten.
Nu är jag totalt villrådig.
Misstänker att jag får skapa en ny tråd för nu passar det nog inte in här längre eller?
Vad är skillnaden mellan mellanringar och försättslinser och kompaktkameror?

Vad är det jag skall ha när jag fotograferar detaljer i närbild? Mellanring eller kom

Hej!
Jag skulle vilja fotografera mina handarbeten som betstår av små pärlor eller ull.
Jag vill ibland framhäva detaljerna så att man tex ser nosen och ögonen eller hela hunden.
Först trodde jag att jag skulle ha ett makro objektiv.
Men efter att ha pratat med en fotoaffär sa de att jag skulle köpa en kompakt kamera för att kunna komma nära objekten. Eller skaffa en mellanring.
jag undrar nu vad gör en mellanring vilka egenskaper har den? Är det mellanring eller kompaktkamera som gäller?
Kan en försättslins vara ett alternativ?
Jag vill ha i princip hela bilden detaljerad inte bara en del.
Vilken kompaktkamera är bra för skarpa närbilder?

macro objektiv är väl det man brukar använda för att komma nära...

Visst kan man sätta "glasögon" eller använda mellanringar också eller för all del även använda TC, men macroobjektiv är ju likssom gjorda för jobbet..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar