Vill rätta Göran lite.
Alla macroobjektiv är fasta. Däremot brukar tredjepartstillverkarna gärna lägga till beteckningen "macro", för att visa att objektivet har en ovanligt (jämfört med vad som är normalt för sådan optik) kort närgräns. Avbildningsskalan brukar ligga kring 1:3, jämfört med ett riktigt macro som alltid har 1:1.
Det enda undantag från 1:1 jag känner till är canons MP-E65 som går ända till 5:1.
Till trådskaparen:
Det finns en uppsjö av olika macroobjektiv.
Generellt för all macrooptik är att dom har väldigt bra optiska prestanda, så det spelar ingen större roll vad du väljer där.
Det som skiljer är i huvudsak autofokusmotor och brännvidd. Till brännvidd kommer också närgräns.
Autofokusen kan vara av två typer i princip. Den som är tyst och snabb, och den som inte är det =)
Den tysta och snabba är en ultraljudsmotor, som kallas USM av canon och HSM av sigma.
Den är att föredra om du har stora krav på autofokusen.
Till dockskåp och liknande saker har de mindre betydelse. Oftast fokuserar man manuellt om motivet är stilla.
Sen är det brännvidden som sagt.
Längre brännvidd (tex 180mm) ger en lång närgräns. Det vill man gärna ha om man fotar skygga insekter.
Lång brännvidd ger också suddigare bakgrund.
Lång brännvidd är tyvärr dyrt.
Kortare brännvidd (tex90mm) ger kortare närgräns.
Kortare brännvidd är billigare.
Kolla efter macrooptik som ligger kring 60-90mm.
Tamron har ett fint som heter 90/2.8. Autofokusmotorn låter hemskt mycket, men kan du leva med det är det en bra optik.Det är det enda jag har testat, så jag ska inte göra något utlåtande om några andra.
Sen behöver du ha ett stativ. Du BÖR iaf ha det. När man fotar med en avbildningsskala på 1:1 blir skärpedjupet så pass kort att minsta vingel får dig att sätta fokus helt fel.