Finns det Tamron objektiv med motor?
Jag var i en fotoaffär igår och köpte en tamoron AD SP 90mmm/f2.8 Di macro
Är det utan motor? vad står Di för?
Och vad gör motorn? Måste jag manövrera objektivet själv?
Gjorde jag ett misstag när jag köpte det?
Är osäker på vad jag gjort tror jag bestämde mig för fort.
Innan lät de mig testa en mellanring och det var det värsta jag varit med om.
Hopplöst att ta kort utan stativ. Och dessutom tyckte jag inte om resultatet.
Kan man använda Tamron objektivet som allround?
jag läste något om oändlighet men förstod nog inte vad som menas med det.
Inte heller varför detta inte är ett zoom objektiv. Jag kan ju ändra så att jag kan ta långt bort och nära.
Vilken djungel jag känner mig totalt inkompetent.
Om det bor någon i Borås trakten med gott tålamod så kanske en fotofika inte vore fel.
Alla EF-objektiv har motor. Motorn gör så att du slipper vrida på ringen för att fokusera.
Ska du fota på riktigt nära håll är det dock oftast enklast att fokusera med ringen.
Dra fokusringen bakåt så hoppar den i ett annat läge, och du ser en blå ring. När ringen står i det läget kan du fokusera manuellt.
Di står för Digitally Intergrated. Det är alltså anpassat för digitala kameror, men får lika bra att använda på analoga.
All optik kan du använda allround =) Tamron90 är tex väldigt trevligt till porträtt.
Du kan fokusera frrån närgränsen till oändligt. Med en mellanring kan du bara fokusera mellan närgränsen och kanske 3m (beror på optik).
Det är ingen zoom. Det är ju bara 90mm, och är således ett fast objektiv.
Ett 100-400 är ett zoom. Ett 4x zoom för att vara exakt. Det är ju 4ggr skillnad mellan 100 och 400mm.
Det du menar med att "ta kort långt bort och nära" är ju bara fokuseringen. Du kan fokusera från närgränsen till oändligheten.
Och, nej. Du gjorde inget misstag. Tamron90 är antagligen det mest prisvärda makroobjektiv du kan få tag i.