Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ska jag köpa? "Nybörjare"

Produkter
(logga in för att koppla)

IdaRebecca

Medlem
Jag köpte min Canon eos 450D i höstas. Det ingick ett objektiv, EF-S 18-55/3,5-5,6 IS. Jag har egentligen rätt dålig koll på objektiv, men jag är sugen på ett nytt.
Jag gillar att ha med mig kameran så mycket som möjligt, så det blir bilder på det mesta. Människor, natur...

Jag vet inte om man spontant kan rekommendera ett objektiv efter den lilla informationen, men kan ni det blir jag jätteglad.
Annars, fråga vad ni behöver veta så svarar jag med glädje! Älskar att fotografera och vill ju utvecklas!
 
Nu kommer jag låta sjukt okunnig, men det är jag ju också i och för sig. Det behöver inte vara ett canonobjektiv även om jag har ett Canonhus?
Hur likt är det objektivet det jag har? Antar att detta är mycket bättre? :)

"Frågar man ingenting får man ingenting veta!"
 
Sigma, Tamron och Tokina tillverkar objektiv till alla stora kamera märken som Canon, Nikom mfl.Men ett Sigma tillverkat för att passa Nikon passar inte på en Canon.
I rubriken står det att det är ett Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC till Canon AF (dvs passar till Canon).
OS betyder att det har optisk bildsabilisering, antiskak, 18-200 visar att det är ca 10 gånger zoom omfång, Ditt 18-55 har ca 3 gånger.
Det här objektivet visar ungefär lika mycket i vidvinkel läget (18) men kan zooma in mer 200 jämfört med 55 dvs du kan "komma närmare" med det föreslagna objektivet.
siffrorna 3,5-6,3 visar hur mycket ljus objektivet kan släppa in som mest åpå 18 resp 200mm läget.

Mer info om objektivet finns ju på hemsidan som du fick i länken ovan. Det är ett bra allround objektiv om man bara vill ha ett objektiv. Man kan kanske spara en liten slant genom att köpa nåt som den här som då kompletterar det objektiv du har:
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621
Liknande objektiv finns från Sigma och Tamron.
 
Tack! :D

Kan ju passa på att fråga någon som verkar kunna, vad det är för speciellt med detta objektiv och vilket av dem som är bäst? Eller vad skillnaden är?

Jättetacksam för svar!!
 
Hej Ida
Fotosidan har en grymt bra artikelsamling som många har förbisett. Kolla gärna länken nedan, så får du en lite grundläggande snabb sammanfattning på objektiv och dess egenskaper fördelar och problem.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

Sedan kanske det blir lättare för dig att ställa följdfrågor och välja.
Har du koll på brännvidd/bildvinkel/zoomomfång, ljusstyrka/bländartal/skärpedjup och närgräns/macro/förstoringsgrad, så blir det sedan bara en fråga om att välja ut ett objektiv i rätt kvalitets/prisnivå. Men det är inte så svårt när man vet resten. Låt dig inte avskräckas. Allt är ganska lätt. Bara att läsa lite, grubbla, ställa ett par frågor.
MVH, Niclas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.