Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv/optik ska jag köpa till Canon EOS 650D

Produkter
(logga in för att koppla)

Daweduvet

Medlem
Hej. Jag ska handla en ny systemkamera, det kommer bli en Canon EOS 650D.
Jag har tittat på det här paketet.: http://www.dustinhome.se/product/5010659307/canon-eos-650d-optik-ef-s-18-55-f-3-5-5-6-is-ii-photoshop-elements-11-tillb/

Men det följer bara med ett optik som är: OPTIK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II.
Så jag ska även handla ett till objektiv, som kan användas på längre avstånd, men jag vet inte vilket jag ska köpa.

har tittat på detta: Sigma, http://www.dustinhome.se/product/5010068232/sigma-objektiv-70-300-4-5-6-dg-makro-canon/ Är det bra? eller ska man köpa något annat? Vore tacksam för lite hjälp, med objektiv./optik.
 
En 70-300 mm telezoom som går att sälja för drygt 1000 kronor är knappast "bra" i teknisk mening. Prisvärd kan den ju vara ändå. Canons EF 70-300 mm f/4-5,6L IS USM är utan tvekan bra, men den kostar mer än tio gånger så mycket.

Med detta vill jag ha sagt att utan att veta vad du är beredd att betala är det omöjligt att säga något om vad du skulle kunna tänkas skaffa dig.
 
En 70-300 mm telezoom som går att sälja för drygt 1000 kronor är knappast "bra" i teknisk mening. Prisvärd kan den ju vara ändå. Canons EF 70-300 mm f/4-5,6L IS USM är utan tvekan bra, men den kostar mer än tio gånger så mycket.

Med detta vill jag ha sagt att utan att veta vad du är beredd att betala är det omöjligt att säga något om vad du skulle kunna tänkas skaffa dig.

kanske 2 - 3.000... men kan man få något bra för det priset ? eller måste man lägga på några tusen? men annars något annat bra objektiv? om det inte är telezoom?
 
kanske 2 - 3.000... men kan man få något bra för det priset ? eller måste man lägga på några tusen? men annars något annat bra objektiv? om det inte är telezoom?

I den prisklassen har du Canons eget EF-S 55-250/4-5,6 IS II som är riktigt bra för sitt pris och är en telezoom. Kostar 1990:- på Cyberphoto. Du får dessutom IS med detta objektiv, vilket är bra ha tycker jag. IS = Canons bilstabilisering.
 
Senast ändrad:
För den summan skulle jag nog hellre köpa Canons rätt ok 55-250/4-5,6 IS II som även har bildstabilisering. Kostar lite under 2000:-

Andra saker som kan vara bra att veta för att ge ett vettigt råd:
- Är ljusstyrkan viktig (tex möjlighet till kortare skärpedjup och ta bilder i mörkare miljöer)
- Kan du tänka dig att köpa begagnat?
- Hur viktig är snabb autofokus (tänkte du tex använda den till sport)
- Hur viktig är bildkvalitén (bilder mest för datorn, fotoalbum 10x15cm i album, delförstoringar eller/och stora bilder på vägg)
- Ska du bära mycket på den så kan vikt och storlek spela in
- Är bildstabilisering viktig (tar du mest på rörliga objekt, eller mer åt andra hållet, tex landskap)?
- Vill du ha ett NU, eller väntar du hellre, sparar lite, och köper ett dyrare

Bäst hjälp får du om du kan ge oss så mycket info om vad du tänkt fota och vilka av ovanstående som är viktigt.

Många gånger tycker jag själv att hur mycket råd man än får, är det först när man haft en pryl själv, som man vet vad man egentligen vill ha. Kan tex vara dumt att köpa det dyraste telezoomen 70-200/2.8 L IS för över 20.000:- bara för att sen upptäcka när man väl äger det, att det är för tungt och oftare är hemma i bokhyllan än i fotoväskan.

Så, mitt råd, om du inte kommer fram till vad du exakt vill ha. Köp ett billigt, kör med det i några månader. Sen vet du garanterat vilka punkter ovan som är viktiga och kan köpa det objektiv som passar just dig och din plånbok bäst. Säljer du sen objektivet du köpt på blocket, har det antagligen max kostat dig några hundralappar.
Eller gå på Canons 55-250 som ger mycket för pengarna.

Edit, Claes hann före om tipset av 55-250
 
För den summan skulle jag nog hellre köpa Canons rätt ok 55-250/4-5,6 IS II som även har bildstabilisering. Kostar lite under 2000:-

Andra saker som kan vara bra att veta för att ge ett vettigt råd:
- Är ljusstyrkan viktig (tex möjlighet till kortare skärpedjup och ta bilder i mörkare miljöer)
- Kan du tänka dig att köpa begagnat?
- Hur viktig är snabb autofokus (tänkte du tex använda den till sport)
- Hur viktig är bildkvalitén (bilder mest för datorn, fotoalbum 10x15cm i album, delförstoringar eller/och stora bilder på vägg)
- Ska du bära mycket på den så kan vikt och storlek spela in
- Är bildstabilisering viktig (tar du mest på rörliga objekt, eller mer åt andra hållet, tex landskap)?
- Vill du ha ett NU, eller väntar du hellre, sparar lite, och köper ett dyrare

Bäst hjälp får du om du kan ge oss så mycket info om vad du tänkt fota och vilka av ovanstående som är viktigt.

Många gånger tycker jag själv att hur mycket råd man än får, är det först när man haft en pryl själv, som man vet vad man egentligen vill ha. Kan tex vara dumt att köpa det dyraste telezoomen 70-200/2.8 L IS för över 20.000:- bara för att sen upptäcka när man väl äger det, att det är för tungt och oftare är hemma i bokhyllan än i fotoväskan.

Så, mitt råd, om du inte kommer fram till vad du exakt vill ha. Köp ett billigt, kör med det i några månader. Sen vet du garanterat vilka punkter ovan som är viktiga och kan köpa det objektiv som passar just dig och din plånbok bäst. Säljer du sen objektivet du köpt på blocket, har det antagligen max kostat dig några hundralappar.
Eller gå på Canons 55-250 som ger mycket för pengarna.

Edit, Claes hann före om tipset av 55-250

- Ljusstyrkan har jag inte riktigt koll på.
- Jag köper helst inte begagnat.
- Ganska snabbt, fotograferar en hel del sporttävlingar, tycker därför kameran är bra för att det kan fota ca 5 b/s
- Mest för datorn, men ibland om man får till en bra bild, så kan jag tycka, att det kan vara fint att skriva ut den i 10x15cm, för att sedan sätta in den i ett album.
- Jag tror den kommer följa med i kameraväskan en hel del när jag är ute och far
- Kan variera en hel del, rörligt, byggnader, natur osv.
- Jag vill ha ett nu, har väntat på att köpa en systemkamera, och nu tänkte jag att det var dags, och då vill jag även köpa till objektivet.

Tack för hjälpen! :)
 
Så du har en budget på upp till 9000:- (6000:- för kameran på Dustin och objektiv för 2-3000).
Så ett helt annat alternativ skulle kunna vara 60D som borde ha lite bättre autofokus och 18-135 för 9000:-
http://www.fotokungen.com/canon-eos-60d--18135-is-p-4969-c-167.aspx

Med det du skriver om vad du vill ha i objektivet, så är tyvärr bra autofokus ofta kopplat till bra pris.

Ett alternativ, strax över 3000:- är annars det klassiska fasta 85/1.8 Snabb autofokus och stor öppning gör också att du kan få snabba slutartider.
 
Så du har en budget på upp till 9000:- (6000:- för kameran på Dustin och objektiv för 2-3000).
Så ett helt annat alternativ skulle kunna vara 60D som borde ha lite bättre autofokus och 18-135 för 9000:-
http://www.fotokungen.com/canon-eos-60d--18135-is-p-4969-c-167.aspx

Med det du skriver om vad du vill ha i objektivet, så är tyvärr bra autofokus ofta kopplat till bra pris.

Ett alternativ, strax över 3000:- är annars det klassiska fasta 85/1.8 Snabb autofokus och stor öppning gör också att du kan få snabba slutartider.

jo det har du rätt i. Det kanske skulle vara något, eller kanske Nikon D7000 som ligger i samma prisklass. Men tyckte att canon EOS 650D, var ett bra paket på dustin, då du får med väska, minneskort, HDMI-kabel, rengöringsduk och UV-filter när du handlar det.
Det är ett svårt val.
 
- Ljusstyrkan har jag inte riktigt koll på.

F/4-5.6 är helt ok. Att få ett ynka bländarsteg till, upp till 2.8, kostar i allmänhet väldigt mycket, oproportionerligt mycket, både i pengar och i bulk&vikt. Tillika brukar såna objektiv inte vara helt skarpa på 2.8, utan kräva en nedbländning till åtminstone F/4 för full skärpa. Medan sådana objektiv som 18-55 F/3.5 IS II och 55-250 F/4 IS II (som jag anser är två riktiga pärlor i Canons billigare objektivprogram) har bra skärpa redan fullt öppna.

F/2.8 kan som bäst, i svåra ljusförhållanden, alltså ge dig en halvering av exponeringstiden jämfört med F/4. Det är inte så jättemycket. Oftast kan man hanka sig fram genom att istället vrida upp ISO eller luta sig mot IS, bildstabilisatorn.

En annan funktion ljusstyrka har, är att man med stor bländare kan få kort skärpedjup (bakgrund i oskärpa), vilket ibland är trevligt av konstnärliga orsaker. Men här är det så att F/2.8 i alla fall inte riktigt räcker till på kortare brännvidder.

Ytterligare en sak som kan vara värd att veta, om ljusstyrka, är att objektivet helst skall ha minst ljusstyrka 5.6 för att fas-detekt-autofokusen skall fungera. Eftersom objektiven är konstruerade för att fungera är detta normalt inget problem, så länge man inte använder en brännviddsförlängare. Då kan resultatet bli att ljusvinkeln blir så låg att fas-autofokus inte fungerar. På din 650D kan det då dock hända att kontrast-autofokusen i live-view fortfarande fungerar. (ingen garanti - jag har inte provat).

P.S. (andra billiga Canon-pärlor är fasta 50mm F/1.8 och 85mm F/1.8. Strängt taget är väl 85'an inte så billig, men i relation till dess optiska prestanda så är den.)

P.S.#2 18-135 är däremot INTE en pärla.
 
F/4-5.6 är helt ok. Att få ett ynka bländarsteg till, upp till 2.8, kostar i allmänhet väldigt mycket, oproportionerligt mycket, både i pengar och i bulk&vikt. Tillika brukar såna objektiv inte vara helt skarpa på 2.8, utan kräva en nedbländning till åtminstone F/4 för full skärpa. Medan sådana objektiv som 18-55 F/3.5 IS II och 55-250 F/4 IS II (som jag anser är två riktiga pärlor i Canons billigare objektivprogram) har bra skärpa redan fullt öppna.

F/2.8 kan som bäst, i svåra ljusförhållanden, alltså ge dig en halvering av exponeringstiden jämfört med F/4. Det är inte så jättemycket. Oftast kan man hanka sig fram genom att istället vrida upp ISO eller luta sig mot IS, bildstabilisatorn.

En annan funktion ljusstyrka har, är att man med stor bländare kan få kort skärpedjup (bakgrund i oskärpa), vilket ibland är trevligt av konstnärliga orsaker. Men här är det så att F/2.8 i alla fall inte riktigt räcker till på kortare brännvidder.

Ytterligare en sak som kan vara värd att veta, om ljusstyrka, är att objektivet helst skall ha minst ljusstyrka 5.6 för att fas-detekt-autofokusen skall fungera. Eftersom objektiven är konstruerade för att fungera är detta normalt inget problem, så länge man inte använder en brännviddsförlängare. Då kan resultatet bli att ljusvinkeln blir så låg att fas-autofokus inte fungerar. På din 650D kan det då dock hända att kontrast-autofokusen i live-view fortfarande fungerar. (ingen garanti - jag har inte provat).

P.S. (andra billiga Canon-pärlor är fasta 50mm F/1.8 och 85mm F/1.8. Strängt taget är väl 85'an inte så billig, men i relation till dess optiska prestanda så är den.)

P.S.#2 18-135 är däremot INTE en pärla.



Tack för en väldigt bra och utförlig beskrivning! lätt att förstå, tack för att du tog dig tid, till att förklara! :)

Det blir nog dustin paketet:

http://www.dustinhome.se/product/5010659307/canon-eos-650d-optik-ef-s-18-55-f-3-5-5-6-is-ii-photoshop-elements-11-tillb/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

och objektivet som du nämnde i början, i canons billigare objektivprogram

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/CANON-EF-S-55-250MM-F-4-5.6-IS-II,90952,389097,451205.html?langId=-16
 
Tamrons 70-300 VC för 3400kr tål åxå å nämnas. Bildstabben är sjukt bra på denna om man nu behöver den....
 
Idag handlade jag kamera paketet, och CANON EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS II
Kändes som att det var ett bra val och jag är super nöjd! :)

tack alla för tipsen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.