Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket objektiv när det gäller fotografering av actionsport

Produkter
(logga in för att koppla)
är en ägare till en eos 3:a ! vill fotografera actinsport såsom windsurfing detta kräver att jag köper ett telezoomobjektiv. Vilket passar bäst? är det någon som vet?

Är inte dessa för ljussvaga? Jag skulle nog hellre förespråka en 300/2,8 om du vill ha konverter eller en 300/4 om längden räcker och budgeten är tight. Trots att det är en zoom du är ute efter.

Och jag rekomenderar ett 800/5,6... men sen kankske man ska vara lite realistisk..

Första frågan blir, hur mkt pengar har du råd att lägga?

n0vem6er skrev:
Är inte dessa för ljussvaga? Jag skulle nog hellre förespråka en 300/2,8 om du vill ha konverter eller en 300/4 om längden räcker och budgeten är tight. Trots att det är en zoom du är ute efter.

Men inga av dessa är telezoomar. Dessutom är 300/4L precis lika "ljussvagt" som ett 100-300/4 ;)

Till windsurfing och andra actionsporter behöver man nog ett zoom, för avståndet kan variera ganska snabbt.

man klarar sig säkert ruskigt långt med bländare 4 som största för windsurfing. Kan vara mer viktigt med extra räckvidd.

Mina bilder är tagna med en 70-200 och det är lite för kort brännvidd. Nu hade jag sån tur att jag kunde stå precis vid strandkanten där de gjorde tricken, men är dom längre bort så duger det inte. Jag skulle rekommendera antingen Sigmas 100-300/4 eller en fast 300 med en 1.4 extender. Mitt nästa långa objektiv blir nog en fast 300.

Förhoppningsvis är det sol och fint väder och då behöver du inte bekymra dig så mycket om ljusstyrkan, men är det normalssvenskt grådask kan det behövas ett ljusstarkare objektiv. Jag har löst med snabbare film, Fuji Provia 400F är guld i dessa sammanhang.

Sedan finns ju alternativet att stoppa kameran i något vattentätt och krypa tätt inpå också. Mycket populärt hos windsurf- och surffotografer.

Lycka till.

Jag skulle undvika en mörkare sökare än vad f4,a ger (så länge som pengarna räcker såklart), även om sökaren är fin i EOS3,an.

800 5,6 (liksom i vis mån 600 4) ser jag som ett lite för snävt objektiv, inte alltid avståndet blir så stort,,
De största vågorna förekommer ju dessutom rättså nära land och där kan tom ett 70-200 räcka långt!,,

500 4 (4,5) kanske är det du söker!?
Canon EF500 4,5L får man med lite tur för under 30000 i nästan nyskick,,
500 f4 är såklart bättre eftersom du kan koppla en 1,4x på och få 700 5,6. Det skall visst fungera bra.

Om prylarna skall användas till blandat fotande och inte bara för windsurfing så hade jag gått för ett 300 2,8 + 1,4x samt ett 70-200 2,8.
Behöver inte bli såå "dyrt" begagnat. Kanske runt 26tkr,,

Lycka till i ett kul djungellinsval;)

Mvh Niclas,

Som ett ok budgetalternativ så tror jag att Sigmas 50-500 skulle fungera ok, i alla fall till att börja med.
Inte svåra att hitta beggade heller, för runt 7000tkr.

Mvh Niclas,

Hehe, ja det har hon ju kanske gjort;)!

Men det finns oenkligen fler där ute med liknande funderingar, tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar