ANNONS
Annons

Vilket objektiv för att inte få 80mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

elinos89

Medlem
Hej!

Jag har ett 50mm 1.8 till min Canon eos 500D. Det jag stör mig på är att jag kommer närmre motivet än jag egentligen är. Jag vet att anledningen är APS-C sensorn som gör beskärningsfaktorn x 1.6 och att mitt 50 mm istället får brännvidden 80 mm. Nu tänkte jag köpa ett 50 mm 1.4 USM, men jag vill ju inte komma närmre motivet än jag egentligen är, så vad ska jag köpa för objektiv som inte tar mig närmre föremålet jag fotograferar men har bländaren 1.4?

Sigma har ett riktigt bra och prisvärt 30mm f/1.4 för cropsensor.

Ja jag tittade precis på ett Sigma EX 30mm f/1,4 DC HSM om det var det du menade? Jag har inte hört om det innan men det man läser om det verkar ju bra. Blir det ungefär samma objektiv på min 500 som ett 50 mm 1.4 blir på en fullformatare? Jag skall huvudsakligen fota porträtt men även mycket all-round fotografering.

Ja jag tittade precis på ett Sigma EX 30mm f/1,4 DC HSM om det var det du menade? Jag har inte hört om det innan men det man läser om det verkar ju bra. Blir det ungefär samma objektiv på min 500 som ett 50 mm 1.4 blir på en fullformatare? Jag skall huvudsakligen fota porträtt men även mycket all-round fotografering.

Ja, det blir väldigt likt. Skillnanden mellan din kamera och en med fullframe sensor är att skärpedjupet blir kortare med den senare.

Har ägt två stycken Sigma 50/1.4 och är väldigt nöjd med både byggkvaliten och bilderna man får. Vad jag har förstått så ska Sigma 30mm vara ungefär samma sak. Du kommer nog inte ångra dig. :)

Det blir ganska precis som 50mm på fullformat. Du kommer t o m lite närmare objektet. Jag har haft mitt ganska länge och är mycket nöjd.
Har provat canons 35mm f/1.4 och visst är det en liten smula skarpare, men långt långt ifrån 10000kr bättre.

Det blir ganska precis som 50mm på fullformat. Du kommer t o m lite närmare objektet. Jag har haft mitt ganska länge och är mycket nöjd.
Har provat canons 35mm f/1.4 och visst är det en liten smula skarpare, men långt långt ifrån 10000kr bättre.

Jag läste att vissa upplevt att autofokusen var oberäknelig på objektivet. Är det något du märkt av?

Ja, det blir väldigt likt. Skillnanden mellan din kamera och en med fullframe sensor är att skärpedjupet blir kortare med den senare.

Har ägt två stycken Sigma 50/1.4 och är väldigt nöjd med både byggkvaliten och bilderna man får. Vad jag har förstått så ska Sigma 30mm vara ungefär samma sak. Du kommer nog inte ångra dig. :)

Tack för hjälpen! :)

Finns mer än skärpa när man letar efter skillnader. Några är motljusegenskaper, kontrast, af egenskaper, kompatibilitet med FF, af ljud, CA etc
Har inte testat Sigma 30/1.4 men jag slår vad om att Canon 35/1.4 slår Sigmas på alla punkter.
Dock är deras Sigma 35/1.4 väldigt intressant för 8000 kr. Tom så att om recensionerna stämmer att jag funderar på att byta min Canon mot Sigmas.

/Stefan R. Nilsson

Jag läste att vissa upplevt att autofokusen var oberäknelig på objektivet. Är det något du märkt av?

Jag har också läst om det, och när man tänker på det kan det kännas som att det missar lite mer än andra objektiv. Jag skulle säga att skärpan sitter som den ska minst 9 gånger av 10 iallafall.
Jag såg rommels kommentar här ovan, men låt dig inte luras till att tro att canons 35 mm f/1.4 är tio tusen kronor bättre för dig som har crop-sensor. Det är det inte.

Jag har också läst om det, och när man tänker på det kan det kännas som att det missar lite mer än andra objektiv. Jag skulle säga att skärpan sitter som den ska minst 9 gånger av 10 iallafall.
Jag såg rommels kommentar här ovan, men låt dig inte luras till att tro att canons 35 mm f/1.4 är tio tusen kronor bättre för dig som har crop-sensor. Det är det inte.

Jag tyckte mitt 50 mm 1.8 missade pga att autofokusen var för seg eller helt enkelt inte kunde fokusera rätt, så om denna träffar 9 gånger av 10 är det ju bättre odds än jag är van vid iallfall ;) Jag känner dessutom att 3500 är mer okej att lägga på ett objektiv just nu är 12 000 så canons alternativ får nog bli den dagen man har en fullformatare eller liknande. Just nu tror jag som du, att skillnaden om jag sätter den på min nuvarande är långt ifrån värd de pengarna.

Mitt första exemplar fick jag utbytt pga grov framfokus, det andra också. Inför det tredje bad jag dem provköra objektivet innan det skickades och när jag fick hem det så satt skärpan fint. Jag upplever AF som helt OK, men möjligen med lite mer spridning än mina (mycket dyrare) Canon-objektiv.

Mitt första exemplar fick jag utbytt pga grov framfokus, det andra också. Inför det tredje bad jag dem provköra objektivet innan det skickades och när jag fick hem det så satt skärpan fint. Jag upplever AF som helt OK, men möjligen med lite mer spridning än mina (mycket dyrare) Canon-objektiv.

Tack för tipset! Då ska jag be dom göra det åt mig också :)

Mitt första exemplar fick jag utbytt pga grov framfokus, det andra också. Inför det tredje bad jag dem provköra objektivet innan det skickades och när jag fick hem det så satt skärpan fint.
Mitt ex fick åka till Tura tillsammans med kamerahuset för justering. Enklare än att byta ut, tycker jag.

Har ett Sigma 30mm och håller med om att AF är snäppet långsammare i allmänhet och sämre i dåligt ljus mot Canons motsvarighet. Men den skillnaden är så liten så liten så den finns knappt. :)

Är helnöjd med Sigman. Sitter fint och är bra allround. f/1.4 ger kreativa möjligheter.
Det är det objektiv som sitter på hela tiden. Sedan om situationen kräver det byter jag.

Om du tänkte filma så kan det vara bra att veta att den inte har OS.

Har letat efter recensioner på den gluggen men knappt hittat någon. Var har du läst Rommel?

Finns inga riktigt genomförda recensioner än, men Roger Cicala på lensrentals som brukar vara en av de första som får nya prylar har förhandstestat ett ex och han är eld och lågor. Då ska man tänka på att han brukar ge tummen ner för 3:e parts objektiv vid jämförelser med original men denna glugg kanske vänder upp och ner på steken tills Canon släpper sin 35/1.4L Mk2.

http://www.lensrentals.com/blog/2012/11/sigma-35mm-f1-4-arrives-announces-new-world-order

/Stefan

Tack för länken. Har sett den tidigare och väntar med spänning på fler tester. Står i valet och kvalet mellan Sigmat eller Canons dito.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar