Annons

vilket objektiv -canon 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

nonasolen

Ny medlem
Hej! Finns det någon vänlig som har tid att tipsa mig om vilket allround objektiv som är bäst (gärna billig prisklass) till canon 400d? Skulle köpt med standardobjektet men fick bara huset så ska jag lägga till 100 dollar för kitobjektet eller köpa tex sigmas 18-50mm för samma peng ist? Vill kunna ta närbilder samt porträtt tex. Har Canon 50 mm 1.8 också men den kan jag inte fota nära med.

Tacksam för alla tips då jag kan noll om foto!;)

Om du bara ska lägga 100$ så vet jag inte vad du får. Jag skulle rekommendera Canons 17-55 2,8 IS. Det är en fantastisk allroundglugg som du kan ta bilder med inne i mörkare miljöer med bra resultat. Du kan inte ta macro med den men mycket annat...

100$ räcker inte, men pris/prestanda är nog svårslaget på 450D's kitobjektiv 18-55IS om du vill ha en "normalzoom".

Du får inte den fina bländare som i förslaget ovan, men å andra sidan skiljer sig priset rejält...

Senast ändrad:
Det är bara att lägga till en nolla, så kan du följa Charlies rekommendation.

Men hundra dollar är en orealistisk budget. Du får inget vettigt för den summan.

100$ motsvarar idag 615 svenska kronor. Något objektiv för 615 kr finns inte ens så jag kan tyvärr inte rekommendera dig något objektiv eftersom det är omöjligt i den prisklassen.

Det jag dock kan rekommendera är Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro som kostar ungefär 2 700 kr. Det är väldigt billigt och bra. Jämfört med vad ovanstående rekommenderar så är detta otroligt billigt!

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro 2 700kr
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM 9 700kr
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS 1 600kr

nonasolen skrev:
Hej! Finns det någon vänlig som har tid att tipsa mig om vilket allround objektiv som är bäst (gärna billig prisklass) till canon 400d? Skulle köpt med standardobjektet men fick bara huset så ska jag lägga till 100 dollar för kitobjektet eller köpa tex sigmas 18-50mm för samma peng ist?

Rent generellt kan sägas att kit-objektiven är mycket prisvärda. För de hundra dollar du betalar i extra pengar för att få huset med ett kitobjektiv, kan du inte få något annat likvärdigt objektiv, köpt i "lös vikt".

Min stående rekommendation är att alltid köpa ett kitobjektiv till husen i den klassen.

Canon 18-55 (utan IS) är inte känt för att vara speciellt bra, men 100USD är det allt värt. Kan du få med 18-55 IS för lite mer pengar är det absolut värt de extra pengarna.

Per.

Det håller jag helt med om. Kitobjektiven är synnerligen prisvärda, oavsett vilket det är. Att sen ett kitobjektiv för 900 kronor är sämre än ett "löst" för drygt 10000 är väl inget någon kan bli överraskad av?

Jag fick EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM för USD 200 när jag köpte min 40D. Visst är det ett gammalt objektiv, till sin konstruktion, men 1300 kronor tyckte jag det var väl värt. Dessutom passar det på min EOS 30 för film, där det EF 35-135 f/4-5,6 USM (ännu äldre, köpt 1991) hade gått i backen och blivit lite opassligt.

Två flugor på smällen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar