Annons

vilket objektiv borde jag köpa!?!?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Krympan

Medlem
sitter här och funderar på vilket objektiv jag borde köpa, gillar att fota lite och hit och ditt, men nu har jag fastnat för att fotografera fåglarna, och de andra djuren jag ser på. Så vad tycker ni jag borde köpa för objektiv, sitter här och tittar på ett


Canon EF 70-200/4,0 L USM

objektivet har verkligen bra fått bra omdöme och folk säger att det är värt varenda öre. Sedan tittar jag på ett likadant men med IS

Canon EF 70-200/4,0L IS USM

den har bra omdömen men är det värt att slänga en slant till för att få IS?

tänker fotografera fåglar på nära håll och andra saker, tror ni det skulle vara ett bra ny börjar objektiv för min del, kan inte direkt så mycket om foto.

Så ni för ta och hjälpa mig och säga era åsikter om vad ni skulle ha köpt för någon, har en Canon 600D och den fungerar bra, inte sett något fel ännu på kameran men kan vara därför att jag inte kan så mycket om fotografering + funktionerna, så hjälp mig snälla och hitta det objektivet som jag kommer ha mest användning för!

Tack i förhand

Mvh,

Kim
 
Definitivt med IS! Det är guld värt på så långa brännvidder och relativt låg ljusstyrka.

Däremot tycker jag att 200 mm inte är särskilt mycket att fota fåglar med, vad har du att jämföra med och hur kom du fram till just 70-200 mm?
 
för finns ett stort område för användningen och skulle kunna vara bra för att starta lite lätt. Kommer nog senare att köpa ett 400mm utan is för pengarna kommer inte räcka till eller ska man slänga in pengar så man får med IS? för om jag köper ett 400mm kommer jag behöva IS då för objektivet kommer alltid att stå på stativet?
 
Jag tycker jag har väldigt stor nytta av IS på mitt 70-200 som jag nästan uteslutande använder handhållet för all möjlig fotografering Jag rekommenderar det starkt. För fågelfotografering är 200mm för kort tycker jag och om du ska köpa ett 400mm för att enbart använda på stativ är IS helt onödigt.
 
Du bör ha minst 400 mm helst längre. Fågelbilder måste man oftast beskära eftersom man sällan kommer så nära som man önskar. Då måste objektivet leverara skapa bilder vilket gör att med zoomar behöver man mer brännvidd än med fasta objektiv. På objektiv från 400 mm och uppåt behöver man IS om det ska gå att få bra bilder på fri hand.
 
tänker fotografera fåglar på nära håll och andra saker...
Om just fåglar och liknande är det viktiga skulle jag nog föreslå Canon 100-400 istället för 70-200/4 IS. Det är ett lämpligare brännviddsområde och du har IS på det objektivet också. Man klarar sig bra utan stativ.
 
sitter här och funderar på vilket objektiv jag borde köpa, gillar att fota lite och hit och ditt, men nu har jag fastnat för att fotografera fåglarna, och de andra djuren jag ser på. Så vad tycker ni jag borde köpa för objektiv, sitter här och tittar på ett


Canon EF 70-200/4,0 L USM

objektivet har verkligen bra fått bra omdöme och folk säger att det är värt varenda öre. Sedan tittar jag på ett likadant men med IS

Canon EF 70-200/4,0L IS USM

den har bra omdömen men är det värt att slänga en slant till för att få IS?

tänker fotografera fåglar på nära håll och andra saker, tror ni det skulle vara ett bra ny börjar objektiv för min del, kan inte direkt så mycket om foto.

Så ni för ta och hjälpa mig och säga era åsikter om vad ni skulle ha köpt för någon, har en Canon 600D och den fungerar bra, inte sett något fel ännu på kameran men kan vara därför att jag inte kan så mycket om fotografering + funktionerna, så hjälp mig snälla och hitta det objektivet som jag kommer ha mest användning för!

Tack i förhand

Mvh,

Kim

Hej!!
Tycker att du skall köpa ett canons 400/5,6, visserligen utan IS....Men det är väldigt skarpt!!
Vet inte din budget,men dom brukar säljas här på FS begagnade för c:a 8-10000kr.
Mvh P Månsson
 
Om du köper ett 400 mm tycker jag att det vore slöseri att bara ha det på stativ. Det är inga problem att handhålla det i bra ljus. Tyvärr finns ju inte 400/5,6 med IS, men 300/4 IS med teleconverter och 100-400 är alternativ där du får IS vid 400 mm. 400/5,6 är å andra sidan ett riktigt fint objektiv som du mycket väl kan välja även om du får vara utan IS!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.