Annons

Vilket objektiv använder ni oftast?

Produkter
(logga in för att koppla)
EF 24-85/3.5-4.5 USM på en EOS 350D.

Och jag som brukade avsky zoomobjektiv, mest för att de är så ljussvaga. Jag har en massa ljusstarka objektiv med fast brännvidd, men med en digitalkamera kan jag skruva upp ISO-inställningen när det blir lite mörkt utan att det direkt märks på bilderna, så ovanstående kombination är jättetrevlig att använda. Den är nästan som en liten fickkamera.
 
Foto-Rickard skrev:
Vilken formel använder ni för att ta fram procenten för hur mycket ni använder respektive objektiv? :D
Ingen formel alls. Det är bara att notera att ett enda objektiv har suttit på kameran nästan hela tiden sen jag köpte den.
 
Vilket objektiv använder ni oftast?


1: EF17-40/4L - 60%
2: EF70-200/4L - 25%
3: EF50/2.5 Macro - 15%
 
wolken40 skrev:
Rickard.
Vet inte vad nästa kamera kommer att få för
modellnummer. Själv skriver jag felaktigt ibland
och använder 20D och D20 lite slarvigt.
Kanske för att Nikons kameror numreras så?
Men. 10D, 20D och...

Det är ju ett sätt att se det på. Ett annat är följande:

350D, 5D och ...

Fast det är nog mer lämpat i någon annan tråd..
 
90 % av alla bilder: 50/1,8, varför skulle man vilja byta?

På min gamla helmanuella är favoriten 135/2,8. Men den samlar mest damm numera.
 
Alf ! kan du inte skriva lite ord om 75'an ASPH ?
Är intresserad av en sådan , eller helst summiluxen men den kostar så jädrans mycket men den är så otroligt skarp! .
Kan känna att 90'an är lite för tele ibland i vissa situationer , annars håller jag med om att summicronarna är underbara gluggar . har tre stycken jag med !

mvh Ale
 
Ah såg nu att du skrivit en rescension ..
låter finfint , men då måste jag råna en bank (eller en värdetransport)
mvh Ale
 
-Ale skrev:
Alf ! kan du inte skriva lite ord om 75'an ASPH ?
Är intresserad av en sådan , eller helst summiluxen men den kostar så jädrans mycket men den är så otroligt skarp! .
Kan känna att 90'an är lite för tele ibland i vissa situationer , annars håller jag med om att summicronarna är underbara gluggar . har tre stycken jag med !

mvh Ale

Ja vad skall jag säga, underbar glugg. Är skarpare än summiluxen och lite "mindre dyr", suveräna motljusegenskaper och lika skarp på alla avstånd och även på full öppning. Det är ju en ganska komplicerad konstruktion med flytande linselement och apo glas samt asfäriska linser så jag tror att Leica lagt en hel del prestige i den här gluggen. Tycker den är ett perfekt kompliment till 35:an. Hade tidigare en elmarit 90 men tyckte att denna var svåranvänd bla beroende på det exeptionellt korta skärpedjupet, och så är det ju med riktigt högklassig optik, den har en tendens att avslöjja fotografen ;o) 75:an upplever jag mer likt 50:an att plåta med och som vanligt med M så klarar man ganska långa slutartider på fri hand.
 
Ja den verkar lite kortare än vad 90'an är , jag har dock inge större erfarenheter av Sum50'ian förrutom att ha känt en del på den . Så summicronen är alltså skarpare än summiluxen ? hade uppfattat det tvärt om efter de bildresulat jag sett .Tele-Elmarit 90'an är ju ganska lätt och bra att jobba med tycker jag , och speciellt storleken är det jag gilar mest med , lätt att ha i jackfickan .
jag får kolla runt lite men tack för det snabba svaret och rescensionen Alf ! .

mvh / Ale
 
90% Sigma 18-50 2,8
10% Sigma 100-300 4,5-6,7

Tror det skulle vara nästan 50-50% om telezoomen höll samma höga kvalitet som min 18-50. Ska snart byta den mot canons nya 70-300 4-5,6 IS USM. Då minskar ju även glappet i brännvidd.
 
EF-S 18-55/3.5-5.6 85% (ägt 7dagar)
sigma 28-70 f/2.8 25% (ägt 24h)

Den procentsatsen skall vi dock ändra på... =)

Edit: ändring av satsbyggnad
 
Standardzoom Sigma 2,8/18-50mm ca >60%
Vidvinkelzoom Sigma 10-20mm ca <20%
Telezoom, macro, 50mm, 100mm, supertelezoom för resten.

Jag har också superzoomen Sigma 18-200mm som jag använder mer och mer.

På EOS 20D


Eventuellt skaffar jag snart en kompaktdigitalare och då med en rejäl vidvinkel i zoomen så jag får ett ordentligt bottendrag i plåtandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.