Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv använder ni oftast?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästan jämt: 18-35/3,3-4,5
Gansa ofta: 24-120/3,5-5,6 VR
Då och då: 80-200/2,8
När jag vill begränsa mig: 50/1,8
Ett par gånger i höstas: Lensbabie
 
Lätt att svara på!(om jag inte redan gjort det)

35 mm till M Leica! :)


De e klart, litet 50 mm och 85 mm har det blivit nå'n gång,
och sista åren litet 15 mm, 28 mm också...

Men,
35:an är och har varit mitt universalobjektiv från 1959 till 2005.. :)

Lätt att alltid ha med sig,
och aldrig väska! :)
 
Ja, det var inte lätt att svara på. Det varierar med tiden och intresset för tillfället. Har ju en del kameror och optiker att välja på. Sett till dagsläget är säkert en Voigtländer Nokton 35mm/1,2 mest använd i svartvitt för småbild. I mellanformat är nog en Seagull-optik på 75mm/3,5 mest brukad. Där har jag inget val, den sitter fast monterad.
 
Sannolikt ca 75° diagonalt.

Jag letade efter ett program för att få ett objektivt svar på det, men det verkar inte finnas någon färdig exif-statistikgenerator som klarar dng. Eller gör det det?

Jag gissar också att min genomsnittliga exponeringstid är ca 1 sekund och att genomsnittsbländaren är f/8-11.
 
-Ale skrev:
Ja den verkar lite kortare än vad 90'an är , jag har dock inge större erfarenheter av Sum50'ian förrutom att ha känt en del på den . Så summicronen är alltså skarpare än summiluxen ? hade uppfattat det tvärt om efter de bildresulat jag sett .Tele-Elmarit 90'an är ju ganska lätt och bra att jobba med tycker jag , och speciellt storleken är det jag gilar mest med , lätt att ha i jackfickan .
jag får kolla runt lite men tack för det snabba svaret och rescensionen Alf ! .

mvh / Ale

Om du är intreserad av olika Leicaoptik finns mycket info på deras hemsida:
http://www.leicacamera.com/
Väl värt ett besök :)
 
Denna vecka är det
ungefär jämt fördelat mellan:
300/4 och
24/2.8

sen kommer nog
24:an med 2x conv

macro 180/3.5

70-210/4

Nästa vecka tillkommer

17-35 så då ändras kanske ordningen :)

/G.
 
Hehe , hänger där varje dag Alf , aktiv i forumet också :D Tack ändå . Jag är relativt påläst på ämnet men tänlte kolla lite vd du tyckte om 75'an . ´må gott och trevlig helg!

mvh Ale
 
Var hälsade fotovänner !

Jag använder :
Sigma EX 30 mm f/1.4 DC HSM till ca.90 % och
Canon EF 100 mm f/2.8 Macro USM till resten.

Inga jävla zoom här inte, kitsigmat använder jag inte sen 30mm:arn införskafades.

En sak jag undrar, varför använder ni inte 50mm mer ? Lite för mycke tele (på en dslr) men ändå inte ett teleobjektiv ?

/ Erik !
 
Nikkor 85 f1.4 50% av tiden (så ofta jag kan, bara för att det inte går att ta "dåliga" bilder med den. Även det tråkigaste motiv lyser upp)

Nikkor 35 f2 25% av tiden (när man av någon anledning vill vara lite vidare än 85mm)

Sigma 120-300 2.8 15% av tiden (när man vill nå längre - ger också mycket fina bilder men är lite klumpig att bära med sig)

Sigma 105 2.8 5% av tiden (bra macro objektiv, men fotar ej så mycket macro nu för tiden)

??? 5% av tiden funderar jag vilket objektiv jag ska använda, köpa eller sälja. Jag saknar en vettig vidvinkel till dx formatet...

Har en 18-50 3,5-5,6 och en 55-200 4-5,6 som skrotar i ryggsäcken.

...och ja, jag är en "skärpe-nörd" ;-)
 
50%: EF 300/2.8L IS, för att det är ett så makalöst bra objektiv. Om jag kan så använder jag i första hand detta objektiv.

30-35%: EF 85/1.8, en mycket trevlig brännvidd på 1.6x brännviddsförlängning (136mm). Känns för kort för mig på en kamera med fullstor sensor. Inte bestämt mig för hur den känns på 1.3x sensor ännu. Eventuellt byte till 135/2L.

15-20%: EF 17-40/4L, annars blir det svårt att få till dom vida vinklarna.
 
80-400VR 43%
24-120VR 42%
60mm MICRO 15%

Dett enligt EXIF på samtliga NEF:ar. Tilläggas bör att jag använder en Nikon D70.

Intressant är också att skapa en kurva av vilka brännvidder man använder med zoomar. Min 80-400 använder jag oftast i 400-läget, 80-läget mer sällan och mellanbrännvidderna hyfsat ofta. 24-120 uppvisar en typisk "badkarskurva" med 24 rerspektive 120 som mest använda brännvidder, med andra brännvidder någorlunda jämt fördelade.

Sådana kurvor ger en idé om vilka objektiv man kanske saknar, eller rent av inte behöver.
 
Skulle tro min fördelning är ungefär enligt nedan

28-70 2,8 45%
70-200 2,8 25%
60 macro 2,8 15%
12-24 4,0 12%
400 5,6 3%

/Bigfoot
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.