Annons

Vilket objektiv använder ni oftast?

Produkter
(logga in för att koppla)
24-70/2,8L använder detta mest
85/1,8 smidigt men lite mycket tele för att sitta på jämt
70-200/2,8L använder inte detta så mycket sen jag skaffade 24-70
 
Jag är något av en periodare när det gäller användningen. Just nu är det fördel EF17-40/4L, därefter jämnt skägg mellan EF100-400/L och Tamron 28-75/2.8. Sist EF100/2.8 macro, stackarn...

Men jag vet att det kommer att se annorlunda ut om en månad eller två.
 
Hoho

M6 : Summicron-M 35 f/2
R5 : Summicron-R 35 f/2
Esll : Takumar 35 f/2.8

Höhöhö , jädrans fin brännvidd det där :D

mvh Ale
 
Sigma EX 15-30 tillsamans med min D70 står för mer än 65% av alla kort fastän jag har många andra gluggar.

Brännviddsomådet passar mej så bra ihop med DX-formatet.

Går jag ut i skogen sitter ofta Nikkor AF 80-200/2.8D på. Det är mest för att man skall ha en chans ifall något dyker upp. De flesta "skotten" blir i alla fall med 15-30.

/AnWi
 
Sigma 18-50 f/2.8 har fram till för några dagar sen suttit på 80-90% av tiden. Med mitt nya Sigma 12-24 så misstänker jag att denna procentsats kommer att ändras rejält.

När/om jag skaffar mig en roligare telezoom räknar jag med att denna kommer att användas en hel del, framför allt vintern på skidor.
 
fast 50mm ->75mm

Jag använder nog mest mitt fasta 50mm.
efter det så kommer 18-70

Tyvärr så använder jag inte mitt långa tele så mycket, men jag övar på det. Inte sällan så tar jag bara på dedt (80-200) och så utgåt jag från det i min komposition, men det e svårt.

För att veta exakt, så gjorde jag följande i exifer, extrahera all exifdata och pula in det i Excel. Där sorterade jag sedan ut brännviderna och gjorde en graf över det hela. Det är ganska krävande för datorn, så krävande att min första dator dog under processen.....
 
Du Fredrik, det finns program för det där :) Som är gratis dessutom. Har ingen länk i huvudet, men vill du ha (gratisprogrammet) så släng ett mail så får du det ;-)
 
Gjorde en snabb koll med ExposurePlot och upptäckte att jag oftare än jag trodde kör med EF 70-200/2,8L.

I övrigt så sitter alltid 17-40/4L på huset för att det skall vara skjutklart. 50/1,4 har jag tydligen bara kört med 12 exponeringar sedan jag skaffade gluggen :eek:
 
jag har faktiskt börjat bli vän med min 50mm igen.
kanske tack vare att den är 1.4 och har gummimotljusskydd.

när jag var yngre hade jag inget annat objektiv än just min 50mm 1.8 och så var det i 7 år.
jag kräktes verkligen på 50mm ett bra tag efter det.
men nu så.
 
Kalle_B skrev:
mmm jag har sett på dina kort att ditt 16-35 används flitigt... har du använt 17-40 som jag kör med och vet om det är någon större skillnad?

Tidigare körde jag mycket 16-35, nu blir det mer 24-70 sedan Eos 5D kom. Jag har dock inte fått mitt eget ex än.

När jag körde film använde jag min 28-70/2,8 till 80 procent.

17-40:an är i det närmaste identisk med 16-35. Det är bara ljusstyrkan och en massa pengar som skiljer.
 
Jag har haft många olika brännvidder på olika kameror genom åren.

Min absoluta favorit är Nikkor 35 mm f/1.4. Det känns som en alldeles lagom brännvid som stämmer överens med vad man ser och så är den ljusstark och skarp.
 
Off topic: Vilket objektiv använder ni minst?

Min 28-105/3,5-4,5 är sedan många år utlånad till syrran, men nu är den hemma igen och ska användas på 5D när frugan ska låna kameran. Det får ju inte bli för tungt.

Annars är mitt 100/2,8 Macro USM pinsamt lite använt. Nästan inte ett märke på det lättrepade plastmotljusskyddet. Makro är visst inte min grej. Kanske blir även detta objektiv mer använt med Eos 5D, då blir brännvidden tilltalande för porträtt.
'
 
Ja det är ju en detså svårare fråga Magnus .
Jag skulle gissa på Elmarit 180 f/2.8 , eller mitt angulon .Dock så borde man använda den gluggen detså mer då det är en jädrans fin optik.
35'a för mig är fortfarande den ultimata brännvidden och sitter nästan alltid på :D
mvh Ale
 
Har inget sådant lyxproblem egentligen:)!

Äger bara objektiv som jag har konkret behov för, som sagt = "Så lite som möjligt, att det nästan blir löjligt".

Det jag använder minst av det jag har är en Hexar AF,,

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.