Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilket objektiv använder ni oftast?
- Trådstartare Kalle_B
- Start datum
boris.bonasin
Aktiv medlem
Just nu är det:
Digitalt:
17-55
105
50
80-200
Film:
50
28
105
Digitalt:
17-55
105
50
80-200
Film:
50
28
105
AnWi
Aktiv medlem
Sigma EX 15-30 tillsamans med min D70 står för mer än 65% av alla kort fastän jag har många andra gluggar.
Brännviddsomådet passar mej så bra ihop med DX-formatet.
Går jag ut i skogen sitter ofta Nikkor AF 80-200/2.8D på. Det är mest för att man skall ha en chans ifall något dyker upp. De flesta "skotten" blir i alla fall med 15-30.
/AnWi
Brännviddsomådet passar mej så bra ihop med DX-formatet.
Går jag ut i skogen sitter ofta Nikkor AF 80-200/2.8D på. Det är mest för att man skall ha en chans ifall något dyker upp. De flesta "skotten" blir i alla fall med 15-30.
/AnWi
Andos
Aktiv medlem
Sigma 18-50 f/2.8 har fram till för några dagar sen suttit på 80-90% av tiden. Med mitt nya Sigma 12-24 så misstänker jag att denna procentsats kommer att ändras rejält.
När/om jag skaffar mig en roligare telezoom räknar jag med att denna kommer att användas en hel del, framför allt vintern på skidor.
När/om jag skaffar mig en roligare telezoom räknar jag med att denna kommer att användas en hel del, framför allt vintern på skidor.
supermax_fred
Aktiv medlem
fast 50mm ->75mm
Jag använder nog mest mitt fasta 50mm.
efter det så kommer 18-70
Tyvärr så använder jag inte mitt långa tele så mycket, men jag övar på det. Inte sällan så tar jag bara på dedt (80-200) och så utgåt jag från det i min komposition, men det e svårt.
För att veta exakt, så gjorde jag följande i exifer, extrahera all exifdata och pula in det i Excel. Där sorterade jag sedan ut brännviderna och gjorde en graf över det hela. Det är ganska krävande för datorn, så krävande att min första dator dog under processen.....
Jag använder nog mest mitt fasta 50mm.
efter det så kommer 18-70
Tyvärr så använder jag inte mitt långa tele så mycket, men jag övar på det. Inte sällan så tar jag bara på dedt (80-200) och så utgåt jag från det i min komposition, men det e svårt.
För att veta exakt, så gjorde jag följande i exifer, extrahera all exifdata och pula in det i Excel. Där sorterade jag sedan ut brännviderna och gjorde en graf över det hela. Det är ganska krävande för datorn, så krävande att min första dator dog under processen.....
Kalle_B skrev:
mmm jag har sett på dina kort att ditt 16-35 används flitigt... har du använt 17-40 som jag kör med och vet om det är någon större skillnad?
Tidigare körde jag mycket 16-35, nu blir det mer 24-70 sedan Eos 5D kom. Jag har dock inte fått mitt eget ex än.
När jag körde film använde jag min 28-70/2,8 till 80 procent.
17-40:an är i det närmaste identisk med 16-35. Det är bara ljusstyrkan och en massa pengar som skiljer.
Off topic: Vilket objektiv använder ni minst?
Min 28-105/3,5-4,5 är sedan många år utlånad till syrran, men nu är den hemma igen och ska användas på 5D när frugan ska låna kameran. Det får ju inte bli för tungt.
Annars är mitt 100/2,8 Macro USM pinsamt lite använt. Nästan inte ett märke på det lättrepade plastmotljusskyddet. Makro är visst inte min grej. Kanske blir även detta objektiv mer använt med Eos 5D, då blir brännvidden tilltalande för porträtt.
'
Min 28-105/3,5-4,5 är sedan många år utlånad till syrran, men nu är den hemma igen och ska användas på 5D när frugan ska låna kameran. Det får ju inte bli för tungt.
Annars är mitt 100/2,8 Macro USM pinsamt lite använt. Nästan inte ett märke på det lättrepade plastmotljusskyddet. Makro är visst inte min grej. Kanske blir även detta objektiv mer använt med Eos 5D, då blir brännvidden tilltalande för porträtt.
'
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Har inget sådant lyxproblem egentligen!
Äger bara objektiv som jag har konkret behov för, som sagt = "Så lite som möjligt, att det nästan blir löjligt".
Det jag använder minst av det jag har är en Hexar AF,,
Mvh Niclas,
Äger bara objektiv som jag har konkret behov för, som sagt = "Så lite som möjligt, att det nästan blir löjligt".
Det jag använder minst av det jag har är en Hexar AF,,
Mvh Niclas,
Senast ändrad: