Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilket objektiv använder ni oftast?
- Trådstartare Kalle_B
- Start datum
BugEyes
Aktiv medlem
Så här på vinterhalvåret använder jag...
Mest Sigma 70-200 2,8, 95% av bilderna
Minst EF-S 10-22 men gillar ändå att ha vidvinkelmöjligheten i väskan.
Det här beror väl på att ca 95% av mina bilder föreställer pågående ishockeymatcher.
I somras var fördelningen helt annorlunda och 70-200 plockades bara fram ibland.
Mest Sigma 70-200 2,8, 95% av bilderna
Minst EF-S 10-22 men gillar ändå att ha vidvinkelmöjligheten i väskan.
Det här beror väl på att ca 95% av mina bilder föreställer pågående ishockeymatcher.
I somras var fördelningen helt annorlunda och 70-200 plockades bara fram ibland.
Foto-Rickard
Aktiv medlem
Vilken formel använder ni för att ta fram procenten för hur mycket ni använder respektive objektiv?
Arne S
Aktiv medlem
diver1 skrev:
50/1,4 har jag tydligen bara kört med 12 exponeringar sedan jag skaffade gluggen
Alltså helt onödigt ägande, sälj det billigt till mig i stället!
diver1
Aktiv medlem
Jag kör med ExposurePlot på de konverterade filerna (JPEG) och får fram brännvidd och exponeringsdata.
diver1
Aktiv medlem
Arne S skrev:
Alltså helt onödigt ägande, sälj det billigt till mig i stället!
Onödigt ägande existerar inte, nu kommer den mörka årstiden och då skall den nog bli använd igen
Foto-Rickard
Aktiv medlem
70-200/2.8 för det mesta (det enda objektiv jag har för tillfället efter jag sålt mitt Sigma 18-50/2.8 för att köpa ett liknande från Canon)
Foto-Rickard
Aktiv medlem
wolken40 skrev:
Kanske till våren till-
sammans med det förmodade 30D?
Om det finns en D30 varför göra en ny modell med samma namn, bara D:et som har bytt plats?
Fatta vilken missuppfattning det kommer uppstå i massor när folk har nog problem med att sätta D:et på rätt plats då det snackas om dom andra Canon modellerna. Ser många skriver D20, D1s osv. nä inte kan det väl vara möjligt med en 30D?
growingart.se
Aktiv medlem
70-200/4L ca 50% (bor på landet - blir en del naturbilder)
10-22 ca 20%
60 mm macro ca 20%
17-85 IS minst men jag tror det lämpar sig väl för gatufoto men utomhus, önskar det vore mer ljusstarkt, har inte kommit igång med gatufoto än (bor ju på landet!)
har beställt ett 85mm/1.8, macro funkar bra vid babysim
10-22 ca 20%
60 mm macro ca 20%
17-85 IS minst men jag tror det lämpar sig väl för gatufoto men utomhus, önskar det vore mer ljusstarkt, har inte kommit igång med gatufoto än (bor ju på landet!)
har beställt ett 85mm/1.8, macro funkar bra vid babysim
wolken40
Aktiv medlem
Foto-Rickard skrev:
Om det finns en D30 varför göra en ny modell med samma namn, bara D:et som har bytt plats?
Fatta vilken missuppfattning det kommer uppstå i massor när folk har nog problem med att sätta D:et på rätt plats då det snackas om dom andra Canon modellerna. Ser många skriver D20, D1s osv. nä inte kan det väl vara möjligt med en 30D?
Rickard.
Vet inte vad nästa kamera kommer att få för
modellnummer. Själv skriver jag felaktigt ibland
och använder 20D och D20 lite slarvigt.
Kanske för att Nikons kameror numreras så?
Men. 10D, 20D och...
Olle
Aktiv medlem
Carl Zeiss Sonnar 38/2.8
Att det här är mitt mest använda objektiv beror mest på att det sitter på en liten kompaktkamera med infällbart objektiv, Contax T. Perfekt när jag inte vill släpa på mer fotoutrustning än vad som ryms i en jack-, väst- eller kavajficka. Att det sedan är skarpt och har en mycket användbar brännvidd gör det inte sämre.
Carl Zeiss Planar 80/2.8
Sitter på min favoritkamera, Rolleiflex. Att den ändå inte används lika mycket som Contaxen beror förstås på att den är så mycket större och tyngre.
Tokina ATX 90/2.5 makroobjektiv.
Det här är mitt favoritobjektiv till min systemkamera, Minolta XD-7.
Olle
Att det här är mitt mest använda objektiv beror mest på att det sitter på en liten kompaktkamera med infällbart objektiv, Contax T. Perfekt när jag inte vill släpa på mer fotoutrustning än vad som ryms i en jack-, väst- eller kavajficka. Att det sedan är skarpt och har en mycket användbar brännvidd gör det inte sämre.
Carl Zeiss Planar 80/2.8
Sitter på min favoritkamera, Rolleiflex. Att den ändå inte används lika mycket som Contaxen beror förstås på att den är så mycket större och tyngre.
Tokina ATX 90/2.5 makroobjektiv.
Det här är mitt favoritobjektiv till min systemkamera, Minolta XD-7.
Olle