Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv använder ni oftast?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag måste faktiskt erkänna att jag använder mitt förträffliga 60mm macro minst.
den är typ nästan bäst av alla mina gluggar kvalitémässigt, men tråkigast.

Tillsammans med en Canon 1Ds MKII:

Porträtt:

1. 28-70/2,8L
2. 70-200/2,8L IS (undantag barnfoto utomhusmiljö, då kommer detta först)

Landskap:

1. 17-40/4L
2. 28-70/2.8L
3 TS-E 45/2.8
4. 70-200/2.8L IS

mvh/Stefan

Så här på vinterhalvåret använder jag...

Mest Sigma 70-200 2,8, 95% av bilderna
Minst EF-S 10-22 men gillar ändå att ha vidvinkelmöjligheten i väskan.

Det här beror väl på att ca 95% av mina bilder föreställer pågående ishockeymatcher.

I somras var fördelningen helt annorlunda och 70-200 plockades bara fram ibland.

Mest: 24-70/2,8
Minst:50mm/1,8 mk1 (utlånat till annan fotosidanmedlem just nu.)

Det jag använder minst nu använde jag mest förr. Sånt kan vända med tiden tydligen..

De jag använt allra minst genom åren är sålda.

70-200/2.8 för det mesta (det enda objektiv jag har för tillfället efter jag sålt mitt Sigma 18-50/2.8 för att köpa ett liknande från Canon)

Sigma 24-70/2,8 60% av tiden
Sigma 15-30 20%
Canon 70-200/2,8L 15%
Canon 50/1,8 II 5% Typ...

Borde egentligen använda mig mer av mitt fasta 50 mm eftersom många bilder ligger runt denn bränviden och det ger bra bilder men jag är nog fast o zoom träsket....

1. 17-40 60%
2. 70-200/2.8L IS 30%
3. 85/1.8 10%

Beror lite på årstiden.
Sommartid även 60mm Macro.
Men då får jag inte riktigt ihop det procentmässigt...

Hoppas Canon kan släppa ett riktigt bra
vidvinkelobjektiv. Kanske till våren till-
sammans med det förmodade 30D?

wolken40 skrev:
Kanske till våren till-
sammans med det förmodade 30D?

Om det finns en D30 varför göra en ny modell med samma namn, bara D:et som har bytt plats?

Fatta vilken missuppfattning det kommer uppstå i massor när folk har nog problem med att sätta D:et på rätt plats då det snackas om dom andra Canon modellerna. Ser många skriver D20, D1s osv. nä inte kan det väl vara möjligt med en 30D?

70-200/4L ca 50% (bor på landet - blir en del naturbilder)
10-22 ca 20%
60 mm macro ca 20%
17-85 IS minst men jag tror det lämpar sig väl för gatufoto men utomhus, önskar det vore mer ljusstarkt, har inte kommit igång med gatufoto än (bor ju på landet!)

har beställt ett 85mm/1.8, macro funkar bra vid babysim

Foto-Rickard skrev:
Om det finns en D30 varför göra en ny modell med samma namn, bara D:et som har bytt plats?

Fatta vilken missuppfattning det kommer uppstå i massor när folk har nog problem med att sätta D:et på rätt plats då det snackas om dom andra Canon modellerna. Ser många skriver D20, D1s osv. nä inte kan det väl vara möjligt med en 30D?

Rickard.
Vet inte vad nästa kamera kommer att få för
modellnummer. Själv skriver jag felaktigt ibland
och använder 20D och D20 lite slarvigt.
Kanske för att Nikons kameror numreras så?
Men. 10D, 20D och...

Carl Zeiss Sonnar 38/2.8
Att det här är mitt mest använda objektiv beror mest på att det sitter på en liten kompaktkamera med infällbart objektiv, Contax T. Perfekt när jag inte vill släpa på mer fotoutrustning än vad som ryms i en jack-, väst- eller kavajficka. Att det sedan är skarpt och har en mycket användbar brännvidd gör det inte sämre.

Carl Zeiss Planar 80/2.8
Sitter på min favoritkamera, Rolleiflex. Att den ändå inte används lika mycket som Contaxen beror förstås på att den är så mycket större och tyngre.

Tokina ATX 90/2.5 makroobjektiv.
Det här är mitt favoritobjektiv till min systemkamera, Minolta XD-7.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar