Annons

Vilket minneskort till 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mpetts

Aktiv medlem
Vilka typer av minneskort passar till en 30D?, finns kanske någon tråd om det här, har provat att söka men inte fått någon träff...

Compact Flash...själv kör jag med både Sandisk extreme III och Sandisk extreme IV utan problem...däremot är det nog ingen direkt skillnad i kamerans överföringshastighet varesig du kör med ett Sandisk typ II, III eller IV-kort. Det kan ha betydelse vid seriebildstagning, men jag skulle säga att skillnaden är ganska marginell i övrigt.

Visst, överföringshastigheten TILL datorn (om du har kortläsare) kan å andra sidan ökas en del med snabbare kort.

Nja, enligt Galbraiths tester tycks det inte vara riktigt så enkelt. Så länge man kör med små kort (1-2 gig) spelar det inte nån större roll om det är Ultra2 eller Extreme4, men med större kort kan nog Extreme4 vara värt de extra hundralapparna.

Får man fylla på med en fråga om 40D, vad är ett tillräckligt snabbt kort där?

Kör just nu med Extreme IV, men funderar på å köpa lite extra minne å större minnen ungefär 16 gb, gör Extreme III ngn skillnad, åt fel håll så att säga? Om man bortser från överföringen till datorn...

I länken i #5 finns test med 40D också. Rent allmänt är större kort långsammare -- sen är ju frågan om man tycker att 10 procents skillnad hit eller dit har någon större betydelse. Eller några hundralappar hit eller dit.

Får man fylla på med en fråga om 40D, vad är ett tillräckligt snabbt kort där?

Kör just nu med Extreme IV, men funderar på å köpa lite extra minne å större minnen ungefär 16 gb, gör Extreme III ngn skillnad, åt fel håll så att säga? Om man bortser från överföringen till datorn...

På 40D är skillnaden i praktiken noll mellan olika kort vad det gäller fotosituationen. Anledningen är den stora interna bufferten som man inte fyller i första taget och enbart när bufferten är full börjar kortets hastighet påverka kamerans.
Så trots att den är snabbare är den mindre betjänt av snabba kort. Jag kör med Sandisk Extreme III och IV och märker aldrig någon skillnad.

Compact Flash...själv kör jag med både Sandisk extreme III och Sandisk extreme IV utan problem...däremot är det nog ingen direkt skillnad i kamerans överföringshastighet varesig du kör med ett Sandisk typ II, III eller IV-kort. Det kan ha betydelse vid seriebildstagning, men jag skulle säga att skillnaden är ganska marginell i övrigt.

Visst, överföringshastigheten TILL datorn (om du har kortläsare) kan å andra sidan ökas en del med snabbare kort.

Rör inte till det genom att blanda ihop "Typ I och II" med modellbeteckningar så som ultra II, Extreme III, IV mm.

Typerna är de två, där i första hand tjockleken skiljer. De som använde Microdrive (en lite hårddisk) vet att det var typ II.

43×36×3.3 mm (Type I)
43×36×5 mm (Type II)

Dagens DSLR tar väl alltid bägge typer.

På 40D är skillnaden i praktiken noll mellan olika kort vad det gäller fotosituationen. Anledningen är den stora interna bufferten som man inte fyller i första taget och enbart när bufferten är full börjar kortets hastighet påverka kamerans.
Så trots att den är snabbare är den mindre betjänt av snabba kort. Jag kör med Sandisk Extreme III och IV och märker aldrig någon skillnad.
Om man aldrig fyller bufferten spelar det förstås ingen roll vilken hastighet det är på kortet. Men det är å andra sidan ganska lätt att fylla bufferten (även på 40D) om man t ex plåtar ishockey eller aktiva fåglar.

Enligt Galbraiths tester är skillnaden mellan Ex3 och Ex4 ungefär 10 procent. Dock är skillnaden i hastighet mellan olika storlekar ännu större -- ett Ex3 på 2 gig är snabbare än ett Ex4 på 8 gig.

Rör inte till det genom att blanda ihop "Typ I och II" med modellbeteckningar så som ultra II, Extreme III, IV mm.

Typerna är de två, där i första hand tjockleken skiljer. De som använde Microdrive (en lite hårddisk) vet att det var typ II.

43×36×3.3 mm (Type I)
43×36×5 mm (Type II)

Dagens DSLR tar väl alltid bägge typer.

Absolut är det så, jag antog bara att det framgick att jag inte avsåg type I eller II-korten utan att jag istället syftade på Sandisks betäckningar. Ett "typ" klämdes in lite fel. Ber om ursäkt för det!

Man behöver inte ta långa serier -- om man tar korta serier ofta fyller man också bufferten ganska snabbt (iaf om man plåtar raw).

Fungerar alla fabrikat av CF-kort i 30D och andra Canonkameror? Jag tänker då främst på Kingston, Transcend och Lexar.

När det gäller 30D har jag kört minst 7 olika fabrikat och de du nämner (Utom Transcend) utan problem. Har svårt att tro att något kort som håller Compact Flash-standard inte skulle funka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar