Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir man övertygad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att man romantiserar Leica-M lite väl mycket ibland. Den stora grejen är mätsökaren och om man gillar att plåta med en sådan och inte har några problem med att begränsa sig till de brännvidder som funkar är Leica-M ett fantastiskt fotoverktyg. Som sagt, gillar man mätsökare så är Leican suverän, men om man föredrar spegelreflex så är den i bästa fall inget vidare och i värsta fall värdelös (inte som investering kanske? 😉 Men som fotoverktyg).
 
Jag har varit sugen på en M9 ända sen den lanserades och nu börjar den bli överkomligt billig om man matchar den med ett prisvärt objektiv. Tror ni att det är ett bra köp idag? Åldern visar sig på höga ISO men bortsett från det så verkar de flesta vara nöja. Jag är ändå inte ute efter perfekta bilder, det har jag andra kameror för. Kanske lite mer för att få ett annat perspektiv på foto eller utmana mig, lite som analogt fast utan framkallning och scanning.
Har som nämnts i tråden varit extremt mycket problem med sensorerna på M9 som många korroderat med tiden, och andra problem.

Skulle hellere satsat på en M (240) om du är ute efter en så rimligt prissatt, men ändå väl fungerande, mätsökarkamera i småbildsformat med sensor.
 
En Leica M (Typ 262) kan vara ett alternativ. Samma sensor som M (Typ 240) men utan Live View och video.

Video är kanske inte högsta prioritet när man väljer M-kamera, men Live view är förvånansvärt användbart. Typ 262 lär ha varit billigare än Typ 240 som ny.

Det finns även en variant av Typ 262 som heter M-D som saknar skärm på baksidan av kameran (och har inga menyknappar, förstås), men den är antagligen dyrare …
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.