Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket minneskort D70s?

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Jag undrar vad man ska tänka på när man köper minneskort till Nikon D70s? Storleken har jag någorlunda koll på, men vilket märke och modell ska man satsa på?

Jag kör med SanDisk Ultra II till min D50, vilket funkar fullständigt problemfritt.

Köp hellre fler kort med lite mindre lagringskapacitet än ett stort. Jag kör själv på 2st 1Gb kort. Alltid skönt att ha reservkort om något, mot förmodan skulle gå i sönder. Dessutom känns skadan behagligare om ett mindre kort med bilder försvinner än om ett större gör det. (Stort kort = många bilder = stor irritation om det går i sönder eller slarvas bort.)

Själv har jag uteslutande satsat på märkeskort, dvs kort som jag vet fungerar (SanDisk). Detta innebär inte att andra kort är sämre utan det har helt enkelt bara blivit så.

Vad gäller snabbheten på kort så har jag hört att Ultra III kort inte ger någon hastighetsfördel i kameran (D50) eftersom kameran ändå inte kan uttnyttja överföringshastigheten. Med andra ord räcker det med att hålla sig till Ultra II kort för att få ut max ur kameran. Däremot går det naturligtvis aningen snabbare att föra över bilder till datorn om man använder ett Ultra III kort i kombinatione med en kortläsare än om man använder ett Ultra II kort.

Ett annat tips som kan knytas till det tidigare skulle vara att införskaffa en kortläsare. Smidigt och bra, och man slipper krångla med en massa sladdar.

Lycka till med kortköpet!

Jag har haft en D70s och använde
1Gb Sandisk Extreme III och ett 2Gb Sandisk UltraII.

Det senare fick ingen användning utom i Sarek
när jag var iväg på en längre vandring.
Jag tog råbilder hela tiden.

Hastighetsmässigt är det knappt någon skillnad
på D70s, såvida man inte tar bildserier och då
är nog skillnaden marginell.

Om jag skulle göra om mitt köp skulle jag nog
köpt 2st Ultra-II 1Gb kort istället och
sparat den lilla slanten som blev över till
andra inköp.

Ett extra kort är alltid bra att ha som säkerhet
ifall man är iväg på resor.