Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket makro objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jorik skrev:
Ja, näe.., jag menar inget särskilt med det heller. Du har nog rätt! Jag vet att - och det skulle väl ha sagts - att Tamron är oerhört bra objektiv. T ex de du nämner. 24-75 är toppklass enligt vissa test (har jag för mig). Nej, jag vill absolut inte vinkla diskussionen åt fel håll!

Längre brännvidder - rätt!

Men - det skakar mer vid närbilder ju längre brännvidd också. Man kan lyckas bra med stativ om det skulle behövas men säkert tar man bra på fri hand också.

Canon och Tamron 100 och 90 = ingen skillnad på det egentligen, som du skriver! Det har jag heller inte provat med Tamron som snurrar. Andra smådjur, insekter i övrigt osv, kanske det är större skillnad i, men det torde inte vara något stort problem!

De två sista styckena skulle ju egentligen ha varit till Robert...

Och det enda som kan störa vid längre brännvidder är väl att det möjligen skakar mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar