Annons

Vilket Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brante

Medlem
Är sugen på ett macro objektiv till min pentax k200d. Har tittat runt lite och hittat 2 som verkar interssan, Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 eller Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
Någon som har testa båda två?

Tamronobjektivet är nog det som brukar rekommenderas varmast i de lägre prisklasserna. Jag har haft ett själv och var mycket nöjd med det. Det enda jag var missnöjd med, även anledningen till att jag bytte, var arbetsavståndet som är lite kort när man fotar insekter. Men med tanke på dess perfekta skärpa och utomordentliga bokeh kan jag inte annat än rekommendera det.

Har testat tamrons 90mm glugg - mycket imponerande resultat och ligger bra i pris, en toppenglugg.

Ska du fota nervösa kryp som sticker så fort du närmar dig, t.ex vissa fjärilar, så rekommenderas tamrons 180mm istället (sigmas 180 är mindre bra).

Okej, båda verkar ju vara toppen av er som testat dom. Någon som vet hur Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro är? Kan ju vara trevligt att kunna zooma ibland.

Sigma skriver det på sina objektiv som har lite bättre närgräns. 70-300 (1:2) & 18-50 2.8 (1:3) är två till.

Men något macro med 1:1 och zoom känner jag inte till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar