nonno
Aktiv medlem
Jag har inte nya 105 VR, utan föregångaren Nikon AF 105 mm f/2.8 D Micro-Nikkor, men har läst mycket på både svenska och engelska Nikon-forum att de som bytt upp sig till VR-gluggen är lika eller ofta ännu mer nöjda med den nya gluggen. Jag är fullkomligt nöjd med den äldre varianten och om den går sönder, kommer jag nog att jaga runt efter en likadan (begagnad i gott skick) igen.Bokeh skrev:
Fotar man inte nära närgränsen så borde det funka bra på frihand med VR, använder du AF-C (konturnerlig fokus) när du tar dina bilder ?
Varför jag frågar är om gluggen kan hålla fokus i AF-C på tex växter som vajar i vinden, och vid dom små rörelser framåt och bakåt i djupled som man själv gör när man försöker hålla still (i allafall jag).
Jag kikade på dina bilder, och jag måste säga att jag blev mycket imponerad, väldigt vackra.
Jag är lite småsugen på att köpa 105VR själv, mest för att jag som du vill slippa släpa med mig stativet när jag skall ta liknande foton.
/kent
Jag använder huvudsakligen AF-S (Singleservo AF) när jag fotograferar macro-bilder.
Vad kul att du tagit dig tid att kika runt lite bland mina macro-bilder. )
/Nonno