Advertisement

Annons

Vilket macro? Nikon 105, Sigma 150 lr Tamron 90?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bokeh skrev:
Fotar man inte nära närgränsen så borde det funka bra på frihand med VR, använder du AF-C (konturnerlig fokus) när du tar dina bilder ?

Varför jag frågar är om gluggen kan hålla fokus i AF-C på tex växter som vajar i vinden, och vid dom små rörelser framåt och bakåt i djupled som man själv gör när man försöker hålla still (i allafall jag).

Jag kikade på dina bilder, och jag måste säga att jag blev mycket imponerad, väldigt vackra.

Jag är lite småsugen på att köpa 105VR själv, mest för att jag som du vill slippa släpa med mig stativet när jag skall ta liknande foton.

/kent
Jag har inte nya 105 VR, utan föregångaren Nikon AF 105 mm f/2.8 D Micro-Nikkor, men har läst mycket på både svenska och engelska Nikon-forum att de som bytt upp sig till VR-gluggen är lika eller ofta ännu mer nöjda med den nya gluggen. Jag är fullkomligt nöjd med den äldre varianten och om den går sönder, kommer jag nog att jaga runt efter en likadan (begagnad i gott skick) igen.

Jag använder huvudsakligen AF-S (Singleservo AF) när jag fotograferar macro-bilder.

Vad kul att du tagit dig tid att kika runt lite bland mina macro-bilder. :))

/Nonno
 
Zappzys skrev:
Men om jag förstått det hela rätt så ger inte sigmat & nikonen någon skillnad på själva bilden jag fotar, utan det hela handlar om hur nära jag blir tvungen & stå det jag ska fotografera? Och Nikonen i sin tur då kommer & underlätta när jag fotar för hand utan stativ?
Så här har jag förstått det och hoppas att någon rättar mig om jag missförstått något:
Närgränsen (räknat från sensorn till motivet) skiljer sig mellan 105:an och 150:an. På ett Nikkor 105 VR är närgränsen 31 cm (enl Nikonstore.se) och Sigma EX 150 har närgränsen 38 cm, en differans på 7 cm. Visserligen kan det vara en stor skillnad att kunna fotografera 7 cm längre bort från motivet när det handlar om lättskrämda insekter.

Om du vid exponeringstillfället skakar till eller rör kameran med 105:an påmonterad, blir skakningsoskärpan mindre än om du har 150:an påmonterad, samma lilla rörelse blir större på ett objektiv med brännvidd 150 mm än på ett med 105 mm. Jag klarar av att handhålla 105:an vid fotografering och får skarpa bilder, men om jag använt 150:an har resultatet utan stativ blivit sämre. För många bilder har fått en skakningsoskärpa.

Nikkors nya 105 VR ger troligen ett bättre resultat vid allmän fotografering. Vid macro-området har VR en högst begränsad funktion, som jag förstått det.

/Nonno
 
Väcker liv i den här tråden då jag har lite frågor kring Nikons 105mm-Micro, det äldre AF och det nyare AF-S VR.

Har läst en hel del om det nya VR, alltifrån Kens totalsågning (?) till många mycket nöjda kommentarer från ägare här på FS.

Hur stor skillnad är det egentligen rent optiskt? AF-S och FTM känns grymt värdefullt tycker jag. Dels om man använder AF och dels MF. Lättare att växla emellan.

Vore kul att höra om någon har något speciellt att säga om dessa två jämförda mot varandra. Någon som har testat att VR inte fungerar nära närgränsen?

Synpunkter mottages med glädje, tack på förhand!

/Erik
 
Epix skrev:
Väcker liv i den här tråden då jag har lite frågor kring Nikons 105mm-Micro, det äldre AF och det nyare AF-S VR.

Har läst en hel del om det nya VR, alltifrån Kens totalsågning (?) till många mycket nöjda kommentarer från ägare här på FS.

Hur stor skillnad är det egentligen rent optiskt? AF-S och FTM känns grymt värdefullt tycker jag. Dels om man använder AF och dels MF. Lättare att växla emellan.

Vore kul att höra om någon har något speciellt att säga om dessa två jämförda mot varandra. Någon som har testat att VR inte fungerar nära närgränsen?

Synpunkter mottages med glädje, tack på förhand!

/Erik
VR har näst intill noll betydelse vid närgränsen. Tyckeratt VR är betydelselöst inom en meters avstånd ca. rent skärpemässigt tror jag att den äldre Nikongluggen, 105:an utan VR är ungefär lika bra som den nyare med VR. Men af-s är verkligen trevligt liksom internfocuseringen som håller längden konstant. De egenskaperna tycker jag gör det värt att satsa på den nyare 105:an. Det är trots allt en mycket bra glugg.
 
Okej!
Det är ungefär så som jag har resonerat. Tycker att dina argument låter logiska.
Det jag hakat upp mig lite på är att vissa tycks hävda att den äldre är skarpare än den nya VR.
Du tycks säga motsatsen Paul? Är skillnaden försumbar så spelar det ingen roll, men om det är så att den äldre är märkbart skarpare och dessutom billigare så känns valet inte längre lika lätt.
 
Epix skrev:
Okej!
Det är ungefär så som jag har resonerat. Tycker att dina argument låter logiska.
Det jag hakat upp mig lite på är att vissa tycks hävda att den äldre är skarpare än den nya VR.
Du tycks säga motsatsen Paul? Är skillnaden försumbar så spelar det ingen roll, men om det är så att den äldre är märkbart skarpare och dessutom billigare så känns valet inte längre lika lätt.
Vågar man lita på photozones tester så är den nya med VR skarpare, har lite mindre vinjettering men någet mer CA. Om det är fysiskt möjligt att se skillnad vet jag dock inget om.
Jag hade valt den nya eftersom den har intern fokus och AF-S.
 
Epix skrev:
Okej!
Det är ungefär så som jag har resonerat. Tycker att dina argument låter logiska.
Det jag hakat upp mig lite på är att vissa tycks hävda att den äldre är skarpare än den nya VR.
Du tycks säga motsatsen Paul? Är skillnaden försumbar så spelar det ingen roll, men om det är så att den äldre är märkbart skarpare och dessutom billigare så känns valet inte längre lika lätt.

Jag använder den gamla 105:an utan VR och den dagen som den behöver bytas ut, kommer jag dammsuga marknaden efter ett bra begagnat exemplar framför att köpa den nya med VR. Alla mina macrobilder som finns upplagda här på FS är tagna med den gamla 105:an. Gluggen levererar över förväntan.
/Nonno
 
nonno skrev:
Jag använder den gamla 105:an utan VR och den dagen som den behöver bytas ut, kommer jag dammsuga marknaden efter ett bra begagnat exemplar framför att köpa den nya med VR. Alla mina macrobilder som finns upplagda här på FS är tagna med den gamla 105:an. Gluggen levererar över förväntan.
/Nonno
Det är mina erfarenheter också, har haft bägge modellerna. Den gamla gluggen skäms inte för sig. Den nya är dock betydligt snabbare i af och med sin VR så blir den mer lämplig för allmänfotografering.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.