Tyvärr är det väl så att man ibland får det man betalar för.
Fuji har väl försökt satsa på att göra en billig liten kompaktkamera med J10, men de verkar ha snålat för mycke så det går ut över kvaliteten på bilderna ibland tyvärr (överexponering).
Det finns ju olika intressegrupper, för en del duger kanske J10, är man ute efter kvalitet så kan man nog glömma J10 och andra billiga kameror oavsett märke.
Jag läste tester innan jag köpte Ixus och inget nämndes att den underexponerade, men Ixus har underexponerat viktiga bilder från resor som inte går att få igen.
Jämfört med Ixus så är min Fuji F31 överlägsen i jämn bildkvalitet.
Alla kameror kan över och under exponera fast det inte nämns i testerna.
Orsaken till varför överexponering kan hända med finepix ibland beror nog på att de har en extra ljuskänslig CCD sensor som gör att Fuji har överlägset lägst brus av alla kompakter. Oftast brukar tekniken i kameran kompensera för det, men ibland kanske den mäter fel.
Tillägas kan att desto mer man lär känna sin kameras styrkor och svagheter ju bättre resultat får man och ju mer sällan inträffar över och under exponering.
F20 tillhör Fujis F serie som har bra kvalitet, F20 har fått bra kritik och har en bra CCD sensor, köper du den blir du nog nöjd.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F20
MVH
.