Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket märke rekommenderas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tänkt köpa ny kamera till hösten, och vet inte riktigt vad jag ska satsa på.

Just nu har jag en 4 år gammal Fuji Finepix S5550 och vill byta upp mig flertalet steg. Användningsområdena är främst motorsportfoton och även en del makro i naturen.

Jag har tänkt mig ett kamerahus i prisklassen 5000-8000 (nypris) och sedan satsa lite mer på objektiven.

När jag pratat med verksamma fotografer, säger vissa att Canon är bäst (optiken), medan andra säger att de flesta andra märkena är lika bra, och då får du kamera + tillbehör till en billigare penning.

Så vad tror ni, vad ska jag satsa på om man tar hänsyn till användningsområde och prisklass ovan?

(Har kollat lite på Canon D400 med Canon EF 70-200/4,0 L USM objektiv. Hur låter det?)
 
Du ska upp i betydligt högre prisklasser innan du märker någon större skillnad på Canon och Nikon optik. Verkar dock vara ett trevligt paket du har där. Du kan ju kolla på Sigmas 70-200 f/2,8 också. Kostar lite mer men ger dig ett helt bländarsteg extra. Finns ett med macrofunktion som ger 1:3,5. Kanske inte jätteroligt men beror på vad du ska fota. Är du ute efter fjärilar är det trevligt med lite mer tele. Annars finns ett väldigt prisvärt 90mm makro från Tamron för 4000.
 
Att Canon skulle göra bättre optik än Nikon är rent struntprat, dom är likvärdiga, därimot så har Canon ett större utbut på mellanklass objektiv.

/kent
 
Pentax K10d + DA* 60-250 f/4 kanske? Helt vädertätat samt bildstabiliserat system då dessutom. Rejälare kamera också.

Problemet är väl försej att objektivet troligtvis inte finns att köpa förren vid juletid nång gång.
 
Didgeridoohan skrev:
2 till 3 steg är väl det som sägs för pentax stabiliseringssystem. Har lyckats handhålla 75mm på 1/5 s utan problem...
Känner en kille som tagit fyrverkeribilder på ett par sekunder handhållet med en D200 helt utan bildstabilisering...
 
Skulle verkligen hoppa över sigmas 70-200 om du nu skall välja Canon's system, visst den ger ju ett bländarsteg extra, men då måste du använda d flitigt, för Canon's F/4 är bra mkt skarpare från F/4 å uppåt genom alla brännvidder, samt att d ger finare färger.

K10D med 60-250 F/4 är nog heller inte så dumt, men vad jag hört så är autofokusen inte i samma klass.

Tycker du även skall kika lite på Canon 40D om du nu skall fota motorsport, å kanske till och med IS varianten som underlättar vesäntligt vid panorering, fast nu blir det ioförsig en helt annan prisklass, ja.
 
Allemyr skrev:
Skulle verkligen hoppa över sigmas 70-200 om du nu skall välja Canon's system, visst den ger ju ett bländarsteg extra, men då måste du använda d flitigt, för Canon's F/4 är bra mkt skarpare från F/4 å uppåt genom alla brännvidder, samt att d ger finare färger.

K10D med 60-250 F/4 är nog heller inte så dumt, men vad jag hört så är autofokusen inte i samma klass.

Tycker du även skall kika lite på Canon 40D om du nu skall fota motorsport, å kanske till och med IS varianten som underlättar vesäntligt vid panorering, fast nu blir det ioförsig en helt annan prisklass, ja.

Det är nya autofokusen med inbyggd motor. Det är ett *-objektiv som ska motsvara canons "L"
 
Nu lutar det iaf åt Canon D400 med batterigrepp + Canon EF 70-200/4,0 L USM objektiv.

Sedan skulle jag vilja ha ett macro med hyffsat brett användningsområde, dvs närbilder och som även funkar till porträttbilder. Nå tips?
 
defiant skrev:
hur många steg stabiliserar pentaxen? Canon stabiliserar 4 steg ....

Oj oj vilket skit snack. Har tittat på en rad SR/VR/whatever tester och inte ett ända objektiv har lyckats stabilisera 4 steg. Vissa objektiv stabiliserar bara ett ynka steg dessutom, det är väldigt ojämnt. Anti-skak i kameran ligger på 2-3 steg och det gör C/N också.

Av de 4 tester jag läst (om jag kommer ihåg korrekt) så har Pentax vunnit 2 ggr, Sony 1 gång och Nikon 1 gång. Observa att Canon lyser med sin frånvaro.
 
ESS skrev:
Pentax K10d + DA* 60-250 f/4 kanske? Helt vädertätat samt bildstabiliserat system då dessutom. Rejälare kamera också.

Han skall mestadels fota motorsport och då kan han inte använda bildstabilatorn, men jag rekomenderar att skall du fotografera motorsport så skaffa en snabbare kamera te.x en Canon 30D eller ännu hellere en 40D som tar 6,5 bilder i sekunden, fotor mycket roadracing själv och detta med vädertätning än nog bra men har aldrig avstått från att fota på grund av regn. Jag använder mest ett Sigma 70-200/2,8 objektiv som är knivskarpt och snabbt, har aldrig missat en bild på grund av objektivet men detta fungerar visst inte tillsamnas med Pentax enligt Pentaxägare.
Sven-Åke
 
Börja med att skaffa alla tillverkares broschyrer.

Titta på det OBJEKTIVUTBUD som du VILL ha.
Titta sedan på BLIXTAR och dess olika funktion mellan märkena.
Titta till sist på priserna.

Om prischocken uteblir så kan du lugnt välja vad du vill om du ändå skall köpa hela ditt system nytt.

När du sedan har chockats färdigt över priserna så går du ut på nätet och ser om det finns sådan optik som du skulle VILJA ha (kanske inte har råd med nu) begagnat. Se över DIN begagnatmarknad helt enkelt.

Nästa steg, vilket märke kan du låna av kompisarna? Om nu kompisen har 22 Caononobjektiv då blir valet mycket enklare.
Måste du ha ett eget macro, supertele...osv

Vid prischock så har troligtvis Olympus fallit bort eftersom det inte finns ngn begagnatmarknad idag. TROR!! Olympus bytte objektivfattning när man gick över till digitalt.

Canon har sålt mest i flera år och Nikon säljer mest idag vilket borgar för en stor beg. marknad imorgon för jättarna.

Om man bara skall köpa nytt spelar det ingen roll vilket märke du väljer utan det är bättre att titta på nypris & prestanda.

Skall man bara ha ljussvaga kitobjektiv (billigt) så är Skakningsreducering i huset guld värt.

Skall leta efter extrema telen på begagnatmarknaden så är det nog bara Nikon & Canon kvar.

Så allt beror på vilken målsättning du har i det långa loppet.


Lite mer personligt färgade råd:

Hur mycket kommer du att lägga på optik?

Under 8000 = Sony utan tvekan eftersom du får AS i huset och därmed kan kompensera för mindre ljusstark optik.

Kommer du bara handla nytt = Sony (pga AS)
Kommer du bara handla begagnat = Nikon/Canon

Det är vad jag tycker.

Jag tycker att Pentax & SONYs akilleshäl den begagnade marknaden som är mindre. Men håller på att bygga upp ett väl avvägt objektivprogram.
 
Framför allt Sony's akilleshäl är just bruset vid högre ISO, om man ska tro tidningen Kamera & Bild, dom skrev att Samsung GX-10 och Pentax K10D (samma kamera) har problem med d och att det smetar ut detaljerna lite grann.

Canon 400D akilleshäl är att den är liten, hjälps mkt av ett batterigrepp men då blir det ju cirka 1300 kr extra.

Nu vet ju inte jag hur viktigt det är att kunna använda bländare 2.8 i motorsport, känns som man borde kunna komma ner på bra tider ändå.

Tycker iallafall att du ska hoppa över Sigma's 70-200 om du nu väljer Canon eftersom den blir väl mjuk efter 100 mm, då finns det 3 andra bra alternativ.

Tycker att du just ska välja Canon's 70-200 F/4 IS just för att den har ett panoreringsläge (dom flesta teleobjektiv med bildstabilisator har det) samt att om du fotar utanför motorsporten så kan det vara trevligt med 4 stegs IS.

Lycka till.
 
I och med att du vill fota motorsport skulle jag rekommendera Canon eller Nikon och då inte 400D eller D40. Detta eftersom autofocusen är så viktig. Notera att jag själv kör med Pentax, men om man vill ha snabb autofocus går P bort.

Framför allt när det gäller optik, men även huset så titta på begagnat. Med C och N's nya modeller så kommer det att finnas fina klipp att göra.

Personligen förstår jag inte hur man kan välja Sony före Pentax K10D, men det är bara min egen åsikt.
 
Martin-B skrev:
Oj oj vilket skit snack. Har tittat på en rad SR/VR/whatever tester och inte ett ända objektiv har lyckats stabilisera 4 steg. Vissa objektiv stabiliserar bara ett ynka steg dessutom, det är väldigt ojämnt. Anti-skak i kameran ligger på 2-3 steg och det gör C/N också.

Jag har fått skarpa bilder med D40X och Nikon AF-S 70-200/2.8VR på 200mm @ 1/15, det är 4 steg från 1/300 sek (pga FOV Crop). Man kan ju inte hantera kameran hursomhelst bara för att man har bildstabilisering. Det är fullt görbart i verkligheten med 4 steg. Bänktester ger jag inte mycket för.

Men jag skulle vilja säga att det inte spelar så stor roll vad man väljer. Sålänge det står Canon eller Nikon på kamerahuset ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.