kufen
Aktiv medlem
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter. Har nu exakt samma bilder beställda ifrån Fotolabo, ProPrint och PrintAtKodak. Slutsatsen är denna:
* Fotolabo gör en svag uppskärpning men framkallar med lägre upplösning än övriga.
* PrintAtKodak gör en rejäl uppskärpning (på tok för mycket) men framkallar med hög upplösning
* ProPrint gör ingen skärpning och framkallar med hög upplösning. Man kan begära dTFS-korrigering (bl a kontrast, tyngd, färg) om man inte själv bildbehandlat.
Så min favorit är numera ProPrint! De kommer även att börja supporta matta bilder framöver. Jag frågade dom angående färgprofil och deras svar var
* Fotolabo gör en svag uppskärpning men framkallar med lägre upplösning än övriga.
* PrintAtKodak gör en rejäl uppskärpning (på tok för mycket) men framkallar med hög upplösning
* ProPrint gör ingen skärpning och framkallar med hög upplösning. Man kan begära dTFS-korrigering (bl a kontrast, tyngd, färg) om man inte själv bildbehandlat.
Så min favorit är numera ProPrint! De kommer även att börja supporta matta bilder framöver. Jag frågade dom angående färgprofil och deras svar var
Den färgprofil som bäst stämmer med vårt system är Adobe RGB. Men du går in i avancerat mode och ställer ner skärmfärgen med c:a 10-15 %. Har du då en kallibrerad skärm kommer utskrifterna stämma väldigt bra med din skärm. Det finns en färgprofil att ladda ner från den engelska agfasidan men den stämmer inte lika bra på vårt system.