** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilket läge när det skall komprimeras?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rena

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Dimage 7i som jag fotar en hel del med. Nu har jag startat ett fotogalleri på nätet. Detta innebär att jag måste komprimera bilderna.

Vilket blir bäst dvs bäst kvalitet i förhållande till filstorlek, fotografera i 5 Mp och sen komprimera och resizea. ELLER, fota i t.ex. 1600x1200 och SEN komprimera och resizea.

Har prövat med båda och tycker det blir bättre i 5 Mp, men hur är det egentligen.

Tacksam för svar!

Hur mycket komprimeras bilderna i kameran? Ifall det går att se komprimeringen, så vill du ha så stor bild som möjligt, för att dessa effekter ska vara försumbara när du sedan krymper bilderna.

Det är svårt i fotograferingsögonblicket veta vad bilderna kommer att attt användas till framöver och då ge avkall på upplösning tycker jag inte är det bästa. Bättre är då att ta bilderna med så lite komprimering som möjligt med bästa upplösningen och i datorn reducera en kopia av originalet till önskad storlek. Vem vet det kan ju vara någon som vill köpa en bild och har du då från början valt att fotografera den i låg upplösning blir den svårsåld.

Du har av någon anledning valt att köpa en kamera med 2760x1920 pixlar ca 5 Mpix, just för att den har denna upplösning, En kamera med 1600x1200 pix ca 2 Mpix gör i såfall jobbet billigare om den extra upplösningen inte är önskvärd.

Slutsats, Ju bättre ett original är ju mer användning finns för det.

Jag håller med Roland. Fotar själv helt uteslutande i högsta upplösning just för att man inte ska stå där med en kanonbild i låg upplösning.

Håller med föregående med ett undantag, om jag absolut vet att jag bara fotar massa skräpbilder(tänk fest med polarna eller nåt) som jag bara kommer ha på nätet släpper jag ner kvaliten litegranna för att få plats med fler bilder. Men jag har bara ett 128MB kort till olympus E-10an(4MP). Och microdriven drar för mycket kräm.

Å andra sidan så älskar jag olympus sätt att hantera sakerna, man behöver aldrig gå in i en meny för att ändra kvalite, bara om man ska definiera om vilken kvalite som ska ge vad.

Om du själv kan välja så borde en JPG på 4MP med 1:4 eller tom 1:8, ge bättre kvalite till samma storlek som en 2MP med 1:2,7.

Du kan ju ta några olika test bilder med olika komprimering och olika storlek och jämföra. Själv har jag inte orkat göra det ännu.

Har du betalat för en kamera med 5MPixel så utnyttja dom ! Du kan alltid ta bort information men det är svårt att skapa ny.....

Är det i någon situation problem med utrymme på kortet skulle jag i de flesta situationer välja en hårdare JPEG komprimering snarare än att gå ner i storlek.

Filstorleksskillnaderna i jpeg mellan 1600x1200 och största formatet är ganska så små.
Om du ska fota jpeg, så fota alltid i största storleken och minst komprimerat.

Det är först när man går över TIFF eller RAW som stora filer blir ett problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar