sneffy
Aktiv medlem
Intressant tråd.
Det är många med väldigt mycket kunnande och erfarenhet här!
TS verkar vara erfaren han också, så jag förstår inte riktigt hur frågan uppkom.
Men det bästa borde väl vara att testa i kyrkor innan, så får du ett hum om åt vilket håll det lutar.
Om du plåtat med 5DmkII och med 40D så vet du nog lite hur bilderna blir med höga ISO? Du har kanske en egen referens på vad som är för högt? Sätt ISO på det högsta du "vågar". Testa och se om tiden blir bra.
Personligen tyckte jag tipset om att skifta optik mellan kamrorna var bra, kändes väldigt logiskt.
Jag är själ ägare till en 40D men jag måste erkänna att jag inte riktigt fått kläm på vilket ISO som fungerar bäst. Ibland går det utmärkt med högt ISO, ibland blir det katastrof.
Men är det inte så att även om det inte blir så brusigt, så är risken stor att du tappar i "knivskärpa" med högre ISO?
Är inte helt oerfaren. GIck mina första fotokurser för ungefär 15 år sedan och har fotat sedan dess.
Att jag drog igång den här tråden beror på att jag inte får träffa folk, gå o handla etc (eller gå till kyrkor eftersom jag är under medicinsk utredning men inom en snar framtid hoppas jag att det inte är något hinder.
Det går absolut att fota med 70-200 på 40D men jag underviker ofta det om jag kan för 1) jag gillar inte brännvidsförlängningen och det blir ett stort glapp mellan 40 och 112 mm. 2) bildkvaliteten försämras. Som jag upplever det är 70-200/4 ett bättre val om du vill optimera kvaliteten på APS-C..
Svårt att sätta gränser men jag vill inte gå högre än ISO 800 på 40D men så fort det finns möjlighet att sänka gör jag det.