Annons

Vilket ISO-tal behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)
En till, Seglora kyrka på Skansen. Mörkt ...

ISO800 - f/2.8 - 1/13s

Du får räkna om själv. :)

Bilagor

• 133524IMG_4896.jpg
    133524IMG_4896.jpg
    98.2 KB · Visningar: 382
Tack! Om man vänder på det, kan du ge exempel på en ljus eller normal kyrka. Du behöver inte ge bildexempel om du inte orkar. :)

Jag har rätt liten erfarenhet, men jag tror inte den första är så ovanlig. Kanske dom kan skruva upp ljuset lite för en vigsel, men det är säkert fortfarande rätt mörkt.

Hoppas någon annan kan hoppa in med erfarenheter.

Anders: Ja det ser ut som en "normalbelyst" kyrka.

Tittade snabbt på mitt bibliotek på alla mina bröllopsbilder.

ISO 3200
f:4
Blixt av

Alla mina kyrkbesök har varit någorlunda normalbelyst, varken, mörk eller ljust. En normal kyrka.

Slutartider varierade från 1/20 till 1/250s!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så sätter vi ditt mål på 1/50s så blir det ju en ISO på ISO 1600 till över 12800.

Översiktbilder.... dvs beror på helt hur man fotograferar och vad i kyrkan.

/Stefan

Senast ändrad:
Anders: Ja det ser ut som en "normalbelyst" kyrka.

Tittade snabbt på mitt bibliotek på alla mina bröllopsbilder.

ISO 3200
f:4
Blixt av

Alla mina kyrkbesök har varit någorlunda normalbelyst, varken, mörk eller ljust. En normal kyrka.

Slutartider varierade från 1/20 till 1/250s!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så sätter vi ditt mål på 1/50s så blir det ju en ISO på ISO 1600 till över 12800.

Översiktbilder.... dvs beror på helt hur man fotograferar och vad i kyrkan.

/Stefan

Tack! Precis vad jag söker!

Räknar du eller jag fel? Ca ISO 640-12800?

Nu gjorde jag det åt dig, som det känns som att det hade varit enklare om du gjorde själv - jag provade.

Ställde objektivet på 17 mm, bländaren på f/4 och tiden på 1/50. Sen satte jag kameran på Auto ISO och pekade på några olika ställen.

Jag fick ISO 640 till 3200.

Nu var inte detta i någon kyrka, men det spelar ju ingen roll, för det finns helt klart någon kyrka som det är precis lika ljust i som vi har det på jobbet, så relevant är det i alla fall.

Nu gjorde jag det åt dig, som det känns som att det hade varit enklare om du gjorde själv - jag provade.

Ställde objektivet på 17 mm, bländaren på f/4 och tiden på 1/50. Sen satte jag kameran på Auto ISO och pekade på några olika ställen.

Jag fick ISO 640 till 3200.

Nu var inte detta i någon kyrka, men det spelar ju ingen roll, för det finns helt klart någon kyrka som det är precis lika ljust i som vi har det på jobbet, så relevant är det i alla fall.

Du verkar vara en bra och snäll kille Anders. Din enda svårighet verkar vara att använda din kunskap från de gånger du fotograferat i kyrkor och uppskatta/normalisera de värden som framkom och sedan delge mig informationen i tre olika grupper: ISO-spann för en ljus, normal och mörk kyrka.

Just nu sitter jag i karantän och kan inte besöka några kyrkor.

Du verkar vara en bra och snäll kille Anders. Din enda svårighet verkar vara att använda din kunskap från de gånger du fotograferat i kyrkor och uppskatta/normalisera de värden som framkom och sedan delge mig informationen i tre olika grupper: ISO-spann för en ljus, normal och mörk kyrka.

Just nu sitter jag i karantän och kan inte besöka några kyrkor.
Med all respekt Stefan, det Anders menar är att det finns variationer som gör att ditt sökande ändå kommer ställas på sin spets.

Jag fotograferade ett bröllop i ett kapell som jag skulle tolka som ljust, det var mitt på dagen med hyfsat stora fönster och jag låg på 1/200s på bländare 2.8 med iso-1600 på en Nikon D700. Strikt översatt skulle det i så fall bli iso-1600 på bländare 4 med 1/100 om man nu finner det lagom att handhålla. Jag körde en hel del på 150-200mm med mitt 70-200 och använde det gamla knepet med 1/brännvidden för att undvika skakningsoskärpa. Nu har jag även VR på det objektivet så det hade inte varit hela världen med lägre slutartider men D700 brusar väldigt lite på iso-1600 så det spelade ingen roll.

Tycker du skall först berätta vilka kameror du tänk använda och var gränsen går får vilket iso du kan acceptera. Sedan kan man titta på vilka objektiv och vilken största bländare som är möjlig för dig och baklänges räkna ut inom vilket intervall du kan ligga på i slutartider.

Räkna dock med att en ljus kyrka inte är "ljus" på det sättet att det är som utomhus med snabba slutartider och låga iso. Allt under iso-1600 på bländare i trakten runt 2.8 - 4 borde nog ses som extremfall såvida man inte skall gå ner i slutartider under 1/100s som jag personligen tycker att man skall undvika.

jag räknade fel.
men du inser nu att frågeställngen var konstig och att egentlig svar inte finns.

I min värld gav du mig nyss svaret på min frågeställning sett ur din synvinkel och det var precis det jag ville ha.. :)

Att det inte finns något universalt svar förstår jag mycket väl men det begär jag inte heller att få. Kanske kunde jag formulerat frågeställningen tydligare.

Så ... om man skulle försöka sig på en sammanfattning - räkna med att det är mörkare än du skulle vilja och räkna med minst ISO1600, förmodligen 3200, om du är begränsad av f/4 - allt bättre än det är en bonus och lite mindre problem.

...och att egentligt svar inte finns.
Jo, men det gör det ju. Det är bara det att det skiljer så mycket från den ena kyrkan till den andra, speciellt som det frågades om allt från ljusa till mörka kyrkor, att "Vilket ISO som helst" är det rätta svaret.
Sen är det bara att hugga lite olika delar av skalan för ljus resp. mörk kyrka.

Men detta gör givetvis att svaret också är meningslöst, även om det är korrekt.

Med all respekt Stefan, det Anders menar är att det finns variationer som gör att ditt sökande ändå kommer ställas på sin spets.

Jag fotograferade ett bröllop i ett kapell som jag skulle tolka som ljust, det var mitt på dagen med hyfsat stora fönster och jag låg på 1/200s på bländare 2.8 med iso-1600 på en Nikon D700. Strikt översatt skulle det i så fall bli iso-1600 på bländare 4 med 1/100 om man nu finner det lagom att handhålla. Jag körde en hel del på 150-200mm med mitt 70-200 och använde det gamla knepet med 1/brännvidden för att undvika skakningsoskärpa. Nu har jag även VR på det objektivet så det hade inte varit hela världen med lägre slutartider men D700 brusar väldigt lite på iso-1600 så det spelade ingen roll.

Tycker du skall först berätta vilka kameror du tänk använda och var gränsen går får vilket iso du kan acceptera. Sedan kan man titta på vilka objektiv och vilken största bländare som är möjlig för dig och baklänges räkna ut inom vilket intervall du kan ligga på i slutartider.

Räkna dock med att en ljus kyrka inte är "ljus" på det sättet att det är som utomhus med snabba slutartider och låga iso. Allt under iso-1600 på bländare i trakten runt 2.8 - 4 borde nog ses som extremfall såvida man inte skall gå ner i slutartider under 1/100s som jag personligen tycker att man skall undvika.

Tack! Att det förekommer variationer förstår jag och det jag söker är dina erfarenheter

Hur mycket påverkar kamerahus och brännvid exponeringen då? Jag har bland annat optik 15 - 200 i bländare 2,8 och 5D Mk II men det som oroar mig är kombinationen EOS 40D och 17-40/4L USM.

Jo, men det gör det ju. Det är bara det att det skiljer så mycket från den ena kyrkan till den andra, speciellt som det frågades om allt från ljusa till mörka kyrkor, att "Vilket ISO som helst" är det rätta svaret.
Sen är det bara att hugga lite olika delar av skalan för ljus resp. mörk kyrka.

Men detta gör givetvis att svaret också är meningslöst, även om det är korrekt.

Har du någon gång fotat i kyrka?

Tack! Att det förekommer variationer förstår jag och det jag söker är dina erfarenheter

Hur mycket påverkar kamerahus och brännvid exponeringen då? Jag har bland annat optik 15 - 200 i bländare 2,8 och 5D Mk II men det som oroar mig är kombinationen EOS 40D och 17-40/4L USM.
Ju längre brännvidd desto större risk för skakningsoskärpa, använd gärna tumregeln 1/brännvidden och har du VR kan du korta ner slutartiden ca 2 steg om du skulle vilja.

Har du kameror som brusar kraftigt över visso iso så försök hålla dig under det du själv är gränsen för acceptabelt. Personligen kan jag tycka att lite korn kan vara snyggt i bröllopsbilder, speciellt svart-vita så stirra dig inte blind på att bilderna måste vara tokrena från brus

Du har ju väldigt mycket bättre höga ISO på 5D-huset, så där kan du ju krana upp ISO mer. Kanske byta strategi och sätta det långsammare objektivet på 5Dn om du tycker att det blir för brusigt med f/4 på din 40D. Med f/2.8 kan du ju halvera ISO-talet jämfört med f/4

Jonas idé med svartvitt är användbart, det går att "rädda" många hög-ISO-bilder med en monokromatisk konvertering till svartvitt eller sepiatonat t.ex

Så ... om man skulle försöka sig på en sammanfattning - räkna med att det är mörkare än du skulle vilja och räkna med minst ISO1600, förmodligen 3200, om du är begränsad av f/4 - allt bättre än det är en bonus och lite mindre problem.

Mmm, precis.. inte det svaret jag ville ha men nu har jag i alla fall en god indikation. Den tänkta kombinationen lär inte funka speciellt väl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar