Annons

Vilket format bör användas vid arkivering?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Tänkte börja bygga upp ett digitalarkiv och vill då spara i lämpligt format. Har hittills sparat bilder jag skannar in i jpeg-format..men vet inte om det är så lämpligt format för arkivering egentligen..!?

Vilka icke förstörande format finns det som kan vara lämpliga?

För fotosidan kommer jag dock läsa in bilder separat och spara i jpeg. Så för arkivering kan formatet vara ett annat.

Zim

Jag sparar RAW-filer från min kamera tillsammans med källkod som klarar av att avkoda bilderna till några olika vanliga filformat.

Jag kör digitalt och sparar också mina raw-filer samt eventuella orginal jpg bilder. Lägger dom på cdskivor.
Dvs. jag rör ej orginalen, om jag gjort ändringar på bilderna sparar jag dom redigerade varianterna också.

/Robban

Tiff är utan tvekan det mest lämpliga formatet. Det finns några trådar i ämnet som beskriver skälen.

Sparar i Canons RAW-format som jag alltid fotar med... Med det får man automatiskt små tif-thumbnails så att man kan välja ut en bild snabbt senare. Har jag fixat med en bild sparar jag den som LZW-komprimerad TIF.

1. Kopierar först av allt filerna - utan namnbyte - till ett kronologiskt bibliotek, där de ligger tills de blir så många att det lönar sig att flytta dem till en CD.
Det är för mig viktigt att göra det här INNAN jag rör filerna, eftersom något kan gå snett under bildbehandligen.

2. Först därefter kommer namnbyte och bildbehandling och slutligen val av arkivformat.

Okomprimerad TIFF, sparad utan alfakanaler. Spara på 650 MB CD-R av god kvalitet, bränn i ISO 9660 Level 1 (8+3 tecken). Detta bör vara den för närvarande bästa metoden, på det här sättet blir man minst beroende av specifika hårdvaror eller program.

Okej..tiff verkar vara ett vettigt sätt att spara sina bilder i. Men hur sparar jag utan alfakanaler?

Förstod inte riktigt heller det där med 8+3 tecken..men det du menar är väl att jag helt enkelt ska bränna i 1x hastigheten, dvs lägsta hastighet..!?

Äh, spara bara som TIF direkt och bränn i normal hastighet utan inställningstjafs. Det enda du kanske behöver tänka på är att Mac OS 9 har en filnamnsbegränsning på 32 tecken eller nåt sånt, men den ska vara borta med Mac OS X. F.ö. behövs bara 8+3 om du ska kolla på bilderna i Win 3.11 och det ska du väl iaf inte? ;)

Nej.. alltså filnamnen består av 8+3 tecken t.ex. fisk0202.jpg. Detta för att få kompabilitet med olika filsystem och plattformar.

Har inget med hastigheten.. bränn du i 4,8 eller vad du nu har..

OK, då säger vi så här: skit i kompatibiliteten med MacOS. Med deras långsamma självmordspolitik är Apple ändå borta om några år!

Annars tänkte jag att bilderna ändå arkiveras under ett unikt ID-nummer, ungefär som man (jag) arkiverar mina negativ och diabilder. Se bara till att numret kan läsas av andra operativsystem än ditt eget.

Hittills har ingen nämnt PNG, vilket förvånar mig en aning. Jag tar runt hundra nya bilder i veckan (ofta mer), och då är PNG ett smidigt format: minsta möjliga filstorlek men fortfarande "lossless" komprimering.

För de som vill läsa mer om PNG så finns den officiella sidan här:
http://www.libpng.org/pub/png/

Det viktigaste man ska tänka på när man väljer arkivformat är att det ska kunna läsas i framtiden. Okomprimerad TIFF ligger bra till här, men PNG är tveksamt.

Det är billigt att lagra (hårddisk, cd-r, dvd-r) så det är inte så viktigt med kompakta filformat och komprimering.

Får man fråga varför PNG är tveksamt? Formatet är en standard, och är inbyggd i alla stora webbläsare idag (IE, NS, Opera, Mozilla etc). I stort sett alla bildprogram som kan öppna mer än fyra filformat har stöd för PNG. PNGs syfte är att ersätta GIF formatet, sakta men säkert.

Eftersom PNG är en öppen standard, så är det både relativt enkelt och gratis att implementera i program.

Och även om det aldrig blir så stort som GIF, så har jag ändå svårt att tro att det inte går att öppna i framtiden; i dagens läge så har jag svårt att tänka mig att det finns bildformat, oavsett hur gamla, som inte går att öppna. Vänd dig bara till valfri emulator för valfri dator som existerat de senaste trettio åren. =)

Tro nu inte att jag säger att du har fel: Jag är genuint nyfiken på varför du inte tror på PNG, och du kan säkert övertyga mig till din åsikt. =)

PNG har, om jag är rätt påläst, lanserats som ett filformat för bilder på webben, framför allt som ett alternativ till GIF. Det är ingen tvekan, PNG är bättre än GIF på alla punkter. CompuServe påstår sig äga GIF-formatet, dessutom. Jag ser PNG som ett möjligt alternativ till JPEG (i en avlägsen framtid).

TIFF är ungefär som VHS, kanske inte det bästa men något som alla använder. Det har blivit en de facto-standard.

Eftersom datorbranschen utvecklas med hög hastighet är det ingen som orkar vänta på standarder (nu menar jag standarder, sådana som fastställs av ISO). Många företag vill gärna att deras produkter ska uppfattas som standarder, men så är det ju inte. (Microsoft äger filformatet till Word och ändrar det efter eget godtycke.)

I bästa fall finns det en utvecklingsgrupp som publicerar en specifikation. Detta är emellertid inte en standard. Jämför hur t ex Netscape och Microsoft har hanterat HTML.

Tyvärr har även Adobe gjort en "förbättring" av TIFF-formatet i Photoshop 7.0, när man kan spara lager etc. Dessa filer kan inte läsas av andra, men Adobe hoppas väl att resten av världen ska anamma PS7-TIFF. Ungefär som med pdf-formatet.

För egen del arkiverar jag mina digitala bilder i TIFF (utan finesser) och kommer att fortsätta med det tills jag ser något bättre, t ex en standard som beskriver hur digital information ska lagras. Enkelt uttryckt: jag tror att TIFF är det format som överlever längst (baserat på mina erfarenheter, naturligtvis).

Angående filformat;
Så finns det ju JPEG2000. Där du kan komprimera bilderna utan förlust.!? Finns att söka på på nätet. Något som fotorådet nämde på ett museimöte.
Kan bli väldigt intressant om alla tester gå som de ska. Går även att spara info i en inbyggd textfil i bilden så som fotograf, copyright etc....

BjörnB

JPEG2000 har accepterats som en internationell standard (ISO/IEC), vilket är bra. Vi kan bara hoppas på att standarden vinner acceptans hos mjukvarutillverkarna också. De stora drakarna vill gärna göra egna lösningar. Det kommer nog, i vilket fall, att dröja ett antal år innan vi har fullt stöd för formatet.

Läste igenom lite av PNG dokumentationen och såg att det faktiskt till viss del ska "ersätta" tiff oxå. Fördelarna var att utvecklarna INTE kan mecka egna saker (såsom adobe med tiff) utan man måste följa specifikationerna och således har man total kompatibilitet. Formatet klarar även det vanliga, 48-bit truecolor och 16-bit grayscale.
Tyvärr kan man oxå läsa att...

And for black-and-white images, particularly of text or drawings, TIFF's Group 4 fax compression or the JBIG format are often far better than 1-bit grayscale PNG.)
Formatet har även tre inbyggda kontroller för att se om bilden har skadats någon stans, kanske inte så extremt viktigt, men bra att ha.

Så frågan är ju vad man väljer, jag tror faktiskt på TIFF formatet, men det är nog mest en smaksak :)

TIFF är ju ett container format, altså du kan i princip använda allting från ZIP och LZW till JPEG komprimering i en TIFF, till skillnad från JPG, GIF, och PNG. Och rent utrymmesmässigt så verkar inte PNG passa för foto'n om man ska behålla någon form av komprimering, men för att ersätta GIF så är det alldeles utmärkt. JPG är bra på så sätt att det för webben ger rätt små filer utan att ta synbart(om man inte zoomar, etc) förstöra en bild. Tror att samtliga format har sina platser, utom möjligen GIF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar