PNG har, om jag är rätt påläst, lanserats som ett filformat för bilder på webben, framför allt som ett alternativ till GIF. Det är ingen tvekan, PNG är bättre än GIF på alla punkter. CompuServe påstår sig äga GIF-formatet, dessutom. Jag ser PNG som ett möjligt alternativ till JPEG (i en avlägsen framtid).
TIFF är ungefär som VHS, kanske inte det bästa men något som alla använder. Det har blivit en de facto-standard.
Eftersom datorbranschen utvecklas med hög hastighet är det ingen som orkar vänta på standarder (nu menar jag standarder, sådana som fastställs av ISO). Många företag vill gärna att deras produkter ska uppfattas som standarder, men så är det ju inte. (Microsoft äger filformatet till Word och ändrar det efter eget godtycke.)
I bästa fall finns det en utvecklingsgrupp som publicerar en specifikation. Detta är emellertid inte en standard. Jämför hur t ex Netscape och Microsoft har hanterat HTML.
Tyvärr har även Adobe gjort en "förbättring" av TIFF-formatet i Photoshop 7.0, när man kan spara lager etc. Dessa filer kan inte läsas av andra, men Adobe hoppas väl att resten av världen ska anamma PS7-TIFF. Ungefär som med pdf-formatet.
För egen del arkiverar jag mina digitala bilder i TIFF (utan finesser) och kommer att fortsätta med det tills jag ser något bättre, t ex en standard som beskriver hur digital information ska lagras. Enkelt uttryckt: jag tror att TIFF är det format som överlever längst (baserat på mina erfarenheter, naturligtvis).