Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket filter till vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

malinlundholm

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har funderat ett tag på att köpa ett polfilter eller ND-filter, eller både och men vet inte vilket objektiv jag ska köpa det till då jag har två med olika storlek. Jag har ett nikkor 55-200mm och ett 18-70mm och tar helst landskapsfoton och vill senare i sommar fota i fjällen... Vore glad om jag fick lite tips om i vilken prisklass man måste hamna i för att få ett bra filter och vad jag ska välja. Finns ju så olika!

Köp ett polfilter i storlek 67mm till att börja med och en sk stepup-ring 52-67mm.

ND-filter används enbart för att förlänga slutartiden, de är inte alls lika användbara som ett polfilter som även förstärker färgerna och dämpar reflektioner. Ett polfilter i hyfsad kvalitet kostar från 500kr och uppåt hos de stora svenska fotohandlarna.

Avtonande gråfiler är trevliga. Finns från bland annat Cokin. Anra filter som är trevliga är homgena gråfilter.

Vitsen med ett gråfilter är att det minskar infallande ljus. Är dämpningen lika över hela filtret ger det möjlighet att använda längre slutartider utan att behöva ändra den tänkta bländaren. Det avtonande gråfiltret kan dämpa t ex ljuset från himlen och lämna det som är under horisonten opåverkat.

Tänk dock på att inte köpa runda tonade gråfilter, då blir du låst till var i bilden effekten börjar. Köp i sådana fall en fiilterhållare typ Cokin som nämndes, och fyrkantiga filter som du kan justera läget på.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto