Annons

Vilket filter ska man ha???

Produkter
(logga in för att koppla)

Nick74

Aktiv medlem
Undrar om det finns något filter som man kan använda om man ska ta bilder med lång slutartid på dagtid när det är ljust t.ex en bäck som rinner?
 
Jag ställer mig till den frågande skaran. När lägsta iso och minsta bländare ger för snabb tid, vad för typ av filter är att rekommendera?

/ Alexander Ödman
 
Det som du tänker på är säkert ND filter. Neutral Density filter. Finns i olika styrkor som helt enkelt gör att de kommer in mindre ljus till kameran.
 
Tydligen mäts de inte i slutarsteg utan i procent...

NDx1 är 100% - Alltså helt ogenomsläppligt?
NDx2 är 50% - alltså 50% genomsläpplighet..
NDx4 är 25% - alltså 25% genomsläpplighet
NDx8 blir då 12.5% - alltså 12,5% genomsläpplighet


Har jag fattat länken ovan rätt?


Hiitade nu lite mer på länken ovan.

NDx2 = ett steg
NDx4 = två steg
NDx8 = tre steg

Tacksam för svar!
 
alex.odman skrev:
Tydligen mäts de inte i slutarsteg utan i procent...

NDx1 är 100% - Alltså helt ogenomsläppligt?
NDx2 är 50% - alltså 50% genomsläpplighet..
NDx4 är 25% - alltså 25% genomsläpplighet
NDx8 blir då 12.5% - alltså 12,5% genomsläpplighet


Har jag fattat länken ovan rätt?


Hiitade nu lite mer på länken ovan.

NDx2 = ett steg
NDx4 = två steg
NDx8 = tre steg

Tacksam för svar!
Du har fattat allt rätt så när som på att du har ett "o" för mycket för "NDx1 är 100%". "Helt genomsläppligt" borde det stått.

NDx8 tycker jag är det mest användbara filtret.

Olle
 
Kan man använda dessa filter om man vill ha med solen i en bild men tona ner ljuset? Vid exempelvis en solnedgång.

/J
 
Olle skrev:
Du har fattat allt rätt så när som på att du har ett "o" för mycket för "NDx1 är 100%". "Helt genomsläppligt" borde det stått.

NDx8 tycker jag är det mest användbara filtret.

Olle


Tack så mycket. NDx1 är alltså i princip ett klarglas!

/ Alexander ödman
 
Jag förstår inte riktigt vitsen med 100% igenomsläpp eller ogenomsläpp. Varför skulle man välja det?
 
Ett UV-filter släpper igenom nästan allt synligt ljus, men spärrar det ultravioletta ljuset.
Ett IR-filter spärrar nästan allt synligt ljus, men släpper igenom infrarött ljus.

Sen finns det faktiskt "filter" av klarglas, som endast är till för att skydda objektivets frontlins. Men det går lika bra med ett UV-filter.

Olle
 
Nej, några gråfilter som är helt ogenomskinliga eller av klarglas finns förstås inte. Det är ju inte grå.
Det enda "filter" som är helt ogenomskinligt för allt ljus, inkl UV och IR, är ju objektivlocket.

Olle
 
någon som vet var man får tag i ND filter?

Har för mig att det finns något som man sätter runt objektivet, och sedan kan skjuta nd filtret upp och ner. Beronde på hur mycket styrka man vill ha?
 
diablo 3 skrev:
någon som vet var man får tag i ND filter?

Har för mig att det finns något som man sätter runt objektivet, och sedan kan skjuta nd filtret upp och ner. Beronde på hur mycket styrka man vill ha?
De ska finnas (eller kunna tas hem) av alla välsorterade och/eller servicevilliga fotoaffärer :)

Du avser troligen filter med en gradvis tonad övergång från helt genomskinligt (”NDX1”) till en viss gråton. De används oftast för att undvika att himlen blir överexponerad, d v s man kan skjuta övergångszonen upp och ner i hållaren beroende på var man lagt horisontlinjen i bilden. De ger alltså INTE en variabel gråton över hela bilden utan två olika styrkor för olika delar av samma bild.

Angående styrkeangivelserna så förekommer det ett alternativt sätt där man inte i klartext anger tidsmultiplikationsfaktorn utan tiologaritmen av denna. Med den metoden betyder 0,3 ett steg, 0,6 två steg, 0,9 tre steg o s v.
 
Hej Jimmy
Det finns ett filtersystem, Cokin, består av en filterhållare som skruvas fast på objektivet, i denna hållare kan du skjuta in ett eller flera filter för att nå önskat resultat. Finns nog i de flesta större/välsorterade fotoaffärer.
 
diablo 3 skrev:
någon som vet var man får tag i ND filter?

Har för mig att det finns något som man sätter runt objektivet, och sedan kan skjuta nd filtret upp och ner. Beronde på hur mycket styrka man vill ha?

Olsin har ju postat en länk till cyberphoto som har ND filter, se högre upp i tråden.
Det filter du tänker på Jimmy är antagligen ett avtonat gråfilter, de används för att mörka ner himlen för att få en jämnare exponering mellan förgrund/marken och himlen.

Ett ND filter är inte avtonat, det har en jämngrå teckning som mörkar ner alla delar av bilden lika mycket.

Det mörkaste ND-filter jag hittat är 8x. Precis som Alexander och Olle säger ger det "bara" tre bländarsteg. Vet inte varför det är så, borde ju finnas filter som dämpar 10 steg om man nu vill ha riktigt mörkt eller långa tider...
 
B+W tillverkar filter för 2x, 4x, 8x, 64x och 1000x, dvs 1, 2, 3, 6, och 10 steg.

Olle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.